Hermes pomp

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hermes pomp

Bericht door kockie »

In Nederland betaal je bij de meeste (alle?) netbeheerders voor een krachtstroomaansluiting tot 3*25 A net zoveel als voor een eenfaseaansluiting van 35 of 40 A. Het wordt pas duurder wanneer je hoger dan 25A gaat. Het wordt dan meteen ook belachelijk duur..... De andere kant van het verhaal is dat je met 3*25A ook bijzonder veel tegelijk kunt aanzetten.... Wij draaien hier met 2 gezinnen op 3*25A (vroeger zat de boerderij er ook nog bij).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nicolas&Liesbeth
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2014, 20:13

Re: Hermes pomp

Bericht door Nicolas&Liesbeth »

Hallo!

Je kan de pomp inderdaad op 220 V aansluiten, maar dan is het wel 3 fase 220 V, en dat hebben wij hier niet. (de meeste huizen hebben enkel eenfase 220 V)

In België (toch waar ik woon) betaal je een eenmalige kost afhankelijk van welk vermogen je wilt. Het kost ons 138 euro om om te schakelen naar
3 x 400 V + N driefasig 25 A, 17,3 kVA
De juiste kabel lag wel al klaar tot in onze meterkast, waar hij enkelfasig is aangesloten, dus wij betalen enkel het omschakelen naar 3 fase en het vermogen dat we willen.

Na de omschakeling betaal je enkel je verbruik (dus niet jaarlijks een extra kost).


Wij willen de pomp gebruiken voor al de watervoorziening in ons huis (behalve toiletten, aangezien we composttoiletten hebben). Ik ben te weten gekomen dat hij rond de 3300 L per uur kan pompen. Blijkbaar is dat vergelijkbaar met de gewone pompen die de meeste mensen hebben.
De bodem van onze put zit op bijna 3 m, en liggen op ongeveer 10-13m van de pomp. Daarna moet de pomp maximaal 5m ver pompen.

Het enige nadeel is de omvang van de pomp. Maar momenteel weegt dat niet op tegen lage aankoopprijs (75 euro + 40 euro revisietset).
Blijkbaar is iedereen die thuis is in deze pompen er ook van overtuigd dat zo een pomp langer meegaat dan de eigenaar :).

Gegroet!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hermes pomp

Bericht door Tim »

Nicolas,

Hij ziet er mooi uit en de revisie onderdelen vallen me een 0 mee.

Lekker doorgaan,
Tim
vasonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2017, 19:04

Re: Hermes pomp

Bericht door vasonline »

Ik heb recentelijk een revisie van onze Hermes B-10 zuigerpomp gedaan.
Dit topic was heel interessant voor mij voor al de verschillende namen en onderdelen te zien.

Vandaar dat ik mijn bijdrage post
Het probleem: de pomp haalde geen water boven. Oplossing: de zuigerleren waren versleten.
Ook de zuigerstang was versleten (krassen) Ik heb bij pompen Heattec (hier al vernoemd) de onderdelen besteld.
De zuigerleren had ik nog uit een herstelkit.

Ook post ik een boekje dat we nog hadden liggen over deze pompen. Ik heb dat nog nergens online gezien,
dus bij deze een scan voor jullie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vasonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2017, 19:04

Re: Hermes pomp

Bericht door vasonline »

Tijdens het doorzoeken van onze handleidingen kwam ik (puur toevallig) nog een extra briefje tegen..
Ik heb de moeite genomen om het in te scannen en te posten, omdat er over deze waterpompen zo weinig
origenele documentatie on-line te vinden is.

De prijslijst:

Afbeelding

Afbeelding
Castellane
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2023, 09:34

Re: Hermes pomp

Bericht door Castellane »

Ik kan de foto's van de handleiding niet zien, (ben nochtans ingelogd)
Kan iemand ze terug online plaatsen of me iets via pm sturen?
Idem van de prijslijst...

Welke olie moet ik in deze pomp gebruiken?
Plaats reactie