waterreservoir

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Heren dank voor jullie inbreng. Nog even voor de duidelijkheid: het niveau in de regenton is niet zo interessant en kan ik simpel door kloppen al voldoende nauwkeurig peilen.

Het gaat me om het waterniveau in het betonnen reservoir onder de schuur. Dat is een aan alle zijden hermetisch gesloten betonnen bak van ca. 5x7 en ruim een meter hoog. Er komen diverse pijpen op uit, maatje regenpijp, maar die lopen allemaal horizontaal op ongeveer een meter boven de bodem en steken binnen slechts enkele centimeters uit de wand:

Afbeelding

Dit zit aan de binnenzijde in het reservoir. De rechter pijp loopt achter de wand met een haakse bocht naar rechts en mondt daar uit in een gemetselde bak achter de schuur die als blad- en zandfilter bedoeld lijkt. De middelste lijkt te zijn afgeblind en de linker loopt haaks naar links weg richting voorzijde van de schuur, nog onbekend waarheen of waarom. De enige andere opening is een zeer zwaar betonnen luik aan de bovenzijde (= vloer van de schuur) waardoor de ruimte te betreden is. Het liefst wil ik geen extra gaten boren maar een kabeltje naar een sensor kan ik wel via zo'n bestaande buis doorvoeren. Ideeën? Ik denk bijvoorbeeld aan een multiturn potmeter met een katrolschijfje op de as. De omtrek moet dan minimaal gelijk zijn aan het maximale hoogteverschil gedeeld door het aantal omwentelingen dat die potmeter kan maken. Touwtje een paar maal om die katrol heen, aan een kant een vlotter en aan de andere kant een gewichtje. Kwestie van een keer ijken en een schaal maken die de gemeten weerstand aangeeft in cm waterhoogte of in kubieke meters inhoud. Alternatief is misschien toch David's voorstel te overwegen maar dan zal ik een extra verticaal gat moeten boren door de vloer van de schuur. Daar een stok (elektrapijpje?) doorheen steken en aan de onderzijde een vlotter (oude plastic bal bijvoorbeeld) vastmaken. Peilschaal op de muur en een pijltje boven aan die stok. Moet ik wel zorgen dat die stok ook na lange tijd nog soepel door het gat kan bewegen en er toch geen narigheid door dat gat in mijn reservoir terecht kan komen.

Met (in de orde van grootte van) 100 kuub regenwater als potentiële vulling per jaar heb ik waarschijnlijk geen risico dat (eenmaal redelijk gevuld) mijn reservoir door mijn gebruik droog zou komen te staan. Mocht dat toch ooit gebeuren dan is dat een mooi moment om de tank eens schoon te maken. In plaats van de tank bijvullen kan ik de aanvoer naar de gebruikers in huis ook afkoppelen van de pomp en weer aan de waterleiding aankoppelen. Ik ga daarvoor tyleen leidingen gebruiken en die zijn simpel om te koppelen. Ik weet dat er geen vaste koppeling is toegestaan van de hydrofoor naar de waterleiding maar dat is dan in beide situaties ook niet nodig. Wel zou het fijn zijn niet plotseling met een lege tank geconfronteerd te worden, vandaar (maar meer ook nog mijn nieuwsgierige natuur) dat ik wil zonder veel moeite wil kunnen aflezen hoeveel water er in die betonnen bak zit. Wanner dat niet meer zo veel zou zijn kan ik eenvoudig en tijdig bijsturen door minder sproeien bijvoorbeeld.

Ik ben erg benieuwd welk deel van die 100 kuub als hoosbui naar beneden komt en dus deels verloren zou kunnen gaan bij mijn voorstel? Is dat marginaal of substantieel? Misschien kan ik die hevel in de regenton wel wat dikker uitvoeren zodat alleen nog een echte piek deels verloren gaat. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen (wakker liggen?).

De truuk met kippengaas in de dakgoot lijkt me hier niet zo goed gaan werken Wouter want er staat een enorme rode beuk vlak naast die nogal wat rommel in de goot veroorzaakt. Nu spoelt het meeste wel weg denk ik, vooral doordat alle water door die ene pijp loopt. In de huidige situatie is dat behalve een rechte valpijp alleen maar een dikke rioolbuis die onder de grond verder loopt en dus levert dat geen problemen op. Wel heeft de vorige bewoner een speciaal zelfgemaakt werktuig achtergelaten om in voorkomend geval een verstopping in de goot bij die pijp te verhelpen (in een jaar tijd tweemaal nodig gehad). Dit bestaat uit een meterslange houten lat (rachel) met aan een kant een dwarshoutje, zoals een croupier geldharkje, ter breedte van 2/3 van de gootbak. Wanneer de goot vol staat kan ik dat geheel vrij eenvoudig vanuit het raam in de dakkapel te water laten en drijvend naar de hoek duwen. Wat heen en weer raggen en dan is het of je een toilet doorspoelt, met flink geraas loopt de goot leeg, blaadjes meevoerend. Daarna de lat terugtrekken, op het randje van de goot laten opdrogen en dan weer binnenhalen voor de volgende keer. Wanneer ik door een prop kippengaas niet meer zo van mijn blaadjes af kan komen wordt dat moeizaam een ladder beklimmen, waarschijnlijk aanzienlijk vaker dan tweemaal per jaar en daar voel ik toch niet zo veel voor.

Ik wil dus ergens tussen dakgoot en reservoir water kunnen scheiden van blad en zo mogelijk ook zand e.d. met zo min mogelijk kans op verstopping of andere storingen en zo min mogelijk onderhoud. Wat extra waterverlies lijkt me niet het ergste, zeker niet wanneer dat via het riool wegloopt. Af en toe ergens op een goed bereikbare plek het opgehoopt blad verwijderen of zand van een bodem halen (in die ton bijvoorbeeld, niet in het reservoir!) is geen bezwaar.

Wouter schrijft dat er geen bevriezingsgevaar bestaat. Voor de betonnen bak lijkt me dat zeker geen gevaar maar voor de regenton en op gering afschot liggende leidingen boven of vlak onder de grond (diep kan niet omdat ik dan te laag uitkom uiteindelijk) acht ik die kans toch wel aanwezig. Ik heb nu elders in de tuin bij een houtboetje al zo'n blauw plastic 200-litervat als eenvoudige regenton staan. Die was afgelopen winter in ieder geval voor een flink deel bevroren, ik kon bovenin niet zien hoe ver maar het ijs was toch minstens 10 cm dik en ik kan niet uitsluiten dat hij helemaal bevroren was, hoewel hij niet is gescheurd. De nieuwe regenton wil ik bij de hoek van de serre zetten (zie mijn computertekening hierboven). Die serre blijft onverwarmd en met de wind erop kan ik me niet voorstellen dat die regenton daar (of elders op het traject tussen regenpijp en achterzijde schuur) vorstvrij blijft. Wat betekent dat voor mijn plannen?

Weer een heel verhaal, hopelijk is het een beetje te volgen. Fijn te zien dat er zoveel forumleden willen meedenken!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterreservoir

Bericht door Dutch John »

Je zou een paar van die bladafscheiders in serie kunnen zetten. Van grof naar fijne filtering. De grove zo hoog mogelijk, zodat je valhoogte overhoudt voor het fijne filter. Ga niet fijner dan 1 mm, want dan heb je veel waterverlies. Alhoewel, je hebt natuurlijk water genoeg.

Een zandfilter als fijnfilter kan, maar de doorstroom is traag. Heb je ook niet strikt nodig. Bezinken is de beste filter. Voor onze toiletspoeling gebruiken we regenwater dat gefilterd is met horrengaas. Het water is iets van glashelder af, maar een leek valt het niet eens op.

Wat betreft het pompje: koop een goeie uit RVS. Wat maakt 150 euro nog uit op het geheel?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Mijn plan komt overeen met al jouw tips DJ. De Lidlpomp is van "Edelstahl" ofwel RVS (alleen of hij echt goed is ga ik toch maar uittesten ;) ) en gaat water oppompen uit mijn reservoir waar het alle gelegenheid zal krijgen om tot rust te komen. Waar ik nog over nadenk is hoe ik al zoveel mogelijk ongerechtigheden uit dat reservoir kan weghouden. Je tip om in etappes op deeltjesgrootte te filteren is beslist interessant en ga ik nog eens overdenken, ik heb al wat ideeën.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: waterreservoir

Bericht door daniel »

Kijk eens naar " aquaponic automatic siphon" als oplossing voor het automatisch leegtrekken van je regenton.

Voor bladvang in je regengoot en de eerste 5 liter vuil water bij een regenbui kan je ook een emmer met een klein gaatje erin, onder de regenpijp hangen die via een katrol een stuk regengoot als een wip heen en weer laat klappen.
Dit werkt als volgt. Start met emmer leeg bovenaan, het begin met regenen, het water loopt via wip in emmer.
Emmer vult zich, emmer zakt, totdat de wip om klapt en al het volgende water naar de andere kant in je reservoir loopt. De eerste liters vuil water zitten nu in de emmer, welke door het kleine gaatje langzaam leegloopt. En vervolgens wacht op de volgende regenbui.
Geen idee hoe het heet maar te vinden op Youtube.

edit:
Gevonden, zie ook: http://www.reuk.co.uk/First-Flush-Syste ... esting.htm
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Zéér interessant Daniël, er is weer een wereld van techniek voor me geopend. De standaard bell siphon heeft één nadeel; het gaat maar met beperkte diameters omdat anders het hevelen niet vanzelf wil starten maar dat is onvoldoende voor de piekbelasting bij een hoosbui.

Ik bedacht een combinatie van twee ideeën die ik daarop verder zoekend tegenkwam en die bovengenoemde tekortkoming mogelijk wel kunnen oplossen:

1. Op http://eponix.blogspot.nl/ vond ik een ingenieus systeem dat zelfs met een zeer geringe waterstroom toch een hevel met een forse diameter aan het werk kan krijgen, ruim voldoende om het debiet van een wolkbreuk bij te houden. Om het hevelen aan de gang te krijgen wordt in de bell (eigenlijk gewoon een verticale u-bocht in een pijp van ook een forse diameter, ik denk in mijn geval aan bijvoorbeeld 80mm) lucht onttrokken middels een slangetje en een venturi die het benodigde vacuüm opwekt. In deze twee filmpjes zie je

A. dat het werkt:



en B. hoe het werkt:



2. Dat vacuüm kan op zijn beurt weer opgewekt worden met een simpel zelfbouw venturibuisje zonder bewegende delen die loopt op een veel kleinere waterstroom zoals je hier kunt zien:




In plaats van de regenton denk ik inmiddels aan een grote met cementspecie waterdicht te smeren gemetselde bak naast het muurtje waar de serre op gaat komen:

Afbeelding

Ruim 4 meter lang, een meter hoog en zo breed als ik maar wil. Aan de buitenkant wordt de bak gecamoufleerd als rotstuintje (idee van mijn vrouw, die de bak dan gaarne gedoogt ;) ) en het talud daarvan kan mooi de statische druk van een volle waterbak opvangen zodat ik geen hoge eisen aan de materialen hoef te stellen en het met mijn eigen bescheiden metselkwaliteiten wel aandurf :P .

De bak ga ik deels compartimenteren. Achteraan hoef ik alleen de regenpijp maar om te buigen en er een grof bladfilter tussen te zetten en eventueel dat wipsysteem om het eerste vuile water buiten te houden. Dan een combinatie van grof en fijn grind en grof en wat fijner zand om de laatste ongerechtigheden zoveel mogelijk af te vangen. Aan het andere eind wordt de bodem wat lager en komt het in de twee bovenste youtube filmpjes getoonde dikke hevelsysteem. Vroeger (bij hoosbuien) of later (bij af en toe wat motregen) maar op een bepaald moment bereikt het systeem een kritische hoogte en zal het zichzelf betrekkelijk snel leegtrekken richting de grote opslagkelder onder de schuur.

Een compartiment eerder maak ik dan een heel kleine aquaponic bell die de venturi laat werken.

Het hoeft me alles bij elkaar bijna niets te kosten. Ik heb nog een hoop bruikbaar puin over van eerdere verbouwingen. Ik hoef dus alleen wat metselspecie te kopen en een paar stukken PVC. :mrgreen:

Tenslotte nog even een foto van de 'ingang' van de waterkelder achter de schuur.

Afbeelding

Die heb ik daarnet even ontdaan van ongerechtigheden. Tot mijn verrassing zat er zelfs een 40mm uitloopje onderin, die buiten de bak kan afspuien. Met de tuinslang kon ik zo de laatste restjes zand e.d. zeer simpel verwijderen. Rechts laat ik de leiding van mijn nog te bouwen bak inkomen. Onderin het tussenmuurtje zitten enkele gaten waardoor het water via een omweg de inlaat links kan bereiken. De combinatie bepaalt waarschijnlijk het maximaal haalbare debiet en daarop zal ik dus de grote hevel moeten dimensioneren. De inhoud van de nog te metselen bak kan echter als buffer dienen op de piek van een hoosbui te bergen. Als die dan ook nog overstroomt is dat jammer maar meer ook niet 8) . Of misschien kan ik beter mijn leiding rechtstreeks op de ingang aansluiten en dit mooie putje dus onbenut laten?

Ik ben toch onderhand wel benieuwd naar het verhaal van de vorige eigenaar. Die is met vakantie en over ongeveer een maand hoop ik hem een middagje op visite te krijgen. Die zal wel opkijken van de plannen :lol:

Hopelijk is mijn idee voldoende helder verwoord. Commentaar en vragen welkom!

Nog een vervolgvraag op mijn waterpomp. Om geen problemen met leidingdruk te krijgen en te voorkomen dat de pomp te vaak voor korte tijd moet aanslaan is een expansievaatje handig begrijp ik. Ik heb nog een expansievaatje van 25 liter liggen, afkomstig uit mijn CV installatie waar nu een veel groter expansievat in zit om de capaciteit van mijn toegevoegde buffertank aan te kunnen. Zou dat bruikbaar zijn voor dit doel? Zo nee, waarom niet?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door sathopper »

Paul Joosten schreef: Ook kreeg ik de folder van de LIDL onder ogen; vanaf a.s. maandag hebben ze een interessante waterpomp in de aanbieding. Die heb ik wel eens eerder gezien dus mogelijk heeft er iemand al ervaringen mee. Is die zijn geld waard?
Ik vermoed dat je de beregeningspomp bedoeld van 79,99€.
Vorig jaar was mijn dure hydrofoor pomp door mijn stomme schuld kapot gevroren.
Ik heb deze identieke Lidl pomp toen gekocht om even geholpen te zijn.
Tot mijn verbazing leverde deze pomp met hetzelfde vermogen meer druk op en hij is veel stiller.
Pomphuis is van RVS. Ik gebruik de pomp nu nog steeds dagelijks voor mijn grondwater.
Hij heeft wel een terugslagklep nodig als het water terug kan lopen. Hij is niet zelfaanzuigend.

Ik heb hier ook een betonnen regenput in gebruik. Ik heb geen bladerfilter er tussen zitten omdat dit niet werkt met de vele bomen hier. Slaat steeds dicht. Echter alles bezinkt en het water is altijd super schoon via een 200W dompelpomp. Om het jaar maak ik de put schoon omdat ik er in kan afdalen.

Gr

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Kijk dat geeft vertrouwen! Ik sta morgenvroeg bij het plaatselijke filiaal op de stoep om er een te scoren voordat ze uitverkocht zijn. Ik ben benieuwd...

Bladfilter zoals ik eerder liet zien kàn niet dichtslaan tenzij er een berg bladafval van een paar meter hoog zou ontstaan. Die komt er dus wel in. :geek:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: waterreservoir

Bericht door daniel »

Dat wordt een mooie oplossing met de grote gemetselde tank als voorloop op de ondergrondse tank.
Heb je al grofweg berekend hoeveel water er bij een forse bui werkelijk van je dak komt? Die venturi en dikkere pijp met endcap is ingenieus.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: waterreservoir

Bericht door benthuis »

Als je zoekt op google.de op regenwasser berechnung, kom je prachtige rekenformules tegen waarop je dak gegeven in kunt geven.
Rekenent dan netjes uit wat zo door het jaar valt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: waterreservoir

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Paul,

misschien gemist en misschien een domme vraag maar wat is nu net het nut van de regenton of voorloopbak?

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Bedankt voor je complimenten Daniel, ik ben erg benieuwd of ik het zo allemaal aan de praat ga krijgen maar de verslagen volgen vanzelf wel. Wouter: vrij simpel; filteren. Het eigenlijke reservoir is niet zo makkelijk toegankelijk en met 35 m3 inhoud is 'even' laten leeglopen om het zo nodig schoon te maken niet fijn. Weinig troep erin betekent automatisch weinig schoonmaken.

Op diverse sites heb ik diverse berekeningen gezien. Mijn dak is 120 m2. Ik ga uit van een worst-kaas eens per tien jaar van maximaal 3,5 liter per seconde gedurende 20 minuten. Da's zo'n 4 kuub. Met een eerste buffer die ongeveer die inhoud gaat krijgen en het "ingenieuze" hevelsysteem met grote capaciteit hoeft zelfs dat nauwelijks een probleem te zijn. En dan gààt er de helft van verloren. Wat is nou 2 kuub op 10 jaar?

De Duitse grootgrutpomp is binnen, ziet er mooi uit maar ik heb hem nog niet uitgeprobeerd. Mijn buurman is een vloer aan het storten en had wat aangemaakte specie over. Dan moet je even prioriteiten stellen. De eerste m2 voorlooptankvloer ligt erin :mrgreen:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Paul Joosten schreef:Nog een vervolgvraag op mijn waterpomp. Om geen problemen met leidingdruk te krijgen en te voorkomen dat de pomp te vaak voor korte tijd moet aanslaan is een expansievaatje handig begrijp ik. Ik heb nog een expansievaatje van 25 liter liggen, afkomstig uit mijn CV installatie waar nu een veel groter expansievat in zit om de capaciteit van mijn toegevoegde buffertank aan te kunnen. Zou dat bruikbaar zijn voor dit doel? Zo nee, waarom niet?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Niemand met een antwoord op bovenstaande vraag?

Tot mijn verrassing kwam vanmiddag de vorige bewoner even langs, die was toch even terug van vakantie vanwege de verjaardag van zijn dochter. Er blijken nog meer bruikbare leidingen te zijn, scheelt me nog weer wat werk en kosten. Ik heb inmiddels een flinke bestelling gedaan aan PVC pijpen en toebehoren en al heel wat graaf- en boorwerk gedaan. Zodra de bestelde spullen binnen zijn gaat de leidingtunnel tussen schuur en huis de grond in. Daarna ga ik er eerst de fundering voor de serre op storten, die moet wel klaar en uitgehard zijn voor die geplaatst gaat worden. Nu nog even een lading oude dakpannen en/of stoeptegels scoren voor de rotstuinwand van de nieuwe filterbak. Hier nog even een sfeerfoto van mijn zandbak:
Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: waterreservoir

Bericht door guus »

Hallo Paul,

Een expansievat van de verwarming is "geschikt" tot 3 bar druk .
Het vat is er niet echt gemaakt voor zuurstofrijk water en zal dus van binnen uit gaan roesten .
En door het vele vullen en ledigen gaat het membraam sneller kapot maar van de roest heb je eerder last :fff

Groet Guus
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Tnx Guus, goede redenen om het niet te gaan gebruiken. Ik had trouwens al op het typeplaatje de toelaatbare druk gevonden (3 Bar) en de pomp levert er 4,5 dus inmiddels is een ander vaatje besteld, goed tot 8 bar.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie