Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Orbiter »

Zit hier met een vervelend probleem.
Hebben een grote oppervlakte houtsnippers waar nogal veel stalen voorwerpen inzitten en die moeten er uit. Het is voor mens en dier te gevaarlijk om die er te laten inzitten. En de natuur vindt het ook niet zo leuk.
Het gaat over dingen zoals nagels; stukken betonijzer; afsluitdraad; blik en nog veel meer. Liefst met veel roest op natuurlijk en dus in kleur en vorm op het zicht totaal niet van het hout te scheiden.

Heb nu een paar zware ex-luidspreker magneten in een 5 liter fles gestopt en die neemt wat aan de oppervlakte ligt wel mee, maar niet wat een paar centimeter diep steekt.

Heb dus een veel sterkere magneet nodig. Een sterke elektromagneet of het klein model van zo'n ding aan een kraan bij de ijzerboer. Weet iemand iets in dit genre te verkrijgen/kopen/huren/lenen?

Of heeft iemand een andere truc om dat staal eruit te halen?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door JantjeV8 »

Met een metaaldetector rond lopen
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door LeaD »

Neodymium magneten, zijn véél sterker dan de magneten van een luidpreker. Gebruik deze al jaren om nagels uit de as te halen, en ik heb deze eveneens in een plastiekfles om in de asse te roeren. Let op, dit is geen speelgoed !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Pietje »

De luidsprekermagneten zijn van ferroxdure, een goedkope, best sterke en vochtbestendige magneet. Neodynium is niet vochtbestendig, en daarom zit er een dikke chroomlaag overheen. Als daar een barst in komt, dan hou je niet meer dan wat poeder over...

Als je een paar van die luidspreker ringen op elkaar legt, dan wordt het veld niet zozeer sterker (de kracht op ijzer neemt eerder af) maar wel dieper / verder. Maar dan moet je ze niet in een fles stoppen, want dan is de kracht precies haaks op de richting waar je de sterkte wil hebben.

Als je genoeg van die ringen hebt: lijm een paar stapeltjes van 3 op een plankje, om en om in de magnetisatie-richting. Als je dan iets vangt, dan gaat het plat liggen over tenminste 2 magneten heen, en raak je het niet kwijt.

Succes!
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Paul Joosten »

Zoek maar eens om neodynium vismagneet. Ze zijn er met een kracht waarmee een halve ton aan blijven hangen. Ze zijn zonder twijfel ruim voldoende waterbestendig gemaakt om voor gebruik onder water geschikt te zijn, dus dan kan een wat kleinere, al of niet in zo'n fles, zeker ook voor jouw doel gebruikt worden Orbiter.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef: 26 mei 2019, 13:02 Met een metaaldetector rond lopen
Dat denk ik ook. Een md penetreert meer dan een meter diep en detecteert ook non-ferro. Dus ook aluminium blikjes, koperen schroeven en legeringen die deels uit ferro bestaan zoals RVS.

Kijk eens bij Peerby. Misschien heeft je buurman er wel een te leen.

Het verbaast mij dat op dit low-tech forum Neodynium wordt bejubeld voor een laagwaardige toepassing als het zoeken naar roestige spijkers.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

In het verleden haalden wij ferro-metalen uit een houtsnipperstroom met een grote elektromagneet, maar dan wel in een vallende snipperstroom.
Er ligt dan geen ander hout bovenop.
Dat gebeurde op het punt waar de stroom van de ene transportband op een andere viel.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door Orbiter »

Experimentje gedaan: oude transformator omgetoverd naar elektromagneet. Werkt zeer degelijk voor oppervlakte materiaal. Is te zwak om een onderwerp naar boven te halen uit pakweg 3cm snippers. En is ook vrij klein 10 cm x 10 cm. Momenteel jaag ik er een 50 W door (5 A bij 10 V ). Na pakweg 5 minuten is het ding warm genoeg geworden dat ik het moet laten afkoelen.

Resultaat is eigenlijk niet beter dan met die 5 liter fles met magneten op de bodem. Bij het afzetten van de stroom vallen de voorwerpen er wel mooi af, dat is dan weer een voordeel. En aangezien we nu 2 dingen hebben kunnen we ook met 2 personen tegelijk. Dus toch wel een klein stapje vooruit.

Zou een veel grotere moeten hebben.

Een metaaldetector wordt zeker nuttig in de eindfase, no ligt er nog te veel troep in en gaat het ding overal beepen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stalen voorwerpen uit houtsnippers halen

Bericht door benthuis »

Er moeten hier nog ergens van die mega magneten liggen waarmee ze spullen aan windmolens plakken. 1 magneet kan mijn gewicht makkelijk dragen (een ik ben geen kabouter :fff ). Misschien leuk om mee te testen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie