Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

3 dagen geleden zijn mijn keramische vezel buizen aangekomen. Nu nog wachten top de rest van het materiaal om mijn nieuwe fornuis te bouwen arriveert. In de tussentijd dus even een testopstelling gemaakt om te kijken hoe zo’n batch box rocket nu werkt. Ik heb dus een dunwandige, 3 cm dik, batch box gemaakt met vermiculite platen geïsoleerd & daarop mijn geïsoleerde riser.
Eerder heb ik een test gedaan met een vuurkamer van 20 cm x 20 cm ( 2 x csa) in zware stenen en een ongeisoleerde riser uit vuurbeton, allemaal materiaal dat warmte opslokt en dat ging er al tegenaan. Begrijpelijk dat nu de vuurkamer volgens maat van Peter zijn berekeningen (8 x csa) is gemaakt ik natuurlijk een nog krachtigere stook verwachte. Maar tot mijn verbazing bleef die achter. Een zielig uitziend vlammetje dat met moeite de achterkant van de riser haalde.
Na een dikke uur stoken was de temperatuur een 10 cm boven de riser nog maar 150º C. Ik had er een pot ondersteboven overheen gezet met 10 cm opening. Toen ik er deze afhaalde na de temperatuur te meten was de witte buis al zwart. Dus een zuivere stook was het ook niet.
Hout komt net van de shop dus zou droog moeten zijn.
Ik heb nog geen P Chanel geïnstalleerd dus alleen maar primair air. De deur heb ik ook nog niet, dus een tegel ervoor geplaatst om lucht intake te beperken.
Dit is dus niet de perfecte setup, maar ik vond die temperatuur toch wel heel erg laag. Nu stond er die dag een hele sterke wind, dus nogmaals geprobeerd met rustiger weer, maar weer hetzelfde. Iemand enig idee waaraan dit kan liggen?
Groeten,
BK.
Bijlagen
Screen Shot 2016-12-26 at 23.31.31.png
Screen Shot 2016-12-26 at 23.31.31.png (61.95 KiB) 7393 keer bekeken
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door peterberg »

Er zal ergens een foutje in zitten, als-ie het niet goed doet dan is dat altijd het geval. Meer foto's van het geheel en misschien ook een tekeningetje?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Goedendag,
Het geheel staat op enkele Ytong cellenbeton blokken, dus van de grond af. Daarop een vermiculiet plaat als isolatie.
Daarop de firebox in 3 cm dikke vuurvaste tegels (dus heel wijzig massa). Links en rechts daarvan weer een vermiculiet plaat.
En wat stenen erlangs gestapeld om het op zijn plaats te houden.
Bovenkant is niet geïsoleerd. Maar de vlammen raken de bovenkant van de firefox ook niet, worden allemaal meteen door de poort gezogen. Merkte dat de rook wel over de vlammen heen gaat.
onderkant riser is uit vuurvaste stenen (20 cm) en ronde vorm gegeven door een mix van perliet & klei mengsel.
Daarop staat de riser uit keramische vezel. 90 cm hoog.
Om de temperatuur boven de riser te meten heb ik er een oude kookpot ondersteboven overheen geplaatst. Temperatuur raakte amper aan de 150℃ & 10 minuten later was de witte buis al zwart.
Dat er iets mis was dat had ik ook al door, maar vraag me af wat?
De driehoekige stenen zijn voor de gloeiende resten houtskool te verbranden, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Zou dit dan door de afwezigheid van de P-chanel zijn? Ik kan het me niet voorstellen dat dat alleen zo'n invloed heeft.
Maar wat dan wel, of welke combinatie?
Groeten,
BK.
PS: ik zag net in mijn vorig bericht een foutje staan csa 8x, dat moet natuurlijk 4x zijn (oppervlakte vuurkamer van 800 tegenover riser 200). Voutje! Maar ja... Er zijn 3 soorten kabouters, kabouters die kunnen tellen en kabouters die niet kunnen tellen.
Bijlagen
IMG_0814.JPG
IMG_0814.JPG (27.52 KiB) 7331 keer bekeken
IMG_0815.JPG
IMG_0815.JPG (28.68 KiB) 7331 keer bekeken
IMG_0821.JPG
IMG_0821.JPG (31.19 KiB) 7331 keer bekeken
IMG_0829.JPG
IMG_0829.JPG (22.98 KiB) 7331 keer bekeken
Laatst gewijzigd door boskabouter op 28 dec 2016, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Oeps, ik merk dat de foto op zijn kant geplaatst liggen, i.p.v. staan. Hoe kan ik dat veranderen?
Ik had ook nog een video van de stook, maar dat lukte ook niet. De extensie mov is niet toegestaan kwam er te lezen.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door kockie »

Foto's op pc thuis draaien en opnieuw uploaden. Films uploaden kan inderdaad niet naar het forum. Gebruik daar een film site (youtube/vimeo/oid) voor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ kockie,
Dat was raar, de foto's moesten een kwart slag klockwise gedraaid worden. Dus dat gedaan op mijn computer & weer ge-upload. Maar toen lagen ze plat in de andere richting. Toen opnieuw de foto gedraaid zoals ze waren en toen ging het wel goed. weet niet waar het aan ligt, misschien de instelling van de telefoon dat niet compatibel is, maar eens aangepast in de computer werkt het wel. In ieder geval het staat recht, wel zou duidelijk. Bedankt voor de tip. IK heb nog altijd geen youtube Chanel of dergelijke, misschien daar ook eens aan werken als de tijd het toelaat ergens in de toekomst.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door peterberg »

Hmmm... Eerste mogelijke fout: geen deur of iets wat de opening verkleint tot 25% x csa. De schuine kanten zijn nodig om de csa van de vuurkamer naar plusminus 3,5x basis te brengen, maar iets groter zou het ook moeten kunnen als aan alle andere voorwaarden voldaan wordt. De oplopende bodem van de riser lees ik niets over, dat kan ook nog een factor zijn. Haal die pan van de riser af, dat ding geeft veel te veel weerstand. Ergens heb ik toch wel vermeld dat de aanbevolen comfortabele ruimte boven de riser 30 cm zou moeten zijn? Een kleine top gap redt het alleen als de trek van de schoorsteen groot genoeg is, en die heb je (nog) niet.

En als laatste: alleen een beetje hout achterin en minder dan halfvol in de hoogte van de vuurkamer kun je niet veel van verwachten. Dus: alles een beetje aanpassen, een deel van de voorkant afsluiten met een paar bakstenen en alleen een opening vlak bij de onderkant van 1/4 riser csa. Stapel "het ding" eens driekwart vol, steek hem bovenop de stapel aan, zover mogelijk naar achter, laat hem gaan en kijk dan wat er gebeurt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Peter,
Ik heb een tegel gebruikt als deur die er scheef voor stond zodat links en rechts onder lucht naar binnen kon.
Ik heb nog geen tegels verzaagd, maar zoals het nu staat opgesteld is de oppervlakte 3,6 maal de csa van de riser. de vuurkamer is dus iets lager.
Oplopende bodem van de riser is op de foto niet te zien maar is er wel, van leem perliet geboetseerd.
Ik heb getest met pan eraf, erop of ondersteboven, geen verschil.
Daar light het dus niet aan.

Je zegt: En als laatste: alleen een beetje hout achterin en minder dan halfvol in de hoogte van de vuurkamer kun je niet veel van verwachten.
Er liggen 5 blokken hout in, ik dacht dat dat ruimschoots genoeg zou zijn omdat eerder mij gezegd was door iemand anders op dit forum: Overigens brandt een batchrocket ook prima op een paar stokjes als die maar warm is. Het is maar 3 cm massa en dan meteen isolatie, dus dat is binnen de kortste keren opgewarmd. Dit is een beetje verwarrend. Wat is het nu?

Overiggens lijkt het op deze foto niet zo veel omdat de tunnel een stuk langer is, omdat ik het nog niet op maat gezaagd heb, is hij 17 cm te lang. Heb ergens gelezen dat dit niet heel belangrijk is dus dacht ik voor de testopstelling kan het wel.
In de uiteindelijke versie komt hij op maat. Ik wil gewoonweg nog niet de tegels verzagen voordat ik alle materiaal binnen heb, jammer om het per ongeluk te kort te zagen, want ik moet er een eindje voor rijden.
Denk jij dat dit wel van groot belang is?

Ik kan nog eens een test doen zoals jij voorstelt met de kamer 3/4 vol en zien wat dat geeft.
Als ik het goed begrijp laad je het dus vol met dik hout, daarop wat aanmaakhout en achteraan (dat is dicht bij de riser) van boven aansteken. Correct?
Niet eerst een aanmaakvuurtje en daar de grote blokken op.

Ik was net de topic: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders aan het lezen. Ik ben nog niet aan het einde, lange topic, maar zeker interessant. Er zit nog al wat uren onderzoek in. Daarin vermelde je dat je tot een verbazingwekkend resultaat kwam toen de deur open stond en daarna zelfs met een test zonder P-chanel erin. Dat doet mij verbazen want in een klassieke opstelling heeft de brandtunnel de kleinste csa, net iets minder dan de riser. Als jij met open deur en zonder P-chanel stookt dan is dat te vergelijken met een klassieke brandtunnel die alleen vele malen te groot is. Dat je hier mee weg komt wil zeggen dat de turbulentie wel heel erg sterk moet zijn. Door die venturi worden de gassen met hoge snelheid tegen de achterkant van de riser geslingerd, wat zorgt voor een hele goede menging. Wat ik dan weer niet begrijp is dat zoiets wel kan en een ander relatief kleine verandering niet werkt.
Het blijft een ingewikkelde zaak.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door peterberg »

(Diepe zucht mode on...)
Als je die pan er af licht en er komt geen reactie binnen een minuut dan betekent dat geenszins dat het geen effect heeft, het ding past zich niet snel aan. Gooi er hout bij en laat die pan er af, dan verandert er wel degelijk wat. En ik heb je ook al uitgelegd dat het ding de onderdruk van een schoorsteen mist. Alle experimenten zijn gedaan met een volledige opzet inclusief schoorsteen dus verbaas je niet als jouw opzet anders reageert. Om dat bij deze na te bootsen zou je er gewoon een meter kachelpijp van dezelfde diameter op kunnen zetten.

Bij een half dozijn gelegenheden heb ik demonstratie modellen van de kern gebouwd in een paar uurtjes en ze werkten allemaal zoals bedoeld. Als ik zeg dat er een opening van 1/4 riser csa in het midden van de voorkant vlak bij de bodem moet zitten dan is dat geenszins gelijk aan een paar kieren links en rechts van onbekende doorsnede. En om het nog wat scherper te stellen: het ding is erg gevoelig voor lekken, waar dan ook. En zeg nou niet dat die kiertjes maar klein zijn, bij elkaar is het vaak meer dan de hele lucht inlaat.

Check alles wat ik heb opgenoemd en wijzig alles wat er niet aan voldoet. Stook het ding dan volgens mijn aanbevelingen en zie wat er gebeurt. Zorg er voor dat onder geen enkele omstandigheid hout in de poort komt te liggen. Ook geen klein stukje, het ding gaat dan roken als een veroordeelde ketter, vermoedelijk omdat de symmetrische stroming in de poort wordt verstoord. Dit ding oogt misleidend eenvoudig maar er gaan een paar fundamenteel natuurkundige principes achter schuil.

Stop met dit ding te vergelijken met een J-tube, dat gaat aan alle kanten mank. Het is gewoon een heel ander beest en heeft als zodanig andere eigenschappen en een andere behandeling nodig. Om het te laten werken hoef je er niet in te geloven en begrip is ook niet noodzakelijk. In een auto rijden kan ook zonder te snappen hoe of wat. Verdorie, een Argentijn die alleen basis onderwijs heeft gehad, de hele batchrocket site gelezen heeft en buiten even een "ding" opbouwt roept zodra de zaak droog is dat de vlammen er bovenuit slaan! Daar kan jij toch niet voor onderdoen?
(zucht mode off)
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Peter,
Ik heb er die pot op gezet, om de temperatuur boven de riser te kunnen meten (gaat een beetje moeilijk zonder), enkele malen gemeten en er weer af gehaald na een 10 minuten, kwartiertje. Je zegt nu dat het ding zich niet snel aanpast, maar op je metingen zie je direct dat na een co piek (waarschijnlijk veroorzaakt door een tunnel gebrand in het hout onderaan) deze plots zakt na 3 minuten (tunneltje ingestort). Dus dat is toch een directe meetbare verandering. Zucht.

Die opening aan de voorkant ipv aan de zijkanten, daar heb je een punt, dat is inderdaad een verschil.
Lekken heb ik dichtgesmeerd met klei perliet mix. Ik gebruik ook tegels en isolatieplaten die elkaar overlappen dus er waren maar enkele plaatsen achteraan tussen riser en firebox.

Geen hout in de poort heb ik ook op gelet, minimaal 10 cm er voor gebleven.

Morgen heb ik geen tijd, vrijdag kan ik misschien nog eens een test doen met een 3/4 volle firefox. IK hoop echt niet dat dat de reden is want dan is alles voor niets geweest. Als ik zoveel hout moet gebruiken iedere keer om te koken of nog meer om te bakken dan is heel het ecologische doel om minder hout te gebruiken weg. En moet ik alsnog gaan zoeken naar een alternatieve opstelling waarmee dat dan wel kan.

Ik zeg eerlijk, ik weet niet wat er aan de hand is, maar dat wil ik wel weten. Daarom dat ik het hier vraag. Hopende dat iemand mij dat antwoord kan geven. Je vergelijking met die Argentijn en de auto gaat hier niet op, als mijn auto hapert/maar heel traag rijd, dan zal daar toch een garagist aan te pas komen en is het geen kwestie van rij maar langzaam verder. Zucht.
En nu doe je net alsof dat die vlammen die boven de riser van die Argentijn uit slaan een goede zaak zijn. Eerder beweerde je dat er dan geen complete verbranding is want de verbranding dient in de riser te gebeuren. Zucht. Dus heeft die Argentijn een goedwerkende stoof, waarschijnlijk wel, brand hij ook zuiver? dat is een andere vraag waar jij & ik en waarschijnlijk de Argentijn zelf het antwoord niet van weten.
Je hebt mij al 3 dingen gezegd die je ergens anders op het forum tegenspreekt. Zucht.
Ik heb vandaag een hele boel gelezen op het forum en ben er nog eens 3 andere van deze tegenstrijdigheden van jou tegengekomen. Zucht.
En dan vind je het raar dat mensen het niet meer snappen. Ik krijg de indruk dat je het zelf niet meer snapt. Zucht. In plaats van in zuchtmode te gaan, Zucht, kun je beter eens al deze tegenstrijdigheden er uit halen en het forum eens op poetsen.
En een oplossing weet ik nog steeds niet.
Ik word hier zo moe van, van al dat zuchten. Zucht.
Groeten,
Kabouter Lui, Zucht.

P.S.: Het is niet alleen van jouw Peter, dat ik tegenstrijdigheden tegenkom, ook van andere mensen op het forum. Hoe dat komt of waarom dat dit gebeurt weet ik niet, Ik weet wel dat het alleen maar verwarring schept. & ik kan mij inbeelden dat iemand die eens een artikeltje leest dit niet eens door heeft, maar als je blijft lezen vind je steeds meer tegenstrijdigheden. En voor mensen die 1 artikel lezen en opvolgen gaat de ene helft dit volgen en de andere helft iets anders. Met gevolg dat de ene het goed heeft en de andere niet. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, wel dan? Probeer dit niet te lezen als gewoon maar kritiek, Maar probeer er wat mee te doen in de plaats zodat toekomstige lezers geen blunders maken of als ze door lezen, kompleet verward raken. Wat ik wel weet is dat het (volgens mij) tijd is voor de grote schoonmaak.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door dormos »

Sinds 6 december hier, en nu al zo'n toontje??
Volgens mij heb je zojuiste al je credits verspeeld, en het zou me verbazen als er nog veel anmimo is om je verder te helpen...

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door peterberg »

Boskabouter, wat je leest op het forum is de ontwikkeling van jaren. Dus kan het heel goed zijn dat er sprake is van veranderde inzichten in de tussentijd als gevolg van meer ervaring. Ik prakkiseer er niet over om allerlei artikelen van jaren geleden aan te gaan passen, die blijven gewoon staan.

Als ik in deze eigenste week een advies geef dan is dat het resultaat van al het voorgaande en daar kunnen uiteraard verschillen inzitten maar je krijgt dan wel up-to-date informatie. Het zou wel mal zijn als alles wat er op het forum staat een soort eeuwige waarheid zou bevatten. Wat je met die meest recente informatie doet en die voortdurend wilt vergelijken met oudere artikelen en andere verbrandingskamers is helemaal aan jou. Het lijkt mij dat Dormos gelijk heeft, ik hou het voor gezien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Der Gnom ist ein beratungs bunker! excuus voor mijn Duits
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@Dormos,
Je zegt: “Sins 6 december hier, en nu al zo’n toontje??’’ Tja dat is de wet van actie en reactie, ik heb die Diepe zucht mode niet op on gezet. Denk je dat ik het leuk vind om dat te lezen als titel? Als Iemand wil en kan helpen dan vind ik dat prima. Als ze daar geen zin in hebben of er tegenaan zien, Zucht, dan laat het zijn, maar begin alstublieft niet te zuchten want daar word ik zooooooo moe van. Wat voor manieren zijn dat?
En tja dat ik mogelijk mijn credits verspeeld heb dat is dan maar zo, vind dat ook niet erg want ik heb liever geen advies van zulke personen.
En eerlijk gezegd, persoonlijk geraak ik er niet veel verder mee. (Behalve enkele goede/nuttige tips die ik gekregen heb van DJ, waarvoor mijn dank).
Per toeval heb ik net vandaag wat nuttige informatie doorgenomen onder andere over drukverliezen & denk dat ik weet hoe ik het beter kan laten werken, zelfs zonder schoorsteen & heb dus besloten om toch verder met mijn eigen ontwerp te gaan & er dat in te plaatsen. Zal nog wel enkele tests moeten doen & dan maar hopen dat het werkt zoals ik verwacht.

@ Peter (word eens wakker),
Tja…, ik had al verwacht dat je dat als excuus ging gebruiken.
Maar je excuus gaat hier niet op.
Jij zegt zelf in eind 2013 op de topic wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen: “ De batch box brandt prima met 1/4 lading.”
& Nu schrijf je:” minder dan halfvol in de hoogte van de vuurkamer kun je niet veel van verwachten” & “Stapel "het ding" eens driekwart vol.”
Dus de ontwikkeling is dat het 3 jaar geleden beter was dan nu!? Dat kan toch niet kloppen?
(& zoals in vorig bericht al gezegd spreek je nu je eigen metingen tegen want die reageren direct en jij zegt nu dat het ding niet snel reageert).

Maar als je tussen de regels leest zeg je dus ook dat de dingen die je eerst gezegd hebt niet kloppen, dat die onjuist zijn bevonden door latere verbeteringen of ontdekkingen. vb: zoals je tegen Ritsaert zij: “De lengte van de riser gaat niet mee in de opschaling, want die is in een grotere doorsnede veel efficiënter. Ik schat de lengte op 80/90 cm, dat lijkt me wel genoeg.” Het ging hier over een R314, het zou dus 115/144 cm moeten zijn. Ik begrijp ten eerste al niet dat iemand die iets over kachels kent dat al zegt, want dat is toch gewoon simpele logica, hoe groter de vuurkamer, hoe meer vuur/rookgassen, hoe meer riser er nodig is om het te verwerken/uitbranden. Maar dat ter zijde want waar het hier om gaat is het volgende: dat Ritsaert daar dan de conclusie uit trekt: “Ik begreep dat Peter redeneert dat een grotere kachel met een kortere riser kan werken” & vervolgens een R314 in zijn fornuis wilde stoppen.
Het is toch belangrijk dat zulke dingen opgekuist worden. De meeste mensen lezen niet het hele forum door, maar kijken enkele topics of zoeken enkele punten binnen een topic en gaan aan de slag.
Als iemand met zulke verkeerde informatie een fornuis maakt, wat heb je dan berijkt? Word eens wakker, dat is toch helemaal niet ecologisch! Als iemand het weer af moet breken en opnieuw opbouwen, eenmaal gemetst kan je niet alles terug gebruiken. Of als iemand daardoor jarenlang blijft stoken met een vervuilende kachel waarvan hij denkt dat die wel zuiver stookt dat is al helemaal niet ecologisch.
Ik zeg je dit omdat het zo is, dat jij dat niet wil horen is een andere zaak. Maar dat andere mensen hier onnodig de dupe van kunnen zijn is jammer en past in mijn ogen helemaal niet op een ecologie-forum. Daarom vraag ik het je om het te overwegen om die dingen die achterhaald zijn of onjuist er af te halen of te verbeteren. Je moet het echt niet voor mij doen hoor.

En van die vergelijkingen met andere systemen, de principes blijven toch hetzelfde. Maakt niet uit wat je onder de riser plaatst. Als je boven de riser de minimum van de csa van de riser aanhoud dan moet dat werken. Weliswaar met wat drukverlies, maar die 30 cm waar jij het over hebt, daar ben ik niks mee, in een bel ok maar daar kan je niet mee af komen in een fornuis. Als het die pot niet kan verdragen dan kan er dus geen fornuis gemaakt worden.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door kockie »

Dit forum is een bron van kennis in ontwikkeling. Wil je de laatste inzichten over de rocket netjes op een rijtje, dan moet je naar http://www.batchrocket.eu . Ik vind het belangrijk om ook de "weg er naar toe" te laten zien. Als iemand op basis van 4 jaar oude informatie een rocket gaat bouwen, dan is dat zijn of haar zaak. Als je slim genoeg bent om een rocket te bouwen, ben je ook slim genoeg om door te lezen, of om raad te vragen.

Nogmaals een herhaling van Peter: bouw het ding zoals ie getekend is, dan brand ie zoals ie bedoeld is. Het gaat echt om mm werk. Een ontbrekende p-channel betekent rook. Zelf meermalen gedemonstreerd bij 1 van de 2 rockets hier in de schuur.

Door jezelf dwars op te stellen bereik je niets, alleen maar tegenstand en dat is jammer. De rocket is m.i een topprodukt! En nee, net als Peter verdien ik er niets aan. Het kost me alleen maar (tijd en geld).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie