Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door benthuis »

@BK, dit heet voortschrijdend inzicht. Een hele belangrijke factor in zeer veel processen.

Veel van de mensen die je aanhaalt bouwen ook daadwerkelijk kachels. Dat wil zeggen dat ze ook praktijk ervaring opdoen. Ik denk, dat dit meer waard is dan 10 kantjes theorie.

Daarnaast condenseert de soms tegenstrijdige en onderling betwiste theorie tot reproduceerbare "waarheden". Op http://www.batchrocket.eu is veel van deze beproefde/aangetoonde praktijk samen gevat.

Ik werd persoonlijk geprikkeld door je lange stukken en zeker de opmerking dat op een forum de informatie naar de laatste stand gebracht moet worden. Dat is m.i. nu eenmaal de aard van een forum....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Boskabouter,
Ik heb uitgebreid gezocht naar deze quotes en ook de discussie gevonden in Rocket stove maar dan anders. Natuurlijk is het zo dat er dingen staan in de ontwikkeldraad die later zijn bijgesteld. Los daarvan vind ik je quotes niet erg zorgvuldig en je interpretatie heb ik ook mijn vraagtekens bij.

Ik geloof niet dat deze draad tot iets zinnigs gaat leiden.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ kockie,
Ik moet toegeven dat je wel een punt hebt dat het interessant is/kan zijn om de weg er naartoe te laten zien.
Maar, meestal word een blog gebruikt om even wat informatie te checken en aan de slag te gaan. Als er dan te veel tegenstrijdigheden op staan is dat geen goede zaak want dan word het verwarrend. Op den duur zie je door de bomen het bos niet meer.
Als mensen daardoor foute beslissingen gaan maken komt dat het milieu niet ten goede. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een ecologieforum. Als ik informatie zoek over computer-software kijk ik soms op youtube. Soms is een video zo oud dat die informatie niet meer werkt, dat lees je dan ook in de commentaar en je weet dat je niet verder hoeft te kijken. Als de eigenaar er deze niet vanaf haalt, wat gebeurt er dan? mensen geven een dislike en als er genoeg zijn verdwijnt hij wel.
Dit hier is een ecologie forum en ecologie zou op de eerste plaats moeten staan niet geschiedenis. Een speciale topic over de ontwikkeling van/de weg er naartoe is niets mis mee. Je verwijst naar de batchrocket website, waarom word daar geen topic over de tot stand-koming geplaatst. De informatie over fornuis varianten is daar ook niet te vinden, dus ben ik toch genoodzaakt die ergens anders te zoeken. En dan word het zoeken tussen vele oude en nieuwe zaken. Er zijn vele mensen die het halverwege dan opgeven en iets gewoon, doorsnee houtstoof, kopen. Het kan toch niet de bedoeling zijn van een ecologieforum dat alleen de diehards zich er doorheen worstelen. Een tip: hou het overzichtelijk en up to date en vooral correct.
Ik weet dat het nooit leuk is om negatieve commentaar te krijgen, of te moeten geven. Zeker niet als dat betekend dat het nogal wat werk met zich mee brengt. Maar zou het niet jammer zijn om een forum dat je van de grond hebt opgebouwd te laten onderkomen? Huizen krijgen een grote schoonmaak per jaar, auto's moeten elk jaar naar de keuring. En er is niemand die er graag naar toe gaat maar als we dat niet doen eindigen we vroeg of laat langs de weg, of tegen een boom. Dat wil je toch wel vermijden, niet dan?
Ik ben trouwens al een keer ergens een voorstel van iemand tegengekomen op het forum, weet niet meer van wie, om dat te doen.
Daar is toen duidelijk geen gevolg aan gegeven en als ik dat zo hoor betwijfel ik dat dat nu wel gaat gebeuren.
Maar je doet er natuurlijk mee wat je wil.

@benthuis,
Volkomen gelijk, de beste schippers staan NIET aan wal. Praktijk is de beste leerschool. Iemand die net zijn theorie examen heeft gehaald kan daarom nog geen auto rijden, maar als een formule 1 pilloot zich op de weg begeeft zonder de verkeersregels te kennen, gebeuren er ook ongelukken. Ik ben zelf ook meer hands on maar de theorie hebben we toch wel nodig. Maar zeker dat praktijk ervaring heel belangrijk is. En ik betwist niet dat er op dit forum geen mensen zitten die weten wat ze doen, in tegendeel Ik denk dat sommige dat heel goed weten.
Hoe dan ook er zijn verschillende theorieën die van toepassing zijn, en welke waneer in werking treed dat is altijd de moeilijkheid.
Een beetje kennis is een gevaarlijk ding. Welke waneer te gebruiken dat vraagt voor een volledige kennis van alle delen.
Het wil aan de andere kant ook helemaal niet zeggen dat iemand die zowel theorie en praktijk beheerd ook nog eens een goede leermeester is want dat is weer een hele ander job.
Maar mijn persoonlijke ervaring met dit forum: ik stelde 1 vraag met de bedoeling erachter te komen of de warmte die de batch box plafond opneemt kan gebruikt worden om vloer van een daarop geplaatste oven te verwarmen. Ik verwachte al snel een duidelijk antwoord te krijgen van waarom dit wel of niet kon. Maar wat ik vooral kreeg (vooral van 1 persoon) was veel vragen over waarom dit en waarom dat, & veel in negatieve zin, van dat gaat niet werken, terwijl het met mijn j-tube wel werkte en een zwaardere batch box zou dat dan niet kunnen. (Probleem met de j-tube is dat die te warm word en de rook er soms uit ontsnapt. Daarom iets met een deurtje erop.) Het was op den duur zo off topic dat ik maar een nieuw topic opstarte ervoor, maar dat werkte ook niet echt want iedere keer kreeg ik hier weer replys.
Je moet dit topic eens lezen van begin tot einde. Het is helemaal verdwaald, zelfs tot een argument over hoe het forum werkt. Zou ik dit topic willen lezen als een bezoeker? Nee.
Terwijl het antwoord kort en duidelijk had kunnen zijn:

DOOR DE HOOGTE VAN DE BATCH BOX EN DE STERKE AANZUIGING VAN DE RISER GAAN DE VLAMMEN MEER HORIZONTAAL DAN TEGEN DE PLAFOND. WAARDOOR DEZE RELATIEF KOEL BLIJFT/NIET HEET GENOEG WORD.

Zo simpel kan het zijn.
Ik ga het hier bij laten, de vraag is uiteindelijk beantwoord. En ik denk dat de elastiek ver genoeg uitgetrokken is.

Groeten, Arividetchi.
Boskabouter.

P.S.: Ik zou het op prijs stellen als dit topic opgekuist zou worden, alles wat niet relevant is eruit gegooid word. Toegegeven dat leest toch een stuk prettiger, tenzij je van romans houd dan brij maar lekker verder, blablablablablablabla............ maar dan zonder mij want ik heb het druk met mijn fornuisje te maken. Zal tussendoor wat fotootjes proberen te nemen en als het af is (en het de moeite is) dan zal ik ze wel plaatsen op het forum.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door kockie »

Succes met je fornuisje. Als je 'm klaar hebt en ie goed werkt zien we graag foto's. Bij goedkeuring door de Master haal je misschien zelfs de batchrocketsite die WEL de laatste stand van de techniek laat zien.

Het enige dat hier opgeschoond wordt zijn postings die niet door de beugel kunnen qua beledigingen en ontoelaatbare dingen. Daarbij is dit een forum en geen helpdesk en daar mag je van vinden wat je wilt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door benthuis »

BK, misschien had je direct Oehoeboeroe of Salomo moeten vragen? :wink:
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie