Newbee

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Newbee

Bericht door yohanv »

Hallo Allen,

Hierbij zal ik mij eerst eens voorstellen. Ik ben Johannes, wonende in Friesland in een klein formaat woonboerderij..
Ondanks ik hier al sinds 2007 woon en vele aanpassingen aan de woning heb gerealiseerd (Hoewel de gedachte destijds was dat deze woning af was) zijn de meeste aanpassingen tot zover meerendeels op modernisering gericht geweest. Op het moment woon ik hier in mijn eentje maar in de toekomst zal dit wederom weer met zijn 4en zijn hoe ik hier ook in 2007 ben begonnen.

Tot voor kort heb ik me nooit zo bezig gehouden met het totale energie plaatje rondom het wonen hier maar ik schrok afgelopen jaar toch echt wel van de energie rekening nadat ik eens een tijdje de verwarming wat hoger had gehouden in de nacht om om in de ochtend minder bij te verwarmen. (Dat was het idee tenminste) Hiermee heb ik ruim 1000 m3 meer verstookt dan afgelopen jaren :oops: en dat heeft het 1 en ander in gang gezet om een verder te kijken wat er mogelijk is... Dit heeft me wel een beetje wakker geschut en wil de komende tijd graag inversteren om deze woning minder energie slurpend te maken. Dit houdt me steeds meer bezig en hoop hier een duidelijker beeld te krijgen en mijn ideeen die ik op dit moment heb onder de loep te leggen, maar dit in een ander draadje.

Ik heb al menig berichten hier gelezen, dit om een zelfgebouwde hot tub te verwarmen bij mijn vriendin thuis... hierbij een batchrocket gebouwd binnenin een oude naar mijn idee een "wasmachine" van vroeger met een warmte wisselaar in de bell... Op moment van schrijven moet dit resultaat nog aangesloten worden dus kan alleen nog maar vertellen dat de batchrocket functioneerd naar behoren maar de verwarming nog een verassing is :D

Gr.
Johannes
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Newbee

Bericht door Ruuben »

Je klinkt als een handige Harry dat je zoiets ineens kan maken. Heb je een foto?
En je huis... Ja daar komt ie..... Isoleren als eerste.
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Newbee

Bericht door yohanv »

Ineens is een groot woord.... Dit project neemt al een aardig tijdje in beslag, mede ook omdat ik deze stukje bij beetje thuis maak en dan weer naar Groningen vervoer.... Ik heb maar weinig fotomateriaal ...
IMG-20190530-WA0003.jpg
De riser heb ik gebouwd in fermuceliet blokken van een oude haard/BBQ. Hierin een PVC buis met karton eromheen en daar een laag vuurvast beton om heen gestort verstevigd met gaas. (Door het karton eromheen te wikkelen was het zeer makkelijk om de buis ernaderhand weer uit te halen) Het geheel zit in de (ton) omwikkeld met rockwool.
IMG-20190427-WA0018.jpg
De brandkamer is opgemetselt met vuurvaste/isolerende stenen en als bovenplaat gestort beton bestand tot 1200 C met daarop de ijzeren pijp voor de secundaire lucht toevoer.
IMG-20190427-WA0020.jpg
Ook de brandkamer zit weer in zijn geheel ingepakt in rockwool isolatie, de gehele ruimte binnenin de ton is dus een grrot pak isolatie :). De spiraal komt gedeeltelijk boven de riser en de bell zit gemetselt binnenin het bovenstuk met een apparte bovenplaat die verwijderbaar is. (Dit laatste moet nog gebeuren). Zo kan de spiraal van tijd na tijd nog schoon gemaakt worden. De bel komt weer uit op de achterkant van de ton waar een schoorsteen van 2 meter op zit... Al met al spannend om te zien hoe deze straks gaat verwarmen....
Ook de tub zelf hebben we dik geisolleerd van onderen en tussen de betimmering van pallethout. Als deksel heb ik pir platen verlijmt....





De woning....
Tja... Isoleren. Alles waar ik zelf doorheen ben geweest zit een dikke pak isolatie. De rest van het huis is wel geisolleerd maar weet nu dat dit erg matig is gedaan... Na praktisch 25 jaar verbouwingen achter de rug (meerdere woningen) sta ik niet meer te springen om nog een keer de plafonds er overal uit te scheuren om nog de ruimtes die de vorige bewoners hebben geisolleerd nogmaals aan te pakken... Wat misschien nog wel aan de orde komt is muur isolatie.... Ik ga eerst eens kijken in welke mate de CV kachel aan comfort bij gaat dragen... 18 graden is voor ons warm zat...
Plaats reactie