Leem sponzen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Leem sponzen

Bericht door Oersted »

Over de basislaag leem heb ik een toplaag Claytec Yosima gezet, kleur is wit met een beetje geel (GE-4).

De toplaag is droog, ik heb dit nu voor de 2de keer gesponst. Op de meeste plaatsen krijg ik het mooi glad. Er blijft echter zo een gele waas achter, van het wrijven met de spons.

Hoe krijg ik die waas weg?

Iemand een idee van de oorzaak? Is mijn water niet proper genoeg? Moet de spons natter of droger?
Ik kan eventueel een foto plaatsen, maar het is nu weer aan het drogen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Leem sponzen

Bericht door Wouter Gillis »

Bij mijn weten wordt enkel de basislaag gesponsd.
De finish niet meer, die lijkt me daar te dun voor, die wordt met een plamuurmes strak gezet. Zo is het hier gebeurd althans, maar er zijn mogelijks andere methodes.
groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem sponzen

Bericht door ritsaert snijder »

Licht bevochtigen kan in het hele proces (ondergrond, basislaag, finish) de eindlaag kun je hard en glad maken door zonodig iets te bevochtigen en dan te spanen. Daar heb je geen speciale finish voor nodig. Met natuurleem wordt het een stukje lastiger omdat de samenstelling - en de korrelafmetingen - nogal varieren. Ik denk dat Oersted de spons gebruikt om de muur glad te maken en dat er dan wat spons achterblijft...em de muur minder glad wordt. Beetje bevochtigen en dan glad spanen met een stuucmes met mooie afgeronde hoeken.
groet!

Ritsaert
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Leem sponzen

Bericht door Oersted »

Ok, bedankt voor feedback.

Met een mes kreeg ik het mooi vlak aan het aanbrengen van de toplaag. Maar na het drogen had ik zeer veel kleine scheurtjes.
Is dit normaal, of komt dit omdat ik die laag te dik heb aangebracht? En hoe kan ik die het beste wegwerken?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem sponzen

Bericht door Pietje »

Scheurtjes ontstaan door krimp van het aandeel klei (lutum). Het lijkt er dus op dat je finish te hoog kleigehalte heeft.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Leem sponzen

Bericht door Ingir »

Wij hebben alleen het basisleem gesponsd tot een mooie egale oppervlakte. Na het drogen van het basisleem vervolgens de leemverf met een kwast aangebracht in 2 lagen. In het leem zijn kunststof verwarmingsbuizen weggewerkt (aanvoertemperatuur 25-30°C) maar zelfs na enkele jaren geen barstjes te zien.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leem sponzen

Bericht door Krelis »

‘The workmanship of risk’. David Pye. Claytec klink als een techprodukt. Probeer geen stucwerk te benaderen m.i.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Leem sponzen

Bericht door Ingir »

Krelis schreef: 25 sep 2023, 09:14 ‘The workmanship of risk’. David Pye. Claytec klink als een techprodukt. Probeer geen stucwerk te benaderen m.i.
Je gaat inderdaad geen retestrakke muur krijgen maar de perfect inperfections maken de muur wel levendiger. Net als bij hout, de noesten zijn de noten die de muziek maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Leem sponzen

Bericht door kockie »

Ingir schreef: 27 sep 2023, 19:00 de noesten zijn de noten die de muziek maken.
Dat vind ik een mooie opmerking.... Die ga ik onthouden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie