Husqvarma 55

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Husqvarma 55

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

Mijn Husqvarna 55 zaag gebruik ik niet zoveel meer, misschien ook wel omdat ie slecht zaagt.
Hij zaagt nml scheef. Als ik een liggende stam met diameter ca 50 cm doorzaag dan kom ik onder 5 cm verder naar rechts uit dan tov startpunt. Daarnaast loopt ie vaak vast in het hout. Motorisch lijkt het prima in orde.
De meest voor de hand liggende zaken heb ik gecontroleerd: speling van ketting op zaagblad. Linker en rechter tanden ongelijk qua lengte? Dit lijkt in orde. Dieptestellers ok qua hoogte.
Zijn er zo nog andere zaken waar dit aan kan liggen?

Groet, Harold
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Husqvarma 55

Bericht door willem »

De meeste oorzaken noem je al op, maar terug komend op het zaagblad, draai je deze ook wel eens om
als je de ketting slijp???? zodat je een gelijkmatige slijtage krijg. Te veel speling (slijtage) van de geleider
is ook oorzaak weglopen. Zaagblad schoonmaken - controleren op bramen - controleren of geleiders nog vlak zijn dmv blokhaak of metalen liniaal oid (tegen zonlicht inkijken) - alles monteren - ketting juist spannen -en kijk of de ketting zowel naar links als naar rechts even ver gaat, zowel onder als bovenkant blad - beitels mogen niet voorbij het blad komen - zowel, versleten blad = weglopen.

Vijl je met de hand???? heel grote kans dat één kant van de beitels korter zijn dan de andere kant, met het oog misschien slecht te zien maar een schuifmaat zegt genoeg - één kant korter (of langer) en hij loopt weg met vast lopen tot gevolg.

Diepte stellers, met veel hardhout laat je ze hoog staan maar wel onder de hoge kant van de beitel,
met veel zachthout mogen ze wat lager staan zodat ze wat meer hout weghalen. Scherpe beitels maar zaag wil niet zakken en stof/meel zagen , dieptestellers staan gelijk of boven de beitels uit.
Zelf heb ik nooit problemen gehad als de dieptestellers niet gelijk stonden met weglopen dus de één wat lager dan de ander.

Ik gok op verschillende lengtes van de beitels, links tov rechts (meest voorkomende) daarna slijtage zaagblad.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Husqvarma 55

Bericht door JantjeV8 »

Past de groef bij je ketting, of heb je zo'n pico kettinkje in een groot blad liggen?
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Husqvarma 55

Bericht door Tom op eigen houtje »

Waarschijnlijk diepte stellers ongelijk gevijld
Een nieuw blad / ketting doen wonderen in dat geval
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Husqvarma 55

Bericht door Erikvr »

Dieptestellers controleren met een malletje (speciaal te koop daarvoor)
Het kan ook zijn dat de rechtertanden in een iets ander hoek zijn gevijld dan de linkertanden, dan trekt hij ook scheef. Links en rechts moeten normaal in een hoek van 30 graden worden gevijld
groet,
Erik
Plaats reactie