een ei zuinig koken.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

een ei zuinig koken.

Bericht door frans »

Dit is een tip die ik graag deel.
Een kennis vertelde mij een manier om eieren op een energie zuinige manier te koken.
Hij vertelde me om de eieren in een klein laagje water te koken, wel een deksel op de pan te doen.
Ik geloofde het eerlijk gezegd niet erg, maaaaar het werkt dus echt goed.
De winst zit hem in het niet onnodig veel water aan de kook brengen, alle beetjes besparing helpen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Johndc »

Raar dat je nog nooit van een "eierkoker" gehoord hebt. Die doet net hetzelfde.

Afbeelding
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door frans »

Johndc schreef:Raar dat je nog nooit van een "eierkoker" gehoord hebt. Die doet net hetzelfde.
Geef toe, het is niet mijn grootse interesse gebied :oops:
Maar.... met een steelpannetje en een deksel kan het dus ook :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door kockie »

Johndc schreef:Raar dat je nog nooit van een "eierkoker" gehoord hebt. Die doet net hetzelfde.
Weer een extra ding in de keuken. Da's in huize Kockie tamelijk ongewenst; er staat al te veel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Johndc »

Of de keuken wat vergroten? :roll: :wink:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door dormos »

En die extra ruimte dan weer verwarmen, schoonhouden, onderhouden...
Dan toch maar in een steelpannetje?

Groet,

Hans
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb dit eierkook-idee ook afgekeken van de elektrische eierkoker die we vroeger thuis hadden.
Meen me wel te herinneren dat bij meerdere eieren de kooktijd (iets) korter was omdat er minder water in het apparaat moest.

Kook dus al vele jaren zo de eieren. Maar dan in een pannetje op het gas.
Belangrijk is wel dat je de deksel op de pan houdt.

@Frans,
Het is wel mooi dat je het idee een keer op dit forum hebt gezet. Ik denk nl. dat meer mensen niet weten dat het ook zo kan. En de energiebesparing is behoorlijk, zeker gezien over jaren en in verhouding tot 'conventioneel' eieren koken. En zeker ook als velen de manier gaan overnemen.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door JantjeV8 »

Op deze manier kun je ook groente en aardappelen koken. Ik geloof dat ze het dan stomen noemen, je moet alleen zorgen dat de stoom niet uit de pan kan verdwijnen.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door MatthiasD »

Ik ga t morgen direct proberen. Kooktijd blijft hetzelfde neem ik aan?
Ik had een elektrische eierkoker, maar die is overleden. Ik ben dus weer aangewezen op het pannetje :fff
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door 12much »

Gisteren stond ik samen met collega's van Fablab de Kaasfabriek op een Technisch Festijn als afsluiting van Eureka! een uitvinderswedstrijd voor jongeren verdeeld in drie leeftijdsgroepen. Een jonge knul had de Ei-pot uitgevonden. Een mandje van kippegaas waarmee je twee eieren in een thermosfles kunt laten zakken, kokend water er in en afsluiten. De totale kooktijd neemt iets toe, maar maar je energieverbruik is niet groter dan de tijd om het water aan de kook te brengen. Als je de eieren van tevoren even afspoelt, gebruik je het water daarna natuurlijk voor de thee.

Simpel, en waarom hebben we het niet zelf bedacht? Zelfs als je altijd al een hooikist gebruikt, deed ik het nooit om dingen in water door te laten koken, geniaal! Hij heeft er dan ook een prijs van €500 mee verdiend.
Bijlagen
Eureka_eipot.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Jan. »

Thuis koken we altijd een pan vol eieren 18 tot 20 stuks in één keer, samen met een schep eigen melange thee, die we weer aanlengen met koud water, wat overblijft is voor de groenten in de kas of voor de kippen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Anne2 »

Dit vind ik wel goede tips, ik kookte altijd een pan vol water en dan maar voor een paar eieren.

In die thermoskan vind ik ook een goed idee. Dan gewoon thee maken en de eieren er los er in laten glijden. Ik maak elke dag thee in een thermoskan. Alleen hoe lang moeten ze er dan in blijven? Ik drink n.l. ook achter elkaar thee. Ik kan met mijn hand in de thermoskan om ze er weer uit te halen, of laten rollen, maar zo'n netje is ook erg handig.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Dutch John »

Nog een aardige manier om eieren te koken: met een Wolseley of Lister melkmachinemotor met verdampingskoeling. Een netje in de waterbak en koken maar. Uiteraard -zoals een goede boer het betaamd- eerst melken en voeren, daarna pas zelf ontbijten. Maarja, wie melkt nog met een Lister?
Over motoren en eieren verder gepeinsd: we trachten zo zuinig mogelijk een ei te koken. Maar bedenken niet hoeveel energie we weg gooien met gedachteloos auto rijden. Slechts 20 % van de energie gaat daadwerkelijk naar beweging. De rest is verspild. Voor een fervent autorijder is dit topic penny wise, pound foolish.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door kockie »

Soorteliijke warmte water 4186 J/Kg.K
Energie inhoud benzine 35MJ/l
Delta T 90

Als ik goed heb berekend kun je met 1 liter benzine 92 liter water van 10 graden aan de kook brengen (gesteld 100% rendement en geen warmteverlies.

Dat betekent voor mijn auto 92 liter water per 13 km.

Klopt mijn berekening?

Ik heb hier niet de kooktijd bij meegenomen. Laten we de combinatie kooktijd en rendement op 50% stellen, dan zou je dus 45 liter water kunnen laten koken met 1 liter. Dat zijn een hoop eieren. Misschien moet ik toch eens vaker de fiets pakken.

DJ, bedankt voor de eye opener!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een ei zuinig koken.

Bericht door Tim »

Ha,

Het is ook vrij simpel: Kijk bij alle financiële instellingen wat het management voor auto's rijden. Vraag jezelf dan nog eens af waarom ze de "echte" investeringen ook mislukken. Dat veel mensen dit niet inzien, begrijp ik ook niet....

K: Je berekening klopt, al moet bij dergelijke volumes eieren de massa van het eieren eraf trekken en daarvoor een andere SW voor het ei meenemen. Al geloof ik niet dat de 45Liter gaat koken met evenredig veel eieren :geek:. Of ligt Kockie 4 in al in de planning? :mrgreen:

Beetje doortrappen op de fiets is 200W, je 13km haal je wel in een uur. Dat is dus 200W*3600 = 0,72 MJ. Een ei bevat ongeveer 0,5 MJ aan energie. Dus met anderhalf ei ben je er ook!

Een liter benzine zou je dus kunnen ruilen voor 70 eieren. Jullie mogen zelf beslissen of het ei te duur is of de benzine te goedkoop.

Tim
Plaats reactie