Leem of kalk?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Leem of kalk?

Bericht door fietser »

Hoi,

ik wil graag Gutex platen tegen mijn muren bevestigen. Kan dit behalve kalk ook met leem?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Leem of kalk?

Bericht door Keon »

Leem is net beter geschikt dan kalk. Maar je moet daarbij altijd wel nog gepaste pluggen gebruiken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem of kalk?

Bericht door Pietje »

Fietser,
ik vroeg me af of je de leem (of kalk) wilt gebruiken om de platen vast te zetten aan de muur (want dat is wat je schrijft), of, als de platen vastzitten aan de muur, je deze met leem of kalk wilt bezetten (lijkt me dat je dat bedoelt)

Voor dat laatste heeft kalk de voorkeur, omdat kalk ook een chemische binding met de ondergrond aan gaat. Leem kan, maar moet het hebben van een mechanische verbinding. Dan zou ik de eerste laag zo dun mogelijk opzetten met pure klei, en die goed in alle vezels werken om maximale hechting te krijgen.

Mocht je toch leem willen maar twijfelt aan de hechting, dan kun je hechtprimers kopen voor leem. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Leem of kalk?

Bericht door Wouter Gillis »

Leem op stijve houtwolplaat lukt prima. Ik heb naast een aantal muren (met en zonder muurverwarming) ook het schuine dak van een zolderkamer gestuct op deze manier. Er is daarvoor geen hechtingsbrug nodig.

Groet
Wouter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Leem of kalk?

Bericht door Gargouille »

Als het is om die platen op de ondergrond te bevestigen dan heeft die laag voornamelijk de functie om de ondergrond te nivelleren en de platen 'volvlak' op de ondergrond te doen aansluiten.
Achter deze (iso)laag ga je immers de interne condensatie krijgen die de platen dan terug moeten voeren naar de kamerzijde. Het is belangrijk dat het gecondenseerde water ook opgenomen en doorgegeven kan worden naar binnen. Vandaar 'volvlakke' plaatsing en geen (micro)spouw tussen plaat en muur.

G
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Leem of kalk?

Bericht door Wouter Gillis »

Volgens mij kan je ook hechtleem gebruiken om houtwolplaat te verlijmen.
Zoiets: https://www.eurabo.be/nl/producten/claytec-hechtleem

Groet
Wouter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Leem of kalk?

Bericht door Gargouille »

Wouter Gillis schreef: 23 dec 2020, 09:48 Volgens mij kan je ook hechtleem gebruiken om houtwolplaat te verlijmen.
Zoiets: https://www.eurabo.be/nl/producten/claytec-hechtleem

Groet
Wouter
Ja die kan je gebruiken, maar ook niet zonder mechanische bevestiging (pluggen).
De lijmeigenschappen komen van de kleiplaatjes en toegevoegde kleefstof (cellulose, zoals behangerslijm), beide oplosbaar in water, dus op de kleefkracht niet alleen vertrouwen in vochtige omstandigheden (zoals typisch deze laag zal zijn achter de isolatie)

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Leem of kalk?

Bericht door fietser »

Hoi, dank voor jullie reacties. Uiteindelijk hebben we de klus toch laten uitbesteden. De muur is met leem ge-egaliseerd waarna met pluggen de Gutex platen zijn bevestigd...
Plaats reactie