Timo stelt zich voor

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
timovd
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2018, 09:23

Timo stelt zich voor

Bericht door timovd »

Woonachtend in omg. Utrecht in een hoekhuis uit 1979. Vier jaar geleden gekocht er ruim 2200Wp aan PV panelen op laten leggen. Voor ons tweeën leverde dit tussen de 2200-2400kWh/jaar en netto een elektriciteitsverbruik van rond de 0. Koken deden we al op inductie. Ook vloerverwarming in laten fresen (in de cementdekvloer) en zelf bezig geweest om de kruipruimte te isoleren. Hiervoor heb ik 12cm dikke platen van Kingspan tegen de betonnen "broodjes" gelijmd. Dit luchtdicht gemaakt voor de beste isolatie.

In de zomer van 2018 heb ik zelf 4 (2x1m) panelen op de uitbouw gelegd op micro-omvormers, ter compensatie van een nieuw project. In het najaar van 2018 is namelijk een 7kW Panasonic Aquarea all-in-one split geïnstalleerd met 185L boiler. Ons gasverbruik was 1100-1200m3/jaar voor verwarming en SWW.
Mijn vrouw houdt van lang douchen en daar hadden we eerst wat problemen mee; aan het einde van de douchebeurt werd het water koud. De boilertemperatuur heb ik nu staan op 48°C en er wordt bijverwarmd bij een negatieve afwijking van 8K. Ook is ze wat kouder en korter gaan douchen (ipv >40°C en een kwartier).
De vloerverwarming beschikt over 5 groepen met hoh-afstand van 10cm en een oppervlakte van 65m2. Vrij lange groepen dus. De CV aanvoer en retour was 15 mm cv-buis. Hierdoor was de flow niet hoger dan 10L/minuut. Om 7kW er doorheen te laten gaan met delta 5K, heb ik berekend dat de flow meer dan het dubbele moest zijn. Afgelopen milde winter hebben we overleefd, maar na het stookseizoen heb ik de buizen vervangen voor 25x2,5 Uponor flex. De flow gaat nu tot 24L/uur; een enorme verbetering dus.
Ik hoop dat dit inspirerend en behulpzaam is voor mensen die hun huis willen verduurzamen. Ik zit nu op een voorschotbedrag van 30/maand bij een groene energieleverancier en ik verwacht wat terug te krijgen. Het jaarverbruik van de warmtepomp schat ik in op 2500kWh, maar het heeft nog geen jaar gedraaid en het eerste jaar moest ik nog veel experimenteren.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Timo stelt zich voor

Bericht door CvP »

Hallo Timo,
Welkom hier!
Zo te zien ben je al goed bezig en een aardig eind op streek!
Hou ons op de hoogte!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
4 Stroke Madness
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2019, 10:42

Re: Timo stelt zich voor

Bericht door 4 Stroke Madness »

Hoi Timo,

goed bezig!
Pas je wel op voor legionella! deze gaat pas dood bij 60 graden of hoger en gedijt juist goed tussen de 25-55 graden.
Ik hoop dat wij ook op een 0 rekening uit kunnen komen ooit :) even doorsparen nog voor de zonnepanelen etc.
timovd
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2018, 09:23

Re: Timo stelt zich voor

Bericht door timovd »

Bedankt. Af en toe draai ik (handmatig) een legionellarun. Kan ook middels een timer. Op 0 uitkomen wordt een uitdaging. Er is nog veel plek op het Noorden van het huis en wellicht later als ik een schuur/mencave ga bouwen.
Plaats reactie