Hermes pomp

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Beste Forumleden,

Ik weet niet of dergelijke vraag hier op zijn plaats, maar aangezien ik de indruk heb dat het knutselaarsgehalte op dit forum relatief hoog ligt, hoop ik van wel.
Een mechanica forum vond ik niet.

Wij hebben zonet een jaar lang ons huis verbouwd en zijn sinds kort de gelukkige bewoners van (in onze ogen) een prachtig rijhuisje waar heel sterk gelet is op de ecologisch voetafdruk van deze verbouwing en ons leven op langere termijn (lees: natuurlijke isolatiematerialen e.d., hemel een aarde bewogen voor 10 000 liter hemelwateropslag, composttoilet, ...).

Momenteel bewonen wij reeds een deeltje van ons huis, de gehele benedenverdieping is nog in ruwbouw om budgettaire redenen (en omdat we alles zelf doen duurt een en ander ook wel wat langer).
Bij het nadenken over wat het volgende is dat we zouden doen, bedachten we dat het zonde zou zijn om zoveel moeite (en geld) in die regenputten te steken en ze vervolgens niet te gebruiken, dus willen we toch eerst dit op punt stellen.

Helaas kost een deftige pomp weer een pak geld (700 euro?) dus ben ik sinds kort de gelukkig eigenaar van dit (75 euro):
DSC_0467.geschaald.JPG
DSC_0468.geschaald.JPG
Volgens de vorige eigenaar werkt hij nog perfect (heeft hem gebruikt tot vorige week), maar voor ik hem helemaal aansluit, zou ik hem graag eens op orde stellen (en eens goed kuisen)

Mijn vraag is dus: wie heeft hier ervaring mee of tips. Wat moet ik zeker nakijken, hoe kan ik hem best reinigen/terug in elkaar zetten, ...

Alles hulp is welkom!

Alvast bedankt!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom,

Als de pomp tot vorige week nog gebruikt is en goed werkt, dan is het antwoord makkelijk: niets loshalen. Hooguit de olie verversen en de pakkingbus aandraaien als deze lekt. De tank kun je schoonmaken/uitspoelen. Verder: afblijven en regelmatig gebruiken.

Vraagje mijnerzijds: waarom een composttoilet, als je zoveel regenwateropslag hebt? Wat ga je met dat water doen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Dankjewel voor het antwoord.

Dat geeft mooie perspectieven, minder werk.

Nu overwoog ik wel om hem eens terug te schilderen aangezien hij wat roest is op sommige plaatsen, ik hou wel van zulke projectjes. Maar om dat proper te doen zou ik hem toch helemaal uit elkaar moeten halen. Maar misschien is al het dat werk/kosten niet waard, risico dat hij niet meer werkt ...

De vorige eigenaar gebruikte hem om water uit een oude steenput te zuigen. Er lag een dikke laag oranje aangekoekte drek in de tank, die krijg ik wel proper (is gegalvaniseerd). Aan de eindstukken te zien bij de pomp zit er vermoedelijk ook veel van dat spul in de pomp zelf. Dat zou wel een echte reden zijn om hem eens open te doen en grondig te reinigen, of bestaan er hier andere methoden voor?

Ik heb nu wel net gezien dat er een slag in het grote wiel zit dat de pomp aandrijft. Een van de 'spaken' is precies gebroken. Hier vind ik misschien een vervangstuk: http://www.heattec.be/



Wat betreft composttoilet:
De technieken in ons huis zijn gebaseerd op eautarcie (zie de website voor uitgebreide uitleg). Het idee is: alles wat je eet moet je teruggeven aan de aarde. Kort door de bocht uitgelegd: je plant wortels in je tuin, eet ze op, gaat naar het toilet, en composteerd het groenafval samen met de uitwerpselen, waarna je deze compost terug in je tuin brengt, hierdoor heb je een natuurlijke cyclus die nu helemaal weg is. Doordat deze cyclus onderbroken wordt krijg je eigenlijk overal 'woestijngrond', je wc doorspoelen door het riool zorgt dus onnodige kosten, risico op vervuiling en verarming van de bodem. Met een composttoilet los je dit allemaal op.

Ons regenwater is voor al de rest: lavabo, pompbak, douche, tuinkraan. Op termijn overwegen we eveneens drinkwater hiervan te maken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Menselijke mest bevat helemaal niet zoveel voedingsstoffen. In de natuur is geen beest dat vrijwillig rond zijn eigen uitwerpselen vreet. Een mens doet er beter aan dat ook niet te doen. Beter de siertuin ermee bemesten. En de moestuin met al het overige organische dat vrijkomt. Het tekort aanzuiveren met blad, bermgras, herbivorenmest, slotenveegsel of wat je gratis en dichtbij kunt aankomen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Wij eten ook niet rond onze eigen uitwerpselen, maar laten eerst alles composteren. Maar hier wou ik het nog even over de pomp hebben, we kunnen altijd een ander onderwerp openen om hierover te discussiëren :)

Ik heb zonet de tank helemaal kunnen reinigen en ook de pomp zelf langs de buitenzijde.

De leiding tussen de tank en de pomp heb ik eens uit een gehaald (zijn gewoon wat sanitair stukken, daar ken ik nog wel wat van) en is helemaal aangekoekt vanbinnen. Het is dus zo goed als zeker dat de pomp binnenin er hetzelfde uitziet.

Als ik deze toch zou opendoen waar kan ik dat op letten, alsook bij het terug in elkaar zetten?

De rubberen dichtingen behandel ik die best met siliconenspray of iets anders?

Vriendelijke groeten!

Nicolas
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Rubber behandel je het best met talkpoeder. Maar meestal zijn ze bij die oude pompen te ver ingedroogd om weer soepel te krijgen. Dan het beste nieuwe kopen of snijden. Als ze niet gebroken zijn, kan een likje siloconenpakking helpen de zaak weer dicht te krijgen. Pomphuis kan behoorlijk plakken aan de pakking; voorzichtig lostikken met een houten hamer. Vergeet de plaat met terugslagkleppen niet af te nemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hermes pomp

Bericht door Tim »

Hey,

Leuke pomp! Als bronpomp prima, maar waarvoor wil je hem gebruiken? Als je hem zo aansluit op de kraan, wordt het schokkend nat! En zo'n ding heeft een behoorlijke opbrengst, je voorraad in een uurtje weg :mrgreen:.

En inderdaad, als hij niet lekt, niet uit elkaar halen. Dan kun je gegarandeerd aan een revisieset. Door de aanslag gaan al je pakkingen kapot en waarschijnlijk ook de manchetten. Als hij niet lekt en goed pompt is er niets aan de hand.

En die tank is een voormalig compressorvat, aan de buitenkant te zien gebruikte de compressor al wel wat olie. De binnenkant van de tank zal er net zo uit zien, helaas krijg je die fossiele smaak er niet uit. Als warmtebuffer niet zo'n probleem, maar als gebruikswater zou ik wat anders kiezen. Een donkere IBC of een oude 600L rvs melktank.

Wat voor druk wil je hebben op de leiding? En wat wordt het maximaal verbruik? Er zijn genoeg oplossingen voor veel minder dan 700 euries!

Tim

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hermes pomp

Bericht door kockie »

Volgens mij heeft de pomp bovenop de tank gestaan en is de buitenkant daarom iets geolied... Binnenin zal het met de olie dus ook best meevallen...

If it ain't broke, don't fix it!

Ik bedenk me dat ik nog ergens 2 van die pompen heb staan. In mij verzameling "spullen" die vandaag weer eens is uitgebreid... :oops: :oops:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Hermes pomp

Bericht door hein uut mooi drente »

simpelste oplossing voor je pompgebeuren is een Hydrofoor beregeningspomp nieuw voor 320 euro, gebruikt op mp zullen er voor minder geld zijn.
Afbeelding
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

De pomp stond wel degelijk bovenop de tank. Ik heb hem er af gehaald anders was hij te zwaar om te verplaatsen.
De tank is wel een echte pomptank en niet van een compressor. Er zit een soort hefboompje in met een balonnetje (vergelijkbaar met het systeem in de spoelbak van een toilet) en aan een zijde is er een soort luik (voor te reinigen denk ik?).
Hij was gewoon erg vuil door olie omdat hij 20 jaar in de werkplaats van een garagist heeft gestaan. Ondertussen is de tank reeds helemaal gekuist vanbinnen en buiten.

Aangezien de leidingen erg aangekoekt waren binnenin heb ik toch de pomp uit elkaar gehaald. Zoals je op de foto's kan zien is het toch maar een vieze drek binnenin de pomp. Overal tegen de wanden plakt minstens een halve centimeter smurrie. Wij willen deze pomp gebruiken voor alles in ons huis behalve de toiletten (niet nodig aangezien we een composttoilet gebruiken). Om dan te staan douchen met oranje water :). Hij zal inderdaad wel nogal overgedimensioneerd zijn. Als ik dat filmpje zo zie van Tim kan ik misschien ook een brandweerslang kopen in het geval het ooit brand in ons huis of dat van de buren...

De garagist zei dat de manometer altijd tussen 3 en 4 bar stond. Dat lijkt me een normale druk voor een waterleiding? Of steek ik er best nog een drukregelaar tussen?

Het uit elkaar halen gaat eigenlijk zeer vlot tot op dit punt:
DSC_0497.geschaald.JPG
Die grote 'fles' aan de ingang krijg ik er niet af en binnen zit een soort koker waar de zuiger in beweegt. Die is denk ik ook demonteerbaar, maar ik krijg er geen beweging in. Bestaat er iets waarmee ik alles kan vol gieten dat het vuil wegvreet. Een zuur ofzo?

Dit is wel al allemaal goed te kuisen:
DSC_0499.geschaald.JPG

De pakkingen lijken nog in relatief goede staat.
Een lik siliconepakking geven, bestaat silicone dan ook in 'vet'vorm? Ik ken enkel siliconespray.
De rubbers van de zuiger zijn wel kapot:
DSC_0496.geschaald.JPG
Ik heb reeds contact opgenomen met http://www.heattec.be/. Hij heeft nog onderdelen, ik heb hem een foto gestuurd en hij ging kijken of hij iets voor me kon doen.

Het aandrijfgedeelte ga ik niet uit elkaar halen. De pomp zou ik, nu ze toch in stukken is, opnieuw willen verven.
DSC_0498.geschaald.JPG


Zo een hydrofoor beregeningsgspomp is waarschijnlijk een pak eenvoudiger, maar niet half zo leuk :).
Ik hou erg veel van die oude machienen die er uitzien alsof er een tank mag overrijden en dan nog onverstoorbaar doorgaan.
Bovendien heb ik een jaar lang het onderste uit de kast gehaald om ons huis te verbouwen, en is dit projectje een cadeautje aan mezelf om mee te bekomen :).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hermes pomp

Bericht door Tim »

Nicolas&Liesbeth schreef:De pomp stond wel degelijk bovenop de tank. Ik heb hem er af gehaald anders was hij te zwaar om te verplaatsen.
Dan is dat zwarte doosje de aan/uit schakelaar geweest voor die 3/4 bar. Dat is ruim voldoende voor leidingwater.
Nicolas&Liesbeth schreef:Die grote 'fles' aan de ingang krijg ik er niet af en binnen zit een soort koker waar de zuiger in beweegt. Die is denk ik ook demonteerbaar, maar ik krijg er geen beweging in. Bestaat er iets waarmee ik alles kan vol gieten dat het vuil wegvreet. Een zuur ofzo?
Er is van alles voor, kijk hier maar eens: http://www.kluswiki.nl/roest-verwijdere ... rwijderaar
Nicolas&Liesbeth schreef:De rubbers van de zuiger zijn wel kapot:
Dat zijn de manchetten die ik bedoelde. Ik hoop dat de prijs meevalt.
Nicolas&Liesbeth schreef:Het aandrijfgedeelte ga ik niet uit elkaar halen.
Ik zou wel even naar de olie kijken.
Nicolas&Liesbeth schreef: een pak eenvoudiger, maar niet half zo leuk :).
:mrgreen: :mrgreen:

Tim
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Hermes pomp

Bericht door MatthiasD »

Flesje cola werkt erg goed tegen roest...

Die fles zou nog wel eens een accumulator kunnen zijn om drukverschillen op te vangen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hermes pomp

Bericht door Dutch John »

Alle gietijzeren pompen roesten van binnen. Dat is geen bezwaar, als ze maar dagelijks en veel gebruikt worden. Maak je het staal blank, dan zul je moeten wachten tot zich weer een vaste roestkorst gevormd heeft. Reken tot die tijd op oranje water bij het eerste aanlopen van de pomp. En als de pomp een dag niet draait, tel dan weer op een stoot oranje water bij het aanlopen.

Ik ben ook wel van oude techniek. Maar soms moet je praktisch denken en is het voor huiselijk gebruik beter om een rvs (inox) pomphuis te nemen. De basis heb je: een mooi groot vat, pressostaat, drukmeter en plateau voor de pomp. Paar honderd euro voor een goede kleine rvs pomp en je bent onderhoudsvrij klaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hermes pomp

Bericht door Tim »

Idd,

Cola = Fosforzuur. Zou ik niet in een gietstalen huis adviseren.

Revisieset deze pomp: >100 euri
Sealtje rvs pomp: Paar tientjes

Tim
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Oei, wat er gebeurd als ik dat wel doe? (ik heb het namelijk al gedaan).
Wordt alles gewoon blank ijzer, en moet er zich dan inderdaad terug een korst vormen, of gaat het ijzer kapot?

De rubberen pakkingen heb ik gekuisd en zijn nog in behoorlijke staat, behalve die van de zuiger.

Ik denk dat mijn eerste doelstelling is: de pomp terug aan de praat krijgen en in een opgepoetste staat brengen.

Wat ik er daarna nog mee doe zie ik dan nog wel. Misschien al wat onderhandelen met de vrouw des huizes of hij niet mooi zou staan in onze woonkamer? :mrgreen:

Gegroet en bedankt voor al jullie reacties!

Nicolas
Plaats reactie