Zelfvoorziening water

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Zelfvoorziening water

Bericht door Ingir »

Niet voor iedereen haalbaar maar met een stukje tuin is het slaan van een puls zo gepiept. Een hydrofoor en eventueel enkele zonnepanelen om die te laten draaien... misschien nog een RO-filter voor drinkwater. Welke hydrofoor zouden jullie nemen?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door Lieve »

Pomp is afhankelijk van de diepte van de put, niet alle putwater is drinkbaar.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door Tim »

Ingir,

Het mooiste zou een kleine deepwell pomp zijn, maar helaas heb ik nog nooit een mini exemplaar kunnen vinden, van bv 30mm doorsnede. De kleinste begint bij 3".

Hierbij zou je de pomp zo diep kunnen hangen als je wilt, ik heb gehoord van putten van 150mtr diep (meertraps bronpomp).

Je kan een pompje uit de caravan techniek op 12V gebruiken (solar!!), zo ga ik mijn bewatering opzetten in de te bouwen kas. Bijvoorbeeld met zoiets (vergeet bij een membraampomp nooit een fijn voorfilter): http://www.dewitschijndel.nl/shurflo-tr ... waterpomp/

Kan nog goedkoper, maar dan moet je het zo maken dat je tijd zat hebt en geen druk nodig bent. Bijvoorbeeld deze (ik geloof 6mtr opvoerhoogte): http://www.dewitschijndel.nl/maas-dompelpomp-10l/

Ik ben ooit op een beurs geweest waar een Belgische firma pompen verkocht voor huiswater van 90Watt, wat voldoende zou zijn voor klein huisverbruik. Efrarain geloof ik.

Groet,
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door Dutch John »

De vraagstelling begint met: wat wil je ermee, welk debiet denk je nodig te hebben en wat is de kwaliteit van het plaatselijke grondwater?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door Lieve »

Wij trekken water voor het hele huis met een pomp DAB uit een put van 9 m diep.
De wasmachine functioneert bij min. 4bar.
Het is nuttig verschillende soorten filters te gebruiken en zeer regelmatig te vervangen.

De regenwaterput is uitgerust met een dompelpomp, voor tuin gebruik.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door Richard-III »

Ingir schreef:Niet voor iedereen haalbaar maar met een stukje tuin is het slaan van een puls zo gepiept. Een hydrofoor en eventueel enkele zonnepanelen om die te laten draaien... misschien nog een RO-filter voor drinkwater. Welke hydrofoor zouden jullie nemen?
Ben even niet mee,wat is een puls dat zo gepiept is?
Leg eens uit wat een hydrofoor is
Leg eens uit wat een RO-filter is

groetjes
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Zelfvoorziening water

Bericht door ingmar89 »

een wasmachine werkt met 1 bar al prima hoor.
Plaats reactie