OSB + Leem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Ik heb al veel topics hierover gelezen, maar nog niet echt het antwoord gevonden.

Mijn houtskeletbouw heeft OSB aan de binnenkant.
Nu hebben we nog een 5cm over om leem te plaatsen.

Maar waar ik me zorgen over maak is wat er zal gebeuren met mijn OSB en de luchtdichte tape door het vocht van het leem.

Dus dacht ik aan drie mogelijkheden.

1) OSB afplakken met een zelfklevende folie. Deze bvb:
Dit zou het vocht wel tegenhouden. En mss nog iets helpen, al was het tijdelijk, met de luchtdichting.

2) Latten op de OSB plaatsen om daarop het riet te plaatsen. En het leem enkel op het riet smeren en niet onder het riet. Zo komt er niet of nauwelijks vocht op de OSB. Maar heb ik wel een hol stukje.

3) Hardboard met witte afwerking kleven op de OSB. bvb: https://www.hanssenshout.be/nl/plaatmat ... wit-board/
De hardboard met witte afwerking is waterdicht.

Hoe doen jullie dit?
En is 5cm leem te weinig om vlot te werken?

mvg
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: OSB + Leem

Bericht door Ingir »

Ik heb hier inmiddels enkele kamers voorzien van wandverwarming in leem en heb een tip voor je: tweedehands houtwolcementplaten 15mm. De kunststof verwarmingsbuizen heb ik vastgezet met kunststof spijkerclips waarbij de spijkers zijn vervangen door schroeven 3,0x30 omdat de spijkers geen grip hebben op de houtwolcementplaat.

Het grootste voordeel van de HWC-plaat is dat je een perfecte onderlaag hebt voor (basis)leem, de open structuur zorgt voor een goede hechting van de eerste leemlaag. Die laag is vooral bedoel om de ruimte tussen de wandverwarmingsbuizen op te vullen. Hierover heb ik een wapeningsmat van glasvezel geplaatst en vervolgens een tweede laag van ca. 15 mm. Na het afreien van het basisleem heb ik de oppervlakte gepolijst met een schuurbord en afgewerkt met leemverf.

De tweedehands HWC-platen 1200x600x15 kostten mij € 2,00 per stuk. Maar het kan ook gratis: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Overigens heb ik ook het basisleem, wapeningsmatten en wandverwarmingsbuizen tweedehands gekocht. Alleen de leemverf was nieuw.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Okay, nuttige tips.
Al heb ik de indruk dat houtwolcementplaten vooral in Nederland gebruikt worden en iets minder te vinden in Vlaanderen.

Ook aan de wapening met glasvezel had in niet gedacht.

Leem heb ik in de tuin. Al moet ik er toch nog veel zand bij doen om de krimp te beperken.

Ik vraag me af wat er verkeerd is met mijn zelfklevende folie. Kostprijs is laag, en 't is perfect luchtdicht. Toch doet niemand het. Dus moet er een foutje in mijn redenering zitten, niet?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: OSB + Leem

Bericht door peterberg »

Leem gaat niet hechten op folie, dat valt er weer af. De te pleisteren wand moet zuigend of ruw zijn, zoals voor alle vormen van stucwerk. Dus is die houtwol cement plaat helemaal goed. Of een doodgewone gipskartonplaat, de dunste die je kunt vinden.
Mijn passiefhuis is aan de binnenzijde ook zo afgewerkt hoewel zonder leem.

Nog een idee: een ouderwetse rietbedekking met hier en daar dunne latjes er overheen geschroefd. Rietmatten zijn geweldig om op te stucen weet ik uit ervaring.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Dag Peter,

Ik ging er van uit om rietenmatten te plaatsen en deze te bevestigen aan de OSB, zonder door de OSB te moeten schroeven.
Mocht het niet lukken om mijn leem maar 5 cm dik te hebben dacht ik om met kippengaas te werken.
Maar zonder bescherming van de OSB maak ik me zorgen dat het vocht van het leem mijn luchtdichte laag (=OSB) zou beschadigen.

mvg
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: OSB + Leem

Bericht door maarten martens »

geen folie plaatsen, je leemlaag wordt je luchtdichting.
kost van folie kan je uitsparen;
ook opletten bij hoge muren, je kan dan ev. meer problemen veroorzaken door die folie te plaatsen (convectiestromen achter je leem)


rietmatten op je osb schieten met dikke nieten RVS, dan leem.
het water uit de leem gaat je osb en tapes echt niet aantasten.

andere optie (goedkoper dan rietmatten) :
- dunne houtwolplaat vb Pavatex 20mm op je osb nieten of schroeven,
- dan hou je nog 30mm over om je leem te plaatsen

optioneel (maar misschien niet voor jou) : U latten voor wandverwarming plaatsen op de houtwolplaat, dan het geheel lemen.

kippengaas werkt niet makkelijk, zou ik niet doen over grote oppervlakten, wel kleine stukken.
beter glasvezel of jute (maar werkt ook niet makkelijk) wapeningsmatten;

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Dus zo iets: https://www.eurabo.be/nl/producten/steico-isorel-fsc
Correct? Of hebt u het over die zachte houtswol?
De prijs valt idd wel mee. En het werkt wss ook met een tacker stukken eenvoudiger.

Nu, toch nog eens over de combinatie met riet. Ik dacht dat het leem door de matten moest geduwd worden. En zo ik een mogelijks probleem van vocht en OSB had. Maar nu denk ik dat dit zelfs totaal niet lukt en het meeste van het leem bovenop het riet blijft.
M'ja. Leem op OSB had ik reeds geprobeerd in mijn zoektocht naar de verhouding leem/zand en mijn OSB plaat was toch wel beschadigd.
Tijd om een tweed test te doen.

Mijn laatste twijfel in de groep gooien. Mijn OSB,wat we ook mogen hopen, is waarschijnlijk niet perfect luchtdicht. Mocht ik nu nog eerst een goedkope (latex?) primer verf gebruiken, zou dit en mijn luchtdichting verbeteren en mijn mogelijkse schade door het vocht verminderen?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: OSB + Leem

Bericht door willem »

Verschillende soorten OSB platen
Er zijn verschillende soorten OBS. Binnen deze soorten wordt er met name onderscheid gemaakt in de bruikbaarheid bij een bepaalde luchtvochtigheid. Aan de hand van onderstaand overzicht kunt u dus bepalen welke OSB plaat u nodig heeft voor uw klus. Voor buitengebruik wordt dan ook en impregneren en beitsen aanbevolen, zodat de plaat jarenlang zonder problemen zijn werk kan doen.

OSB-1: voor algemeen gebruik in droge omstandigheden, vooral decoratieve toepassingen en voor het maken van bijvoorbeeld meubels..
OSB-2: voor last dragende constructies in droge omstandigheden met een luchtvochtigheid van maximaal 65%..
OSB-3: voor last dragende constructies in vochtige omstandigheden met een luchtvochtigheid van maximaal 80%.
OSB-4: voor zware last dragende constructies in droge of vochtige omstandigheden.

Je angst dat OSB waterschade/opbollen/zacht worden lijkt mij totaal ongegrond, naar welke kant denk je dat het vocht in de leem zal uit dampen, de kant van vertrek (kamer). Een dikke laag (je hebt het over 5cm) moet je toch in tweeën doen, je kan er ook hennepvezel in mengen voor extra bewapening.
Zo'n 47 jaar geleden toen ik in een woonboot woonde met houten opbouw had ik een wand bekleed met
steengaas https://ecomat.be/producten/detail/steengaas en daarop granol stucwerk gemaakt wat toen erg "in" was. Het heeft jaren lang goed gezeten zonder scheuren of andere rare dingen,
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: OSB + Leem

Bericht door maarten martens »

latex primer is weer geld wegsmijten voor niets !

de osb is de huidige luchtdichtingslaag, dus de damprem naar buiten toe.
jouw leemlaag op de osb wordt dan je nieuwe luchtdichtingslaag, dampopen.
vocht in de leem zal eerder naar je binnenruimtes uitdampen dan doorheen de osb.
besteedt daarom goed aandacht aan je leemlaag, dat deze goed aansluit aan je andere bouwdetails, ramen, vloeren , etc...

? is de rest van de muur na je osb dampopen ?
welke is daar de opbouw ?

osb is nooit perfekt 100% luchtdicht,
blowerdoortest wees dat al meermaals uit.
naden aftapen is dus een must,
nog betere resultaten verkrijg je als je de osb platen onderling nog eens verlijmd.
maar nogmaals ; als je later leemlaag plaatst is dit van ondergeschikt belang, de leemlaag is de eerste damprem en luchtdichting!

ivm houtwolplaat ;
inderdaad, de vaste platen !
https://ecomat.be/kennisbank/detail/pav ... -producent

je duwt inderdaad de eerste laag leem op en deels tussen de rietstengels heen,
helemaal alles vullen lukt niet en is niet nodig.
het vocht probleem is dan echt wel tijdelijk,
de osb gaat daardoor niet van waarde veranderen.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Het is OSB3 van 18mm T&G. Ik denk niet dat er veel andere te vinden in in de HSB. Toch hier niet. Wel OSB zonder, of toch weinig, formaldehyden.
Vreemde is wel dat de productie datum in 2015 was, en de constructie in 2019. Bon, hun stockbeheer is mijn probleem niet...

Intussen dit weest kopen: Steico isorel FSC 1000x1200x8 om een test op te doen. Op de brochures zag het er redelijk ruw en bruin uit. In de winkel was het wel behoorlijk glad en groen. Maar de leverancier was er zeker van, ik niet :-)
Laten we kijken of mijn OSB nu wel of niet schade zal hebben door het vocht.

En een zeef voor mijn leem te zeven van het bekende merk Ikea en type Pax heb ik ook mee. https://www.ikea.com/be/nl/p/komplement ... s99010986/ Natuurlijk in de -50% hoek.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: OSB + Leem

Bericht door Pietje »

5cm leem is te dik om in 1 laag te bezetten. Het worden er drie denk ik!
Daarbij: de eerste lagen met veel stro mengen. Stro helpt tegen uitzakken tijdens het stuccen, misschien dat het je dan lukt lagen van 2,5cm op te zetten. De stro eerst met de grasmaaier fijn hakselen, anders is het niet fijn mengen en stuccen.
Als hechting op OSB is er een primer (Grof Contact) die helpt de leemlaag goed te laten hechten op OSB. Ik heb de emmer wel staan, maar nog niet gebruikt. Op andere plekken waar ik leem op plaatmateriaal moest smeren heb ik de dunste heidemat vastgeniet, met gewone stalen nietjes. Werkt super fijn, alleen wat werk als je de matten gaat knippen (ijzerdraadjes omvouwen). Ook buiten waar de stuk geregeld nat wordt blijft het prima hangen. Heidemat 10mm (niet de 2,5 cm!) kost 4.- per m2. Veel goedkoper als riet, en ik vind het fijner werken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: OSB + Leem

Bericht door dr plop »

Hi,

Ik weet van vroegere testjes dat ik mindere krimp heb bij 1 deel leem (eigen aarde) en 3 delen zand + wapening met hennepstrooisel.
Nu, die testjes doe ik wel opnieuw en beter voor ik aan mijn muren begin. Vooral ik de hoop om meer eigen leem en minder zand te moeten gebuiken.

Maar zand. Welk zand? Ik heb hier lokaal 0/2, 0/5 en 0/8 in bigbags verkrijgbaar. Prijsverschil is er niet echt.
Ik dacht begrepen te hebben dat 0/8 een steviger resultaat zal geven. Maar ik denk dat 0/2 meer dampopen zal zijn. Het laatste heb ik hier ergens opgepikt ivm het mengen met luchtkalk.

Mocht er literatuur zijn waar ik dit allemaal zelf kan vinden, laat ook maar weten.

PS: afwerkingslaag zal ik wel met 0/2 + beetje zavel doen. Het gaat me hier om de ruwe lagen.
PS2: Ik verkies hennep boven stro omdat het hier vlot verkrijgbaar. De stukjes zijn wel korter dan gehakseld stro. Doen of niet?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: OSB + Leem

Bericht door Krelis »

dr plop schreef: 16 aug 2020, 11:00 Ik heb al veel topics hierover gelezen, maar nog niet echt het antwoord gevonden.

Mijn houtskeletbouw heeft OSB aan de binnenkant.
Nu hebben we nog een 5cm over om leem te plaatsen.

Maar waar ik me zorgen over maak is wat er zal gebeuren met mijn OSB en de luchtdichte tape door het vocht van het leem.

Dus dacht ik aan drie mogelijkheden.

1) OSB afplakken met een zelfklevende folie. Deze bvb:
Dit zou het vocht wel tegenhouden. En mss nog iets helpen, al was het tijdelijk, met de luchtdichting.

2) Latten op de OSB plaatsen om daarop het riet te plaatsen. En het leem enkel op het riet smeren en niet onder het riet. Zo komt er niet of nauwelijks vocht op de OSB. Maar heb ik wel een hol stukje.

3) Hardboard met witte afwerking kleven op de OSB. bvb: https://www.hanssenshout.be/nl/plaatmat ... wit-board/
De hardboard met witte afwerking is waterdicht.

Hoe doen jullie dit?
En is 5cm leem te weinig om vlot te werken?

mvg
voorstrijken en electrapijp of vloerverwarmingsslang op de plaat schroeven met beugels. Op de site van ecomat.be is vast meer info te vinden.
Plaats reactie