Reparatie bladinvoer laserprinter

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb vanaf 2014 een Samsung laserprinter die de laatste maanden vaak weigert om het papier naar binnen te trekken. Een beetje helpen door tegen het papier te duwen werkt wel maar is erg lastig, vooral als je veel vellen achter elkaar moet printen. Omdat ik er onlangs nog twee nieuwe inktcartridges voor gekocht heb, wilde ik toch graag dat hij het weer goed doet. Een computerbedrijf hier in mijn stad wilde hem niet repareren maar zei wel dat je de aandrijfrollen met schuurpapier moet opruwen. Vooral de achterste rol is echter moeilijk te bereiken en ik had er geen zin in om de zaak helemaal te demonteren om goed bij de rollen te kunnen komen. Ik heb toch een eenvoudige manier gevonden om de rollen te kunnen opschuren.

Ik heb daarvoor een houten stokje gebruikt waar je verf mee omroert. Eén van de uiteinden heb ik afgeslepen onder 45°en de hoek van 135°ook nog wat afgerond. Toen heb ik een strookje fijn watervast schuurpapier geknipt van ongeveer 1,5 * 2,5 cm en dat met Bisonkit op het einde van het stokje geplakt. Dit stokje wordt dan in de printer naar binnen gestoken door het gat waar normaal het papier door naar binnen gaat. De afgeschuinde kant past dan mooi tegen de rol. Je beweegt dan het stok zijdelings op en neer en ruwt zo een klein stukje van het rolletje op. Dan verdraai je het rolletje een beetje en herhaalt het schuren todat het gehele rolletje geraakt is. Je kunt goed zien of alles geraakt is als je met een lamp naar binnen schijnt omdat de kleur verandert van donker grijs naar licht grijs. Je moet beide rolletjes behandelen. De printer werkt nu weer heel aardig, welliswaar nog niet helemaal 100 % maar het is wel veel beter geworden. Misschien doe ik het over een tijdje nog een keer als het probleem weer erger mocht worden. Nieuwe lazerprinters zijn niet echt duur omdat de winst in de cartridge zit, vooral als je een originele koopt, maar het is toch leuk als je op deze manier de levensduur nog kunt verlengen en in ieder geval je bestaande cartridge kunt opmaken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door kockie »

Ik heb zelf gemerkt dat schoonwrijven met alcohol ook goed werkt bij de printers op mijn werk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door willem »

Adriaan, heb je daarna nog even met perslucht de boel schoon geblazen,
blijft altijd schuursel(poeder) achter.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb geen perslucht maar heb gewoon met mijn mond geblazen. Er zat wel wat stof in maar dat was er in de loop van de tijd ingekomen en dus niet alleen door het opruwen van de rollen. Bij de eerste pagina's die ik printte was er nog wat aarzeling maar vanochtend heb ik weer gewoon tien pagina's zonder problemen kunnen printen. Schoonmaken met alcohol kan helpen als de rollen vettig zijn geworden maar door ze met schuurpapier te behandelen haal je er de buitenste verharde laag vanaf en daardoor worden ze ook weer ruwer. Tegen de achterste rol loopt aan de onderkant een verend klepje dat de rol schoon poetst maar ook gladder maakt. Deze achterste rol veroorzaakt daarom ook het probleem dat de rol niet meer pakt en opruwen geeft voor deze rol daarom het grootste effect.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door beek »

Een wat late reactie, maar ik plaats hem toch voor het geval de printer het weer laat afweten. Het rubber van van de bladinvoer slijt en kun je wel proberen op te ruwen, maar zal op den duur kapot gaan. Maar ze zijn gewoon te bestellen, zodat je ze kunt vervangen. Zoek op "pickup roller" of "feed roller".
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik was door mijn laatste twee inktcartridges heen en twijfelde of ik nog weer twee nieuwe cartridges zou bestellen of toch maar meteen een nieuwe printer. Toch maar twee nieuwe cartridges besteld (bij 123inkt, niet de originele maar een vervangende die veel goedkoper is en meer inkt bevat en het net zo goed doet als de originele). Ik heb de rollen nog een keer opgeruwd met mijn gereedschapje en dat buiten gedaan zodat er veel licht op de rollen viel en ik daardoor goed kon zien of ik alles geraakt heb. Hij doet het nu weer perfect, net zo als een nieuwe printer. Je hoeft dus echt de rollen niet te vervangen wat ook nog eens een hele klus zou zijn.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Reparatie bladinvoer laserprinter

Bericht door benthuis »

Leuk om te zien dat je zo'n apparaat lang aan de praat kunt houden. Voordeel is ook vaak dat de onderdelen voorziening van oudere gangbare modellen erg goedkoop is... Met een beetje TLC heb je lang plezier van apparatuur. By design niet echt de bedoeling ... ;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie