fundering en vloer houtskelet/strohuis

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Pietje »

Een spouwmuur weegt zo'n 400 kg/m2, stroleem nog geen 200kg/m2.
Behalve het gewicht vraagt houtskeletbouw een andere opbouw van de fundering als een stenen huis. Piekbelastingen versus verdeelde belasting.

Hoe ziet een goede fundering / vloer voor een houtskeletbouw er uit die minder / zo weinig mogelijk beton vraagt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Dutch John »

Hangt af van de vochthuishouding van de ondergrond. Mocht vocht een probleem zijn, dan zou ik er toch wat Portland aan wagen, maar dan in de vorm van metselwerk. Als je gebruikte klinkers neemt en die metselt, dan heb je weinig cement nodig. Met kalk metselen kan ook. Energetisch is kalk niet veel beter dan cement, het is ook gebrand. Wel bevat het minder afvalstoffen uit de industrie. Nadeel is de koudebrug.

Tom Rijven gebruikt als basis autobanden (net als een earthship) met daarop een houten bak, vastgetrokken met grondankers: http://www.habitatvegetal.com/fr/constr ... rie-photos

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door deleted »

Kalk met tras(s) is technisch minstens zo goed als cement voor funderingen in natte ondergronden. En ecologisch beter.

Voor een (kleine) woning uit strobalen/houtskelet vraag ik me ernstig af of (vooral op natte ondergronden) een gemetselde fundering (gemetselde muren of gemetselde kolommen) niet beter gecombineerd wordt met een volledig zwevende vloer enkele (tientallen) cm boven het maaiveld. De vloer kan dan ook perfect geïsoleerd worden met strobalen en dampopen naar beneden toe afgewerkt worden.

Ik vraag me af of het 'verlies van de stabiele bodemtemperatuur' opweegt tegen de mogelijkheid van het perfect -droog en koudebrugvrij- isoleren middels een zwevende vloer.
Ik neig meer naar de tweede methode: zwevende vloer.

PS en gebruik de autobanden van Rijven dan om het skelet thermisch en hygrisch te scheiden van de bakstenen funderingsokkels. Persoonlijk zou ik stukken glasfoam nemen als scheidingsstuk tussen baksteen en houtskelet, maar een autoband is dan misschien wel weer goed om het glasfoam te beschermen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Dutch John »

Wat voor vloer wil Pietje eigenlijk?

Stro als vloerisolatie zie ik voor de lange termijn niet zo zitten. Dat gaat een keer mis. Lekkage of een emmer water die omvalt en het is huilen. Bij een stamplemen vloer is dat risico beperkt tot de aansluiting met de wand, maar zelfs een geringe hoeveelheid opstijgend vocht heeft de tijd om een gaatje te vinden. En tijd heeft het genoeg.

Tom Rijven opperde een laag verkreukelde pet-flessen als inerte isolatie. Prima onder een planken vloer, waarbij de flessen verwerkt zijn in een ondervloer van pallets. Onder een dikke lemen vloer zou ik gebruikte pur of tempex platen plaatsen. Ook inert en afval zie ik liever herbruikt dan nutteloos gedumpt of verbrandt. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Stro als vloerisolatie zie ik voor de lange termijn niet zo zitten. Dat gaat een keer mis. Lekkage of een emmer water die omvalt en het is huilen.
Ter verduidelijing: ik bedoel een vloer die volledig op palen staat, pakweg met de onderkant 30 à 50 cm boven het maaiveld waar je langs buiten dus zo onder je huis door kan kijken.
Deze vloer is de enige vloer die ik me kan inbeelden die 100% uit plantaardig isolatiemateriaal kan bestaan en ook nog eens niet beperkt is tot heel hoge isolatiewaarden(diktes).
Door de mogelijkheid om volledig damp- EN WATERopen langs onder te werken (bijbvoorbeeld een dunne houtwolplaat waar de strobalen op liggen) kan je langs binnen dan ook VOLLEDIG damp- en waterdicht werken (bijvoorbeeld eindafwerking uit linoleum, tegels, waterdicht stampleem,...). Zonder risico. Zwaartekracht werkt hier in je voordeel.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Pietje »

Ben in voor alle mogelijkheden!

De vloeropbouw uit verschillende boeken die de noemer "ecologisch" of "bouwbiologisch" mogen krijgen, bestaan uit gravel/kleikorrelopbouw met stampleem afgewekt, of inderdaad zwevend met plantaardige isolatie en (veel) hout.

Zou zo'n zwevende vloer ook op maaiveldhoogte kunnen liggen (dus met een gegraven luchtspouw)? Met natuurlijk maatregelen tegen regen- en andere overstromingen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door kockie »

Ik heb van Sander Giezen(architect met een voorliefde voor stro) begrepen dat hij een manier heeft gevonden om stro ook als vloerisolatie te gebruiken. Kon tijdens een kort consult (bij mij; niet bij hem) zijn "geheim" niet ontfutselen :).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door deleted »

Pietje schreef: Zou zo'n zwevende vloer ook op maaiveldhoogte kunnen liggen (dus met een gegraven luchtspouw)? Met natuurlijk maatregelen tegen regen- en andere overstromingen...
Waarom zou je het op maaiveldhoogte leggen en vervolgens de ruimte eronder uitgraven ?
Dat lijkt me veel extra werk en extra risico voor niets. Dan lijken me een trapje van drie tredes aan de ingang toch makkelijker.

De eerste mogelijkheid die jij beschrijft. Deze:
Pietje schreef:bestaan uit gravel/kleikorrelopbouw met stampleem afgewekt
voorzien ze in Frankrijk nogal eens van verluchtingsbuizen in de gravel/keienlaag.

http://ecologis.cardabelle.net/index.ph ... on-ventile

G
Gebruikersavatar
strobouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2013, 15:09
Locatie: Tilbug

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door strobouwer »

Het funderen zoals Sander Giesen het deed in Gaanderen is volgens hem wel een bewerkelijke manier, de vloer rust, in een betonnen bak op opleg-randen en op dwarsbalken, onder in deze bak. (is volgens mij geen geheim) Je zou hiermee kunnen varieren met elementen uit de composiet-vloer-opbouw (zie VBI of De Hoop) en hierop de strovloer bouwen. Zeker een optie voor de kleinere bouwwerken.

Zelf heb ik in Boxtel geexperimenteerd met de "zandzakken fundering" maar dan gevuld met glasschuim. Dit is tot nu toe een geslaagde fundering. Zeker voor lastdragende strobouw en voor de hsb-invul-strobouw.

Door lage gewicht komen ook opties in beeld zoals schuimbeton. Maar dan moet je wel een constructeur hebben die er mee overweg kan, en die zijn er gelukkig.

Zelf ben ik geen fan van de autobanden fundering en bouw ik nu, in vervolg op de Boxtel ervaring, met Accoya hout en glasschuim. Alleen in de afdekplaat op de overgang fundering-maaiveld-buitenwand zit een plaat met cement-vezel. Er is een gips-variant maar voor mij niet goed leverbaar in NL.

Veel strobouw in NL staat op traditionele fundering van beton. Dus nog veel ruimte voor experiment.
Alex_Heidi
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2013, 16:01

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Alex_Heidi »

Zelf ben ik ook geen grote fan van veel beton en voor onze strobalenwoning wou ik ook stro in de vloer.
Het resultaat is een 'vierkante ring' sleuffundering en één centrale sokkel. Daarop 30cm betonstenen gemetst , asfaltpapier
en houtskelet. Het beton ligt gelijk met het maaiveld.
Dus het stro ligt tussen 30cm en 70cm boven maaiveld. Daarop komt chappe en tegelvloer.
Onderaan het houtskelet zijn platen bevestigd die het stro in de vloer afschermen.
Onder die platen bevindt zich dus een geventileerde ruimte, waar ook de aanzuigleiding voor de houtkachel op uitkomt.
Volgens mij is de kans dat het stro nat wordt zo goed als onbestaande.

Groeten, Alex
Bijlagen
fundering
fundering
vloeropbouw.pdf
vloeropbouw
(8.18 KiB) 466 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Pietje »

Mooie constructie! Ben ook benieuwd wat er boven de grond gaat komen... ;-)

Is er bewust gekozen om de vloer zo hoog boven het maaiveld te leggen? Als het grondwater diep genoeg zit, dan kan alles toch wat naar beneden? Dat scheelt een flinke opstap naar de voordeur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Alex_Heidi
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2013, 16:01

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door Alex_Heidi »

Die beslissing heeft minder met het grondwaterniveau te maken... We bouwen net achter onze huidige
woning en die is een paar keer (heel) nipt ontsnapt aan een overstroming bij een wolkbreuk.
Ik heb toen gezegd : als ik ooit een nieuwbouw zet zal dit me niet meer overkomen...
En met het stro in de vloer wil ik ook geen enkel risico pakken... Stro heeft veel voordelen,
maar mijns inziens één groot nadeel : het kan echt niet tegen water... (al een paar keer ondervonden)

Het skelet in volle opbouw ziet er zo uit :
je ziet mooi de vakken waar het stro in moet, met extra dwarsondersteuning
(en de oude woning die naar ons gevoel een te lage vloer heeft)

Gr Alex
Bijlagen
opbouw skelet/vloer
opbouw skelet/vloer
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: fundering en vloer houtskelet/strohuis

Bericht door rijpezweer »

Even een eeuwenoude discussie terug oprakelen en er iets aan proberen toevoegen.

Hoe zou je dit soort fundering en vloerhoutconstructie aanpassen voor het werken met jumbo-balen in de muren, kleine balen in de vloer en eenvoudig al dan niet verduurzaamd construtiehout?

Een kleine baal is toch meestal +- 36cm dik. Die dikte constructiehout vind je niet zomaar. Bewerkt constructiehout (Brettstapel, ctl, glulam, ...) is verdomd moeilijk te krijgen op het Letse platteland, maar zagerijen zijn er in de streek in overvloed...
Plaats reactie