Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door willem » 30 aug 2019, 01:00

Met mig/mag en tig lassen kan je prachtig werk maken maar heeft een groot nadeel,
je moet altijd uit de wind blijven, dus of een werkplaats/schuur - container - lastent.
Zelf heb ik hier nooit mee gelast daar mijn werk altijd buiten was in weer en wind,
bovengronds - ondergronds (zg putlassen) van 2" t/m 30" buis en altijd met basische en
soms een conarc.

Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Boudewijn » 31 aug 2019, 12:47

ik had ook eens zo,n hobbyapparaat gekocht waar je ook 4 electroden mee kon lassen en dan schakelde hij uit.gelukkig kon hij weer terug en ik kreeg het geld ook weer.

JantjeV8
Berichten: 3450
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door JantjeV8 » 01 sep 2019, 11:56

En als je daar zo'n computerventilatortje in bouwt die de trafo wat koeler houdt, kan dat goed het hele probleem oplossen.

Albert van WdJ
Berichten: 1418
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Albert van WdJ » 02 sep 2019, 09:13

JantjeV8 schreef:
01 sep 2019, 11:56
En als je daar zo'n computerventilatortje in bouwt die de trafo wat koeler houdt, kan dat goed het hele probleem oplossen.
Heb ik wel eens geprobeerd. Met een sanitair-ventilator. Scheelt slechts één laselectrode meer.
Ik had hem op afzuigen staan door de trafokast heen, maar misschien werkt het beter als ik hem zo monteer dat door de de trafokast wordt geblazen?
Change, before you have to.

hobbes
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door hobbes » 16 mei 2021, 12:48

Op de landbouw opleiding heb ik ook leren lassen met elektrodes. dat is leuk als je wat grover ijzer aan elkaar wil plakken. Later leende ik van een vriend een mig/mag lasapparaat, wat een verademing! Basis regel met lassen is dat het metaal schoon moet zijn. Een flitskap, schort en juiste handschoenen zijn eigenlijk ook een must. Soms gebruik ik een sterke werklamp om nog extra licht op mijn te lassen hoek te krijgen, dan zie ik net iets meer door de flitskap. Op de opleiding hadden we van die waardeloze laskappen die je met 1 hand moest vast houden, daarom is een flitskap die je op je hoofd zet zo makkelijk want vaak heb je net nog even een hand nodig om iets aan te drukken /vast te houden

Omdat je dun metaal eigenlijk niet kunt lassen met elektrodes en ik dat lenen ook een beetje zat was heb ik een paar jaar geleden zelf een mig/mag machine gekocht die zowel op 220 als op 380 kan lassen met een instelbaar groot bereik . Sindsdien las ik van alles, aan de eendjes tot complete kunstwerken en hekwerken. ja het is een uitgave maar je hebt er eigenlijk ook je hele leven plezier van en als je net als mij de machine bij een las apparatuur leverancier koopt in de buurt dan heb je meteen altijd de service erbij ( gasfles vulling / lasdraad / slijpschijven etc)

Het gelaste werk voor buiten laat ik vaak in Wolvega verzinken

Slooij
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Slooij » 17 mei 2021, 01:27

het is vooral belangrijk bij het van beneden naar boven lassen dat je het proces de tijd geeft om het metaal van de elktrode doet afsmelten. het moet de tijd krijgen om aftesmelten dit wil zeggen het moet niet te warm worden anders valt het smeltbad naar beneden maar ook niet te koud anders last het niet goed. ik las altijd met drie hoekige beweging naar boven dit kan ook in een stapel hoeklas.
stap 1
begin bij de linker kant ga horizontaal naar de rechter kant stap 2 diagonaal omhoog naar links het midden
stap 3 diagonaal omlaag naar links iets boven waar je begonnen bent
herhaal dit proces en je hebt een stapel las zoals je die in veel van onze Nederlandse constructies terug kan zien :fff hier een foto van de benaming van de laspositie
laspositie.jpg
pf 3fu

Plaats reactie