elektrisch bedienbaar schuifdak

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
serre5
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2019, 11:34

elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door serre5 »

beste forumleden.

ik ben nieuw op het forum en kom meteen met een "groot" probleem.
Wij hebben in de serre een elektrisch bedienbaar schuifdak.
Leeftijd naar schatting 25 jaar of ouder.

De aandrijving is een buismotor;
De bediening dmv. een tandriem.

Uiteindelijk na 25 jarig diensttijd heeft het z'n kracht verloren en in tweeën gebroken.
Als ik de riem bekijk en de zwarte bevestiging heb ik het vermoeden dat het vastgeschroefd is aan de zwarte "geleider".

Ik zit te praktiseren hoe de geleider eruit moet om een nieuwe riem te bevestigen.
Heeft het Forum iets dergelijks ervaren? En hoe zou ik het beste op kunnen pakken.

Zie bijgesloten foto's.


riemgeleider-serre.jpg
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door JantjeV8 »

Heb je een merknaam, en die per ongeluk ook al eens gegoogled?
serre5
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2019, 11:34

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door serre5 »

Ja, ooit van Zonnerando. Bedrijf is allang failliet. heb inderdaad "bewust" op het net gespeurd, maar niets gevonden.Gebeld naar een gelijksoortige bedrijf in Heerenveen, zij konden mij vertellen dat ze geprobeerd hebben alle producten over te willen nemen, maar niet gelukt. Dus niets is meer los te verkrijgen vlas. "Heerenveen".

Advies gevraagd, antwoord, handmatig bedienen, zonder gebruik te maken van de tandwiel.
Men wil daar niet verder op ingaan, tja misschien begrijpelijk. Wel dat zij langs willen komen en dan pas conclusies trekken. Tja, dat verhaal ken ik al jaren. Dus eerst zelf maar uitzoeken hoe handmatig bedienen. Misschien dat 't Forum hiermee ervaring mee?

Hieronder nog een schets van de buismotor dat 2 tandwielen aan moet drijven. Tandriem 1 is afgebroken. Buismotor drijft nu tandwiel 2 aan. Ik merk dat de 2e schuifraam niet helemaal is afgesloten, moet nog 3 a 4 cm opgeschoven worden.

1. Kan ik dit ongestraft verder stapsgewijs dichtschuiven met de actieve buismotor? De 1e tandriem is verwijderd, dus functioneert niet meer
2. Hoe kan ik het geheel handmatig bedienen?

zie volgende schets
riemgeleider-serre.1.jpg
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door Boudewijn »

De tandriem zit als het goed is met getande stripjes gemonteerd,ze zullen toch geen gaatjes door de riem geboord hebben.zulke tandriemen zijn gewoon op rol te bestellen,worden hier ook voor allerlei aandrijvingen gebruikt bv 3d printers.wil je de maten eens opgeven breedte dikte en aantal tanden per 10 cm en welke plaats zit je?
hoedan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2019, 09:14

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door hoedan »

Hallo serre5

Zonnerando is het bedrijf wat bij U de serre heeft geplaatst ,maar is volgens mij niet het merknaam van de serre .
Probeer via de bijgeleverde papieren /rekening de merknaam van de serre te verkrijgen en de importeur te benaderen voor een technische
tekening /informatie zodat U de juiste manier kunt demonteren en de juiste riemen kunt bestellen.
Bekijkt U ook deze link eens : https://www.sunland.be/schuifdak.php
Misschien Kunt U hier eens contact mee opnemen omdat zij het patent hebben overgenomen.
Succes Jan
pentaw1nz
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2020, 14:43

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door pentaw1nz »

Heb je dit weten oplossen? Zoja hoe en door wie?

Wij hebben exact dezelfde situatie. Firma destijds was Zonneranda.
Er zijn 3 Firma's die de patenten hebben overgenomen en onderhoud plegen aan dit dak. Niet verrassend: Voor woekerprijzen.

Alle andere firma's in de buurt die ook serres/kozijnen/schuifsystemen plaatsen willen hun vingers en niet aan branden.


Hoor het graag.
woljos
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020, 11:40

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door woljos »

Hello repair community,

thanks to serre5 for his technical drawings! I have the same problem. The three belts of my winter garden should be replaced. I am interested in doing it by myself.
Did anyone have an advice to remove the grey clamp out of the aluminum rail or dismount the belt from the clamp. Shorten a belt if necessary is supposed to be a routinely service work on Zonneranda roofs. How is this possible?
I took photos. Maybe an expert reads my request for help and can explain the construction.

Thanks in advance!
Bijlagen
1 Clamp and belt.jpg
woljos
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020, 11:40

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door woljos »

Sorry but in the preview there were 3 photos! I send the missing ones.
Bijlagen
Small screw to fix belt?
Small screw to fix belt?
woljos
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020, 11:40

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door woljos »

Sorry, it dos not work with more then one photo, now the last one!
Bijlagen
The whole clamp
The whole clamp
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: elektrisch bedienbaar schuifdak

Bericht door hobbes »

Dit soort ( en nog wel sterkere) buis motoren worden in de kassenbouw ook veel toegepast voor de gevel schermen. je zou eens bij een kassenbouwer / sloper kunnen informeren die hebben vaak van dat soort spul liggen. Wil je echt goed spul dan moet je bij Ridder tandrad techniek zijn ( is ook 2e hands verkrijgbaar) kijk maar eens rond op ; tuinbouwmarktplaats.nl ( nee ik ben geen belanghebbende, maar wel een tuinbouw praktijkman)

suc :wink:
Plaats reactie