Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Goedendag,
Ik wil graag een batch box rocket maken R200, fornuis om op te koken boven de heat riser en een oven tussen de kookplaat en de fire box in.
Ik heb 2 mogelijkheden:
1 is dat alleen hete lucht de RVS ovenbox opwarmt langs boven, zijkant en onderkant.
2 is dat hete lucht langs boven en zijkant en dat de bovenkant van de batch box direct de bodem van de oven verwarmt.
De oven zal in dit geval warmte van de fire box nemen (niet geisoleert van boven) maar denk dat de verliezen hier meevallen omdat het temperatuurverschil niet te drastish is omdat de oventemperatuur ook op +-200C zit.
Maar wat ik me afvraag is wat geeft het beste resultaat om mee te bakken? en kan men deze dan ook eventueel als slow cooker gebruiken of moet het daarom steen rondom zijn?
Ook tips over hoe men de vlam verdeler kan maken zodat de eerste kookplaat toch nog heet genoeg blijft zijn welkom.
Bedankt.
Peter.
Bijlagen
Oven 2.JPG
Oven 2.JPG (20.35 KiB) 6764 keer bekeken
Oven 1.JPG
Oven 1.JPG (19.4 KiB) 6764 keer bekeken
Laatst gewijzigd door boskabouter op 06 dec 2016, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Boskabouter,
Leuk een fornuis! Waarom wil je een vlamverdeler? Ik kook het meest op de heetste plek. Een RBB 200 is wel een pittige vuurkamer voor een fornuis en oven. De lengte van de riser en de ruimte boven de riser zijn nu krap. Wat zit er voor een schoorsteen aan?
Maak je alles van metaal?

Ik zelf kies bij een oven voor veel warmte van onderen en dan met massa (voor de stabilisatie). De warmte van de vuurkamer zelf is niet heel veel. Ik zou zorgen dat de warmte rondom de oven komt. De warmte vervolgens zoveel mogelijk naar beneden brengen.

Wat ga je met de oven doen? Dit is een vrij hoge kast. Heeft dat een reden? Een lagere oven kan je hoger plaatsen (heter)
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Ritsaert,
Een vlamverdeler omdat anders de eerste kookzone te heet word, tenminste dat had ik toch ergens gelezen. Ik wil ze dus wel op de hoogste temperatuur van de 3 platen houden maar ze moet ook niet roodgloeiend worden. Ik weet dus niet of er een simpele manier is om dit te regelen.
dacht zelf aan gaten erin zodat een gedeelte er toch door gaat.
200 is inderdaad pittig, de reden daarvoor is dat de bank die erachter staat 200 er in heeft zitten. Het was een j-tube rocket, maar dat gaf altijd rook terug als het hout scheef zakte. Dus tijd voor een batch box rocket.
90 cm voor de riser zou nog net gaan. Als ik de oven op de firebox plaats, in die opstelling is de riser maar 80 cm, dat is echt (te) krap. of ik moet een extra 10 cm boven de riser laten.
Je zegt: De warmte van de vuurkamer zelf is niet heel veel. Ik dacht dat na een stook die warmte voldoende zou zijn (of ben ik hier mis?), en dan wat hout bij gooien als men brood wil bakken of zo laten als men iets langzaam wil bakken. Zoete aardappelen of zo.
De oven gebruiken voor allerhande gerechten, op verschillende hoogtes in de oven te bakken. Een lagere oven kan je hoger plaatsen maar je trekt er de rookgassen toch onderdoor dus dat zal toch niet zoveel uit maken, wel dan?
Ik had vroeger een kleine oven en daar kwam het brood bijna tegen het dak gerezen. das vandaar dat ik nu een grotere oven koos.
De oven in RVS, de riser in RVS met keramiek vezel buis er rond. De kookplaat waarschijnlijk in gietijzer, ik zit noch te twijfelen aan vitroceram glas (tot max 800C), maar ben niet zeker of dat de temperatuur aan kan. Verder vermiculiet platen en losse perliet voor isolatie. De behuizing waarschijnlijk in baksteen.
Groeten.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Boskabouter,
Ik gebruik mijn houtgestookt fornuis met een hotspot en ik schuif de pan daar vandaan als het te heet wordt. Een RBB 200 is dan wel heel heet, maarhet lijkt me een goed idee om iets te maken waardoor je het altijd nog kan aanpassen.

Een RBB 200 (riseroppervlakte) heeft een schoorsteendiameter van 160 mm? Of bedoel je een RBB 314 (riseroppervlakte) met een schoorsteendiameter van 200 mm?

Met een goed gebouwde RBB 314 wordt met stevig doorstoken misschien de hele plaat roodgloeiend. Maar die zul je niet bedoelen.

De riserhoogte van 80 of 90 cm is voor een RBB 200 krap en te krap met de getekende ruimte boven de riser. Ik zou daar echt op zoek gaan naar de centimeters!

Het nadeel van deze opzet is dat de kachel veel warmte krijgt van boven. Een metalen oven is snel warm en snel koud, weinig stabiliteit. Niet goed voor brood! Maar je kan er steen in leggen.

Risers van RVS worden kapot gestookt. Bij mij houden ze het nooit lang uit en ik gebruik ze niet meer.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Hallo Ritsaert,
een riser oppervlakte van 200 & diameter 160 mm.
Bij mijn J-tube zat de brand tunnel ondergronds en zo verkreeg ik extra hoogte (diepte).
Dat voordeel valt weg bij de batchbox. ik kan max de bodem van de box grondniveau maken, nou ja een paar cm erboven want de deur moet ook nog afsluiten.
De riser uit RVS want het heeft weinig weerstand. Een keramische vezel buis er rond dus als de RVS buis dun word of verdwijnt, zonder dat je er erg in hebt, kan er niets gebeuren de keramiek neemt dan over.
En kan er altijd een andere in schuiven langs boven uit, kwestie van de cirkel van de kookplaat er even uit te nemen, en je kan er bij. Maar zo'n buis (2mm dik) zal het toch wel enkele jaren uithouden zeker, gaan die dan zo snel weg?
Groeten.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

BK,
Ik heb een riser van RVS in een RBB 314 binnen een maand kapot gestookt. Hij verdwijnt niet maar hij vervormt (teveel). Bij een RBB 177 duurde het wat langer. Waren allebei kachels die intensief werden gestookt. (isolatie) vuurvaste stenen zijn veel duurzamer en veel meer werk.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Gitsaert,
Was dat zo'n dubbele geïsoleerde buis, of gewoon een enkele buis? Die ik gebruik is wel een RVS buis zonder lasnaad, ik weet niet of dat dan de stress/spanning anders verdeelt word en niet/minder gaat kromtrekken, maar die tijdperiode van 1 of enkele maanden is toch veel korter dan ik verwachte.

Je zegt: De warmte van de vuurkamer zelf is niet heel veel.
Ik heb nu die RVS ovenbox en het is dus makkelijk om ze te gebruiken, maar als ik ze op de firebox plaats dan geeft dit me toch de nodige stabilisatie, eventueel nog enkele keramische tegels aan de zijkant er tegenaan. Maar jij denkt/weet dat de temperatuur niet hoog genoeg zal worden op die manier. Ik dacht dat direct boven het vuur de temperatuur wel o.k. zou zijn (net zoals bij die hout-gestookte fornuis ovens). Word dan de hitte zo sterk door die poort getrokken dat die temperatuur niet veel is? Of duurt het gewoon heel lang vooraleer het op temperatuur komt?
groeten.
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

BK,
Ik weet niet wat je wil doen met je kachel. Ik streef bij mijn kachel naar een goede verdeling van de warmte. Jij plaatst de oven in een bell, die bell is bovenin veel heter en onderin boven de vuurkamer veel kouder. Ik ben bang dat dit geen goede verdeling geeft.

De riser is te kort en zeker in combinatie met de ruimte boven de riser!
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Ritsaert,
Het idee is er iedere dag mee te koken, eerste ring groot vuur laatste ring klein. Dan als het eten klaar is en het vuur uit, kan men de restwarmte gebruiken van de plafond van de firebox. Naargelang wat men wil kan men er wat extra hout bijgooien om vb brood te bakken of gewoon die warmte om wat zoete aardappelen te bakken. Alle restwarmte word opgeslagen in een grote lemen bank. Dit is opstelling 2, bij de andere opstelling waar de rokgassen onder de oven door gaan komt de oven natuurlijk sneller op temperatuur, maar daar ontbreekt de massa voor stabilisatie. eventueel op te vangen door stenen binnen in de oven box te leggen, maar dan kan je natuurlijk niet de restwarmte van je eerste stook gebruiken die is opgeslagen in je fire box.
Ik begrijp niet goed waarom die warmte van beneden niet goed genoeg is, (zie mijn vorige vraag). Ik had vroeger een ijzeren stoof met oven vlak boven het vuur en dan gingen de rookgassen er overheen en dat ging goed. Ik krijg warmte van de geaccumuleerde stenen (plafond firebox) en desgewenst nog extra warmte van de rookgassen langs bovenuit als ik er nog wat hout bij gooi.
Wat zie ik hier niet? Denk jij dat de top van de oven te heet word tegenover de bodem, of de bodem gewoonweg niet warm genoeg?

Lengte van de riser is niet veel aan te doen zonder dat het fornuis hoger word. Ik kan bij de 2de opstelling ook 90 cm riser aanhouden (nipt genoeg), en een extra 10 cm opening tussen de ovenbox en kookplaat. Maar is 20 cm opening niet wat veel daartussen? Geeft het dan nog warmte genoeg af? Ik denk hier aan het boundary layer effect dat de gassen in het midden stromen i.p.v. de rand.

Groeten.
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

boskabouter schreef:
Het idee is er iedere dag mee te koken, eerste ring groot vuur laatste ring klein
Normaal schuif je naar de ideale plek maar dat komt wel goed.

KB schreef: Dan als het eten klaar is en het vuur uit, kan men de restwarmte gebruiken van de plafond van de firebox.
. Dit is echt een misverstand. Dan hebben we het over heel weinig massa en ook niet een hele hoge temperatuur. Een RBB doet het in de riser (daar wordt het echt heet). Dus je moet het hebben van de hete rookgassen uit de riser, niet van de warmte en zeker niet van de restwarmte van de vuurkamer. Als je vervolgens wil accumuleren dan moet je met de rookgassen massa gaan verwarmen.
KB schreef: Naargelang wat men wil kan men er wat extra hout bijgooien om vb brood te bakken of gewoon die warmte om wat zoete aardappelen te bakken.
De kachel is nog warm ja.
Alle restwarmte word opgeslagen in een grote lemen bank
. Heb ik dat gemist? Hou je rekening met de maximum van ongeveer 4,5 tot 5 m2 binnen oppervlakte?
KB schreef: Ik begrijp niet goed waarom die warmte van beneden niet goed genoeg is, (zie mijn vorige vraag). Ik had vroeger een ijzeren stoof met oven vlak boven het vuur en dan gingen de rookgassen er overheen en dat ging goed. Ik krijg warmte van de geaccumuleerde stenen (plafond firebox) en desgewenst nog extra warmte van de rookgassen langs bovenuit als ik er nog wat hout bij gooi.
Wat zie ik hier niet? Denk jij dat de top van de oven te heet word tegenover de bodem, of de bodem gewoonweg niet warm genoeg?

Zie hierboven, een RBB is geen traditioneel kacheltje!
KB schreef:
Lengte van de riser is niet veel aan te doen zonder dat het fornuis hoger word. Ik kan bij de 2de opstelling ook 90 cm riser aanhouden (nipt genoeg), en een extra 10 cm opening tussen de ovenbox en kookplaat. Maar is 20 cm opening niet wat veel daartussen? Geeft het dan nog warmte genoeg af? Ik denk hier aan het boundary layer effect dat de gassen in het midden stromen i.p.v. de rand.
De rookgassen moeten kunnen uitbranden voor een schone en zuinige verbranding. Dat is dus een uitgangspunt (voor een ecologieforum) en je moet vervolgens je opstelling aanpassen. Andersom is nog niet uitgevonden. Een fornuis bouwen met een RBB 177 is al een kunst (omdat de hoogte beperkt is) Met een RBB 200 wordt het nog lastiger. Misschien kan je een stukje de vloer in?
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Bij mijn J-tube roket zijn de stenen van de feed tube s'morgens nog warm van de avond ervoor. Ik was dus in de veronderstelling dat bij een batch box de temperaturen hoog genoeg zouden oplopen zeker omdat het vermogen een heel stuk hoger ligt en de temperatuur voor brood te bakken toch relatief laag ligt (+- 200 graden C) ten opzichte van de temperaturen die uit de riser komen. De J-tube krijgt het er wel doorheen geblazen, maar soms als het hout scheef zakt creëert dit een schoorsteeneffect waarlangs rook naar binnen komt. Het toont dus aan dat de trek niet heel sterk is. Dit is ook een reden dat de stenen op die plaats zo heet zijn. Dat het vermogen van de batch box hoger ligt wist ik, maar dat het zo goed werkt dat de temperatuur van de fire box zelf zo laag blijft, dat doet mij toch versteld staan.
Het werkt toch wel anders dan de ouderwetse J-tubes als ik dat zo hoor. Dat is waar ik met mijn gedachtengang zit en kom er dus beetje bij beetje achter dat het wel het zelfde lijkt maar toch heel anders reageert.

Die verhouding van 5m2 die zit wel goed.

De grond in maakt het natuurlijk er niet makkelijker op om de as eruit te halen (manueel zonder zo'n herrieschopper ook wel stofzuiger genoemd, dat is) Ik heb al af moeten zien van aslade en rooster omdat de hoogte in gedrang komt. De hoogte in en een traptrede er voor vind ik ook niet geweldig. Ik kan de vlamverdeler weglaten dat geeft weer 5 cm extra, maar ik ben bang dat de temperaturen te hoog worden en het roodgloeiend gaat worden. Of is dat ongegrond? ik hoor namelijk van temperaturen gemeten van 900C.

Als ik er een R177 in zou plaatsen i.p.v. een R200 wil dat dan zeggen dat ik mijn buis die door mijn bank loopt ook moet gaan aanpassen? Eruit graven en weer terug inlemen is me toch wel een heel karwei. En dan die droogtijd van die masa leem, dat is maanden.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

De rookgassen moeten kunnen uitbranden voor een schone en zuinige verbranding. Dat is dus een uitgangspunt (voor een ecologieforum) en je moet vervolgens je opstelling aanpassen. Andersom is nog niet uitgevonden. Een fornuis bouwen met een RBB 177 is al een kunst (omdat de hoogte beperkt is) Met een RBB 200 wordt het nog lastiger. Misschien kan je een stukje de vloer in?
En dat moet gebeuren in de riser waar de temperatuur hoog genoeg is. Of kan dit ook nog gebeuren een beetje verderop, in mijn geval onder de kookplaat, of is hier die temperatuur al te veel gezakt?
Op verschillend tekeningen op het net vind men hier voorbeelden van, dat er een secundaire verbranding plaats vind net boven de riser onder de olieton. Hier zou zich een torus vormen & in die turbulentie zouden dan de restjes nog verbranden. Dit is nog allemaal oldschool informatie, J-tube systeem, dus ik weet niet of dat hier ook van toepassing zou zijn (het principe lijkt me het zelfde) of dat het hier in zijn geheel om een fabeltje gaat.

Ik begrijp het belang een schone verbranding maar al te goed, Ik heb een keer een grote canvas tipi tent ingerookt, dit zou het beschermen tegen schimmels. Kampvuurtje in de tent en daar half droog gras op. dat rookte behoorlijk maar is zo weg dus ik moest iedere keer bijleggen dus ik zat in die tent en je zag de rook van bovenuit 'opbouwen' naar beneden toe. Ik probeerde zo laag mogelijk te blijven om zo min mogelijk rook te happen, maar heb toch genoeg binnengekregen om er flink misselijk en ziek van te zijn. O.K. dat is een extreme situatie maar je krijgt al snel hoofdpijn van een slechte verbranding. Het ironische is dan dat je een onbehandelde tent koopt zonder chemicaliën En je ze dan zelf moet behandelen met iets natuurlijks waar je ook ziek van word. Maar dit ter zijde, ik wil maar zeggen dat het inderdaad prioriteit is dat het zuiver brand.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Boskabouter,
Misschien moet je nog wat meer verdiepen in de RBB? Heb je de site van Peter goed bestudeert? http://batchrocket.eu/werking.

Succes met het optimaliseren van het ontwerp!
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Ritsaert,

Die heb ik helemaal doorgenomen, heel interessant. Maar er zit nog veel van die oldschool info in mijn hoofd. De vraag voor mij is dus gaat die op of is die ineens niet meer van toepassing? Zoals die naverbranding boven de riser? Op welke temperatuur gebeurt dat? Dat is niet terug te vinden. Hoe dan ook, heb net nagekeken voor de afmetingen, als ik het verklein naar een R177 dan kom ik toe met een riser van 86.4 cm i.p.v. 92.16 cm. Dit bespaart me dus 5.76 cm. Uitgaande van 8 x de Basismaat. Niet heel erg veel. Maar moet ik dan de buis in mijn bank daardoor vervangen? Want als dat het geval is blijf ik beter bij die R200, waar ik net 2 cm te kort kom.

nog een vraagje, hoe kom jij aan die 4,5 tot 5 m2 oppervlakte? welke formule gebruik je daarvoor want die ken ik nog niet.
Met deze oppervlakte bedoel je alleen de opp. in de bank of is dat inclusief opp. fornuis en oven?

Groeten.

BK
Laatst gewijzigd door boskabouter op 08 dec 2016, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door kockie »

Waarom zou je de buis in de bank willen vervangen. Als die groter is dan de riserdiameter is er toch niets aan de hand?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie