Nieuwe power jack in Asus EeePC T101MT gesoldeerd

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Nieuwe power jack in Asus EeePC T101MT gesoldeerd

Bericht door beek »

Mijn oude (in computertermen) en jaren geleden tweedehands aangeschaft laptopje begon toenemend problemen te krijgen. Een jaar geleden brak het koperen pinnetje uit de aansluiting voor de adapter, waardoor hij niet meer opgeladen kon worden. Dit loste ik provisorisch op door een dik stukje koperdraad van een electrakabel in de plug van de adapter te duwen, zodanig dat hij een millimeter uitstak en contact kon maken. Het plugje zat hierdoor wel minder stevig vast in de aansluiting, waardoor ik vaak even moest morrelen om contact te maken. Enkele maanden geleden bemerkte ik een draadbreuk vlakbij het plugje van de adapter (misschien veroorzaakt door het veelvuldige morrelen). Zoals dat vaak met een draadbreukje gaat, maakte het eerst nog contact als de draad in een bepaalde positie werd gehouden, maar later was het helemaal afgelopen en kon mijn laptopje niet meer worden opgeladen.

Omdat het een verouderd modelletje betrof dat ook inwendig letsel had, overwoog ik mijn verlies te nemen en om te zien naar een nieuw (of tweedehands) alternatief. Mijn eisen waren iets met touchscreen (zodat ik hem als volwaardige computer of als tablet zou kunnen gebruiken) en de mogelijkheid om linux te installeren. Na enige tijd zoeken bleek dat zo'n "hybride laptop" tenminste vele honderden euro's zou moeten kosten, of ik zou genoegen moeten nemen met een tablet met Android. Beide waren voor mij geen optie, dus besloot ik mijn geliefde laptopje te repareren.

Eerst soldeerde ik de aansluiting (power jack) van het moederbord. Ik maakte een "witze" door koperdraad uit een luidsprekersnoer te impregneren in soldeerhars opgelost in spiritus. Door de witze tussen het soldeertin en de soldeerbout te houden wordt het tin tussen de koperdraadjes gezogen, waarna het lukte om de power jack voorzichtig uit het moederbord los te wrikken. Hierna soldeerde ik de nieuwe power jack (deze: http://www.itmediastore.nl/Notebook-DC- ... J033250%29) op het moederbord en zette de behuizing van de laptop weer in elkaar. So far so good. Maar toen bleek de nieuwe adapter (deze: http://www.itmediastore.nl/Hipro-notebo ... A4817OE%29) niet in de power jack te passen, terwijl de productpagina's van beide onderdelen vermeldden dat ze compatibel zijn met dit type computer!

Omdat de power jack inmiddels vastgesoldeerd zat leek mij het eenvoudigst om de adapter te vervangen. De power jack bleek de maat 5.5x2.5mm te hebben, terwijl het origineel 4.8x1.7mm mat. De originele adapter leverde 12V/3A. Daarom heb ik de bestelde adapter maar weer geretourneerd en een alternatief met dezelfde output en de juiste maatvoering (deze: http://www.poweradapter.nl/li-shin-40w- ... m-361.html) besteld. Deze bleek wel in de power jack te passen, maar niet door het gaatje in de kunststof behuizing. Daarom heb ik het gaatje een beetje ruimer gemaakt door er met een scherp mesje in te draaien. En voilà, het paste!

Het laptopje doet het weer, de accu zit weer vol, ik heb veel plezier en voldoening gehad van de reparatie en het koste maar €12,35 voor de power jack en €12 voor de adapter (+ ongeveer €13 voor verzendkosten en retourzending, dat dan weer wel).
Plaats reactie