Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Leuk turbo documentje.
Maar wat ik niet begrijp … die BG 100 heeft zeker 10cm diameter aan compresor/uitgang turbo.
En een ERG GROOT vuur….
Nu jij erg kleine vuurhaard …. En toch “grote “42 mm tubo …
Wou je soms een tornado maken ?? ;-)

(toevoer en afvoer pijpen zijn altijd groter in diameter dan turbo in/out, anders heb je te veel verlies in je pijpen bij de BG100 en BG 50 (bij een auto zijn de pijpen kort dus weinig verlies).

Probeer eens eerst een meet opstelling te maken.
Motor met turbo compressor ..om lucht samen te drukken ….
En turbo met generator ..

Als eerste test …..beide met de as koppelen ..
Maak grafiek met input vermogen/toerental/uitgangs vermogen.
En kijk wat je op dat ogenblik aan perslucht kan opwekken …in bar en liter per sec ( met afsluit kraanje regelen).
Dus een nog mooiere grafiek dan peter met zijn tiesto meter..(of hoe dat ding ook al weer mag heten ;-))


En de uitgangs gas diameter van de schijf …zie ik bij sommige erg GROOT ..+/- 30 cm !!!! (toerental is wel lager..max +/- 20.000)

“freewheel”??? ga je soms achteruit trappen ?? of wat ;-) (veertjes en kogeltjes die bewegen met 833 trillen per seconde..staan stil …massa traagheid of zo iets …. )

Verhoudingen lucht/compressie druk vuur …. Is inderdaad erg moeilijk ..zeker als je ook nog eens energie aftapt.

Uitgangs energie is lineair met toerental van uitgangs turbo.. dus hoe hoger toerental des te meer energie.

Maar … het ideale punt waar de installatie op moet gaan werken is een behoorlijk puntige berg …met smal bereik aan de bodem.

Behoorlijk hoog vermogen motoren en tot 60.000 rpm http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... indel.html

Of je neemt 800W en 24.000 en met wiel en snaar naar 48.000 rpm.
Of een boven frees met hoog toerental..en met toerental regelaar(waarschijnlijk goedkoper..maar waarschijnlijk is het toerental te laag…maar weet ik niet zeker ).
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,
Maar wat ik niet begrijp … die BG 100 heeft zeker 10cm diameter aan compresor/uitgang turbo.
En een ERG GROOT vuur….
Nu jij erg kleine vuurhaard …. En toch “grote “42 mm tubo …
De kachel waar deze turbo op komt is niet erg klein, 130 liter ketel met ketel eronder van ca 20-25 liter.
Maar ik heb er lang over nagedacht om dit te begrijpen.... erg lang... maar ik maak me er niet meer druk om....
De inhoud van de verbrandingsruimte (expansieruimte) doet er niet zo toe, wel de isolatie die er om heen zit i.v.m. rendement maar niet i.v.m. het functioneren.
De bg100 is indirect, wij stoken direct op kleine schaal, geeft meer rendement en dat is precies waar we naar op zoek zijn. 25%+ E rendement.

Een diesel of gas gestookte turbine zou een keteltje kunnen zijn van 2x de rotordiameter in de breedte en 6x de rotordiameter in de lengte, dat zijn rekenvoorbeelden.
Maar onze Cannadees bewees dat 200 liter inhoud met 6-7kg vaste brandstof ook prima gaat.
En ik heb bewezen dat het ook met 20 liter inhoud en 1kg vaste brandstof lukt. :wink: Twee uitersten die allebij werken.
Het ultieme wapen is een downdraft kachel met wat turbo aanpassingen. :mrgreen:
Alle subsidies neigen naar downdraft systemen, dus gaan we daar maar op los met de energie..... De geweldige hoeveelheid afgegeven energie....
Het geluid van een straalmotor, oorverdovend zonder dempers, zo veel energie in 1kg hout, ongelofelijk.
Het is onvoorstelbaar hoeveel energie je eruit krijgt... Het voelt voor mij na 2 weken nog als een kick..
Als Nederland in dit syteem 10-50 miljoen subsidie stopt t.b.v. mini wkk, dan zou ik gerust gesteld zijn,
we zijn immers als Nederland qua technologie helemaal nergens meer, we boeren elke maand achteruit en dat moeten we zien te voorkomen
met investment en ontwikkeling cq doorontwikkeling van duurzame technologie.
“freewheel”??? ga je soms achteruit trappen ??
Een freewheel is een term die ik in het verleden heb onthouden.
Dat is een nageschakelde losse turbine rotor in dit geval gekoppeld aan een generator.
Dat is vergelijkbaar met een nageschakelde compound turbo van scania die dient als generator.

Ik heb vanavond weer wat onderdelen verzameld, oliepomp turbo, welliswaar nog zonder motor, en ook een rookgasventilator die achter de turbo komt met het vermogen van een
bladblazer en afgeregeld wordt met een frequentieregelaar.
Deze is om de downdraft van de kachel mogelijk te maken door een vacuum te trekken, en ook het aansteken gaat dan supersnel. Als de kachel op temperatuur is,
neemt de turbo het over. Dit is de eerste opstelling met rookgasventilator, dit gaat werken.

Daarna kan een volgende opstelling met freewheel generator de functie van de rookgasventilator overnemen.
Het kan zijn dat de ventilator in staat is de turbo vanzelf op te starten, dat is aan de praktijk om dat te beoordelen.
Maak grafiek met input vermogen/toerental/uitgangs vermogen.
Dit gaat werken, dat zegt mijn onderbuik gevoel, we zitten er nu heel dicht bij...ondertussen zijn er wat problemen getackeld.. waar ik dagen over heb zitten piekeren...
Als de basis downdraft opstelling werkt is het de generator aansluiten en hele mooie grafieken maken van 25% E-rendement en meer.... Dat zou te mooi zijn.... Als dat zo is....
:mrgreen: :mrgreen: Dan wordt het lachen geblazen. :mrgreen: :mrgreen:
Mijn gevoel zegt dat we nu heel dicht in de buurt zijn van een "smart hufter proof concept", op de vuurvaste bekleding na nog dan. :mrgreen:
Maar zonder moeite maak je er op de heetste stukken wat 1600 graden beton in, dat ligt in de kast.

Morgen zal ik wat foto's maken, de kachel is nu afgelast en voorzien van een veerbelast overdrukventiel aan de bovenzijde.
Wat de praktijk tot nu toe uitwijst na 5 of 6 verschillende turbo opstellingen is dat je de kachel nu nog niet aan het knallen/backfire krijgt, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk door de hoge dosis luchtspoeling via de turbo.
Bijlagen
turbo kachel 1op1 001_533x800.JPG
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vanavond een functie test gedaan met ventilator achter de turbo voor de opstart ver de vergasser en het voor het bijvullen.
En ook een functietest oliecircuit turbo gedaan.

Allebei ging het goed, beter dan verwacht zelfs.

Nu krijg je de downdraft kachel in één keer aan, de trek met ventilator is boven verwachting.
Weer een stapje verder. :wink:
Ben een video aan het uploaden van de test.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De film is nog zonder draaiende turbo, dus kijken hoe gemakkelijk de kachel ontsteekt,
morgen ga ik bij daglicht nog is stoken en naar de schoorsteen kijken.
De opstelling is profesorisch opgesteld, om te kijken hoe goed het systeem functioneerd, dit wordt uiteraard nog gefatsoeneerd. :wink:

De olietemperatuur is goed, ook de olieflow is fantastisch, er staat een computerventilator voor het reservoir te draaien als koelmedium.
Er komt een platenwisselaar tussen die de turbo olie koelt cv zijdig.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vandmiddag een flens gedraaid voor aansluiting rvs flex kachelbuis achter de turbo, de ventilator is nu verder weg geplaatst.
Ook de turbo ingang aangesloten op de kachel, zo wordt de turbo ingaande zijde ook gelijk gekoeld door de inlaat lucht.
Olietemperatuur met computerfan, blijft gunstig, tijdens een korte test van 15 minuten, 1kg hout.

Als de ventilator 30 Hz draait, dan begint de turbo al te draaien, met 50Hz, dan draait de turbo lekker mee, met de waste gate gesloten.
Dit is gunstig, het zou kunnen zijn dat dit een zelfstartend apparaat wordt als ik hem vul met meer hout, maar zeker weten doe ik dat niet,
want je moet van onderdruk de energie verkrijgen om naar overdruk over te gaan. :mrgreen:
Ik reken er min of meer op dat een compressor luchtspuitje de machine gaat opstarten.

Het onsteken van de kachel gaat perfect nu, ook de rook met daglicht te zien aan de schoorsteen, lijkt op het eerste gezicht gunstig.

Morgen wat aansluitingen op de kachel aflassen die nu alu tape hebben als dichting, een vuurvaste kit pakking maken op de turbo flens aansluiting en misschien nog is proefstoken.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Hij doet het..... Hij doet het... na het aflassen van de in-& uitlaatpijp v/d turbo vanochtend. :mrgreen: :mrgreen:

Net een test gedaan met 2kg hout.

De eerste downdraft turbo kachel in de wereld die werkt....
Weer een historische dag.

Haha mijn dag kan niet meer stuk.
Een 1 op 1 model... werkend.. met een snelle opstart.
We hebben wederom aangetoond dat het volume van de houtvoorraad weinig invloed heeft het functioneren van het systeem.
Ik kan met een gerust gevoel nu 5 kg hout laden om is mee te beginnen.

Nu eerst een platenwisselaar als oliekoeler gebruiken via het cv circuit voordat ik de turbo boven de 0.3 bar laat draaien.

Vanavond probeer ik nog een film te maken en laat ik het turbo toerental wat omhoog gaan.
Zonder geluid dempers, sta je ongeveer om 1 meter afstand van een straalmotor.
Voor je gevoel gaat de hel los, de onderste versmalde downdraft verbrandingsruimte met draaiende turbo wordt roodgloeiend....
Er komt heel veel warmte vrij... :mrgreen:

Na een test of 6 - 7 met verschillende configuraties, indirect-, direct gestookte systemen, toch na veel geduld
en doorzettingsvermogen een fantastisch resultaat geboekt.

Ik kan nu het systeem verder afbouwen.
Compound turbo met generator, condenserende cv wisselaar, geluid dempers, vuurvaste beton, etc.

Bijlagen
2-12-2012 018_533x800.JPG
2-12-2012 017_533x800.JPG
2-12-2012 016_1200x800.JPG
Verwijderd
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door daniel »

Gefeliciteerd met het heugelijke feit.........

HOERA !!!!!

heerlijk om mee te kunnen lezen met je ontwikkelingen..
Ik kijk uit naar het filmpje.

De eerste " WoodPowered turbine CHP" of hoe je dit ook zou kunnen noemen .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Daniël,

Het filmpje is onderweg, heb net een korte video gemaakt waarbij de turbo net na opstarten roodheet wordt en de buis daarachter ook.
Toen heb ik even de druk afgeblazen omdat de olie koeler (platenwisselaar) nog niet naar mijn zin is.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Haha, in de film is een lasfout te zien... let goed op.
Ik laat de turbo druk dalen handmatig omdat ik eerst een andere oliekoeler ga maken en omdat ik het spectakel
pas los laat in de volgende film... Dan blijft het spannend. :mrgreen: :mrgreen:

Hé en dit met 2-3kg hout....
Hier begint de energie pas los te komen...
Verwijderd
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door daniel »

Moooi.....
Wat een power en hitte wordt er gegenereerd. Dat krijg je moeilijk op een nette afgevoerd in een waterbuffer voor je CV.
Dat dit mogelijk is met 2/3 kg hout niet te geloven. dat belooft wat..

Loopt de druk in je ketel niet erg hoog op? Er zit nu zelfs nog geen generator/compoundturbo aan vast, enkel een stukje kachelpijp.

Nooit geweten, dat je met een lasfoutje sterretjes kan maken. :lol:
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door daniel »

Michel
Vergeet vooral niet de deur van je voorraadkast met verfverdunner en verf spuitbussen goed dicht te doen tijdens de testen. Dat geeft ook een mooi vuurwerk. (zie foto 18 :fff )
Superstom
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2012, 17:43

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Superstom »

Michel,
goed bezig zeg.
Als je nog wat extra werk wilt :wink: , is hier een schematisch overzicht van een klok zoals deze gebruikt wordt in een Hoogoven. Dit wordt een klok genoemd omdat de klok heel erg lijkt op een kerkklok. In een simple vorm is het een kegel, zonder bodem.

Het werkt als volgt:
- Initieel is klep 2 open. De druk in de tussenruimte is gelijk aan de buitendruk. De druk in de oven drukt tegen de onderkant van de grote klok en duwt deze tegen het huis waardoor deze niet lekt.
- Dan wordt hetgeen je de oven in wilt hebben gestort boven op de kleine klok.
- De Kleine klok wordt (door een stang) omlaag gedrukt. Dit gaat eenvoudig, omdat de druk onder en boven de kleine klok gelijk is. De Brandstof valt in de tussenruimte.
- De kleine klok wordt weer in de hoogste stand gezet.
- Klep 2 gaat dicht
- Klep 1 gaat open, zodat de tussenruimte dezelfde druk krijgt als de oven. De kleine klok wordt nu tegen het huis van de oven gedrukt en zorgt dus voor de afsluiting.
- De grote klok wordt omlaag gedrukt, zodat de brandstof in de oven valt.
- De grote klok wordt omhoog gezet
- Klep 1 gaat dicht
- Klep 2 gaat open, de overdruk uit de tussenruimte loopt de buitenlucht in.

Waarna de cyclus opnieuw begint. Op deze manier hoef je dus niet de druk weg te laten lopen uit je vat en deze druk vervolgens weer opnieuw op te bouwen.

Wil je (bouw) tekeningen met meer detail, kan ik daar denk ik wel aan komen. Als je vragen hebt stel ze gerust.
Bijlagen
Simpele HoogovenKlok
Simpele HoogovenKlok
HoogOvenKlok.jpg (24.38 KiB) 2720 keer bekeken
franky
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:08

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door franky »

ziet er allemaal mooi uit maar voor mij al lang veel te technisch
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Ha die michel .
Ziet er goed uit..eindelijk meet waardes ..0,3 bar.

Kan jij nog een kijk glaasje maken …Na de turbo..kijken of de verbranding voor de turbo plaats vind of in de uitgangs turbo…of in de pijp er naar toe?

De temperatuur hoeven we niet te weten ..roodgloeiend is er erg heet ;-)..zelfs de gas afvoerpijp gloeit rood.
En hoe denk je energie af te tappen …al onderdelen op de sloop gevonden ?
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Ja, das een goeie. Alles moet ervoor verbrandt zijn. Zoniet dan moet het traject langer
Plaats reactie