Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De afgelopen dagen heb ik contact gezocht met de enigste medebouwer qua direct gestookte vaste brandstof turbo kachel in de wereld.
Mark uit Amerika, van Nye Thermodynamics Corporation.

We wisselen momenteel informatie uit over en weer, zodat we het wiel niet 2x uit hoeven te vinden.

Opvallend genoeg is hij ook erg geïntereseerd in ons project. Hij vindt de films geweldig.
Hij zegt daarover : "looks like you are making some progress", en da's leuk om te horen.
Na het kijken van de films zegt ie : "that is exactly how we started out."

Andersom ben ik erg geïntereseerd in de T98NT Machine, het opstarten, de charcoal detonatie :wink: , etc.

Zaterdag komt het nieuwe plaatwerk binnen voor de T98 NC Machine.
Dit is een aankomende machine vernoemd naar mijn eigen bedrijfsnaam dat in 2000 is gestart.

Ik merk dat we in ons ecologie clubje vooral goed zijn in casting methode's for long life upgrading, verbrandingstechniek etc.

De meeste mensen zijn alleen goed in staal of in beton, maar wij, wij zijn overal goed in.
Vuurbeton 1600 graden, 30mm
Ceramische isolatie 1200 graden, 30mm
Plaatwerk, 8mm.

Ik hoop o.a. met Mark's hulp over en weer informatie te delen en veel verder te komen in short time.
Op het moment voel me sterker dan ooit op wkk gebied, ik krijg het gelaarsde kat gevoel terug. Het cp gevoel.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Na geen responce uit Amerika, heb ik voor jullie de stoute schoenen aan gestrokken.

Een Rocket 177T versie met scania compound.
De foto's hou ik nog even achterwege om kopiëren te voorkomen.

Dit is een Rocket 177 met isolatie en een drukvaste behuizing.
Dat is dan uiteindelijk een Rocket 177NCT versie.
Charcoal problemen zijn geëlimineerd, ik zet de strijd nu in.

Laat ik het spannend houden deze keer.
Het is de beste casting methode tot nu toe, never seen before on ecologieforum.eu

Mijn intuïtie zegt dat de Berg profetië klopt nl.
Ik hoop aan te tonen waarom de rocket 177 in alle opzichten goed is, zelfs met turbo.
Ik ga niet overdrijven, maar ik heb hoopvolle verwachtingen.

Kamerlid Samson, zegt dat er een energiecrisis aankomt, weet hij meer dan ons?
Dit decennium hebben we nog, anders stormen we de afgrond in. We moeten de maatschappij voorbereiden op lagere groei, een vergrijzende bevolking, klimaatverandering en de energiecrisis.”
Samsom stelt dat Nederland in zwaarder weer zit dan de bevolking en politici willen toegeven. „We hebben altijd tegen elkaar gezegd: het gaat nu slecht, maar structureel zijn we op orde. Misschien is dat helemaal niet zo en is onze en samenleving aan grondiger herziening toe dan mensen tot nu toe dachten.””

Samsom stelt da
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2117 ... zet__.html

Wat staat ons te wachten?
Gvd, de btw 2 verhogen en er wordt 2% minder uitgegeven? Wat is dit?
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door peterberg »

Michel,
Ik begrijp dat je de turbo aan een Rocket 177 hebt gekoppeld en dat het een side-draft systeem is geworden. En ja, daar heb ik inderdaad over gezegd dat het mij de beste optie leek. Maar ik ben natuurlijk buitensporig bevooroordeeld dus moet zo'n voorkeur met balen zout genomen worden... :mrgreen:

Maar leuk vind ik het wel als het waar is wat ik denk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Het lijkt qua bouwen makkelijker dan het is, het is heel veel (denk)werk om een rocket 177T te bouwen, in ieder geval moeilijker als een malletje maken.
Het probleem met de houtskool stukken en spijkers, etc is dan opgelost.

De overweging tot het bouwen van een Rocket 177NCT komt voort uit 3 visie's, die van jou, die van mij en die van Pelletpower.
Maar ik ben natuurlijk buitensporig bevooroordeeld
Je tovert al jarenlang met vuur, de schepper van de Rocket 177, ik heb al eens gezegd, dit concept gaat decennia lang mee.

De moeilijkheidsgraad zit hem in de combinatie gewoon gebruik / turbo gebruik.
De back end, daar moet een vrij grote klep (waste gate) in komen die max. 4 bar aan kan.
Je moet 500mm riser erbij doen uit vuurbeton, anders gaat iedereen zeggen, waar is de riser? heb je die niet nodig.

Ook kun je rekening houden met tertaire (bypass) lucht toevoer, dit kun je gebruiken als spoelingslucht om de turbodruk te regelen, het koelt de riser bijvoorbeeld van
1000 graden 4 bar terug naar 800 graden 3 bar, deze 3- regeling ((primair (front) - secundair (p-channel) - tertair (riser)) kan mechanisch volautomatisch geschieden, vrij eenvoudig t.z.t.
eerst doe ik dat handmatig. (deze 3-traps regeling is trouwens nog nooit eerder gebouwd, door niemand).
Je kunt zelfs een 4 traps regeling maken d.m.v. een vario p-channel toe te passen.
Er komt ineens zoveel informatie op me af, dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen.

De opstart van de turbo, daar heb ik ook meer zicht op gekregen.
Eigenlijk wil ik dit volledig handmatig kunnen doen, op een ouderwetste manier, een handmatige slingerventilator maken o.i.d, kom ik nog op terug.

Het belangrijkste is dat het ding het gaat doen en makkelijk in gebruik, hufter proof en long lifetime.
Het kan zijn dat de schoorsteen in huis voldoende trek genereert dat een waste gate overbodig is.
De wet van Bernoulli, een tijdelijke versmalling is de turbo.

Er zijn zoveel variabelen die goed moeten zijn bij het ontwikkelen van dit ding, best lastig.

Hopen dat het gelijk lukt.

Materiaal heb ik genoeg, daar ligt het niet aan nu.
Gezond verstand gebruiken in elke bouw beslissing die je neemt, toch heb ik hem al een aantal keren getekend, maar nooit gebouwd.

Die Rocket 177T is echt de moeilijkste weg nu.

Die Compound turbo is zo aangeschaft, maar dat doe ik pas als de basis goed is, stapje voor stapje verder ontwikkelen.
Verwijderd
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Michel, het gaat lukken.
2 dingen:
1 KISS
2 denk aan exergieverhaal:4bar en 1000 graden kun je veel meer mee doen dan 3bar en 800 graden, afgezien dat de eerste meer energie bevat natuurlijk. Door tertaire lucht bij te mengen en op 3 bar en 800gr te komen gaat dit ten koste van de exergie. M.a.w. de energie is moeilijker te oogsten (pas wel op voor de turbo natuurlijk). Om beter te kunnen oogsten ben je al naar een direct gestookte versie gegaan, weet je nog?

Succes
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,
Om beter te kunnen oogsten ben je al naar een direct gestookte versie gegaan, weet je nog?
Yep, da's al een heel onderzoek op zichzelf geweest.

Met deze casting methode moet het lukken.
Ik heb vanmiddag heat risers gestort uit vuurbeton,
Deze opbouw moet zijn vruchten afwerpen.
Maar leuk vind ik het wel als het waar is wat ik denk.
Let's hope so, ik zit alleen wel met de verhoudingen tussen primair en p-channel, deze zijn qua cm2 doorstroom oppervlakte volgens specificatie,
maar bij te hoge turbodruk moet ik meer P-channel lucht gaan geven (luchtspoeling). Het spoelen is waarschijnlijk alleen nodig boven de 1200 graden uit, maar
dat is nog een gok, evenals de bijbehorende turbodruk van 4 bar.

Toch baal ik nogsteeds dat ik niets meer heb gehoord uit Amerika.
Misschien is ie een weekje op vakantie. :fff
Ik heb hem gezegd dat deze casting opbouw de beste methode is.
Maar niet dat we nu een side draft bouwen gebaseerd op feiten. :wink:
Bijlagen
Rocket NC177T 004_512x768.JPG
Rocket NC177T 008_1024x683.JPG
Verwijderd
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Waarom bel je hem niet op ?, dan weet je waar je aan toe bent.
Mijn ervaring is dat als je belt, of ze dichtklappen, of ze juist meer vertrouwen krijgen in jouw, en meer info willen delen.

Voor mijn andere hobby (klassieke Honda motoren) heb ik vaak contact met amerikanen, en heb gemerkt dat ze erg afwachtend zijn, maar als ze dan op stoom komen dan is er geen houden meer aan.

Zelf bel ik met VOIP (Voice Over Internet Protocol), goed en erg goedkoop (ongeveer 1 eurocent per minuut). Skype met video zijn ze meestal niet zo van gecharmeerd.

Succes,

Jensen
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Supersport,

Zelf ben ik niet zo van het bellen.
Nu ik er na een aantal dagen tegenaan kijk, denk ik dat ik het laat rusten.
Veel meer info heb ik niet nodig om dit product tot slagen te brengen, ik ben er vrij zeker van dat dit gaat werken en
het is een product waarvan de prestaties er niet om liegen, althans de basis versie.
Bijlagen
xxx 037_512x768.JPG
Verwijderd
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door supersports400 »

Tja, het delen van ideeën en zienswijzen heeft goede en slechte kanten, zoals alles eigenlijk. Als je een visie hebt en het pad ligt al min of meer in je hoofd vast, is niet elk nieuw inzicht een verrijking, maar vaak ook een afleiding die je van je doel afhoudt, of ondanks dat het een mooie route is, toch een omweg blijkt te zijn.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Supersport,

Precies.
Laten we hopen dat dit een schot in de roos is. :mrgreen:

De rookgas bypass klep is nu ook definitief qua vormgeving, die komt bovenaan de riser, daar dacht ik veel te moeilijk over, maar na het bekijken van een grote afsluiter vandaag op het werk, dacht ik zo moet ie worden.
Dan kun je hem evengoed als houtkachel stoken zonder electra opbrengst, dus puur voor warmte.
De afsluitschijf (waste gate) is verticaal gepostioneerd in het midden van de ronde rookgasbuis, op de turbo zit ook nog een wate gate, maar die is maar 3cm2. :mrgreen:
Misschien dat ik de afsluitschijf aan de andere kant van de sluitring zet, dan druk ie al door de turbodruk dicht.
Bijlagen
bypass klep 001_1024x683.JPG
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Dutch John »

Welke maat hout wil je gaan stoken en hoe wordt de vergassingskamer gevoerd? Het is hier ongeveer net zo belangrijk als bij een houtgasgenerator, dat je een gelijkmatige gasstroom krijgt en houdt. Dat kan niet met ongelijkmatig hout en batchvoeding.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@DJ,
Welke maat hout wil je gaan stoken?
Normaal hout, niet anders dan we gewend zijn, in het begin aanmaakhout en daarna grotere stukken.
De opstart wijkt nl. niet af van een normale kachel.
en hoe wordt de vergassingskamer gevoerd?
Het bijvullen gaat gebeuren door een nog te bouwen "klok" sluis systeem, dit doe ik pas als de basis goed werkt incl. compound turbo en de electra opbrengst oke is.
Het bijvullen gaat in turbo modus onder turbodruk mbv de klok sluis, maar ik heb nog niet genoeg ervaring om te zeggen of het niet makkelijker is
de turbo te stoppen met bijvullen, da's nog even de vraag, ik denk zelfs dat deze versie zelfstartend kan zijn, maar da's ook nog de vraag, dit hangt ook sterk af van de schoorsteentrek.
dat je een gelijkmatige gasstroom krijgt en houdt. Dat kan niet met ongelijkmatig hout en batchvoeding.
De kachel is niet echt afhankelijk van een gelijkmatige gasstroom, de gasstroom is regelbaar, zelfs mechanisch automatisch na het testen. (wordt van het type reduceer waarschijnlijk)
De turbo werkt wat ik heb gemeten al vanaf 0.2 bar.

Bij deze kachel is de temperatuur van belang (luchtexpansie hoeveelheid / kg lucht), boven de 500-600 graden, is scoren.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vandaag weer lekker aan het knutselen geweest.
Ik betrap me zelf erop dat ik nog nooit zo'n hoogwaardige kachel heb gebouwd qua casting methode. :mrgreen: :mrgreen:

Volgende stap is denk ik de luchtbox bouwen.
De luchtbox is nog vrij lastig, deze heeft een drukregeling nodig, eigenlijk nu al m.b.v. een gasklep tussen de primaire en secundaire luchttoever.
Hoe dit precies moet t.a.v. de buitenluchtdruk, deze regeling vereist een schema, al heb ik wel een foto ervan.

Die gasklep regelt de verhouding primair t.o.v. secundair, de verhoudingen van primair en secundair zijn van te voren bepaalt door de cm2 inlaat opening,
maar er is nog een 2e regeling nodig. (een 3e regeling (3-traps) tertair is ook goed denkbaar / mogelijk, dit is nl. standaard bij straalmotoren)
De secunaire lucht is essentieel om luchtspoeling te krijgen wanneer je de turbo druk wilt verlagen, gelijk, constant wilt houden.
Eigenlijk een onderdeel van de vorige vraagstelling van DJ.

Ook belangrijk om te zien op de foto's is dat alle lassen uitwendig zijn. Lasfouten kunnen uitwendig worden gecorrigeerd indien nodig.
Een kostbare lering uit Kachel 2.0 (zie grenswetenschap.nl voor de film)

Offtopic :
Circus Rens moet alle leeuwen opruimen.
Staat met één regel in het nieuwe regeeraccoord.
De PVDA wil niet reageren en Rutte heeft weer de staart tussen zijn benen.
Ik vindt dat de ING zich hard moet maken voor deze zaak als grootste bank van de wereld, een leeuwdragend logo.

Schandelijk en beschamende regel in het regeer accoord voor Nederland.
We worden steeds meer een ontwikkelingsland met de dag, met de dag.
maar de strijdbaarheid, de leeuw, die staat niet in het regeer accoord, PVDA bedankt.
De PVDA heeft als leider een "green peace" activist, erger kan het niet.
Deze kale man is meerdere malen door de Militaire Politie opgepakt, en is nu minister?
GVD..... slechte stinkende zaak.
Cirkus Rens heeft de dieren voorop staan, goede verzorging etc, alles volgens de regels..... en meer dan dat....
Hoe haal je het in je botte hoofd om dit te doen in een regeer accoord d.m.v. één regel?
Hetzelfde geld voor de oltimer regel.

Tjonge tjonge tjonge.
Hoe dom zijn ze in Den Haag?
2% btw erbij, 2% minder uitgegeven?
Hoe dom, hoe dom, zijn ze?
Hebben ze echt geen verstand?

En ik bouw ondertussen verder aan de toekomst, hetgeen nederland als kennisecomomie sterker moet maken.
Maar voor wie doe ik dat?
Niet voor één regel.

Laat de leeuw terugkomen.
Bijlagen
regeling turbodruk bij de amerikanen,<br />works nice, see the lucky coin.
regeling turbodruk bij de amerikanen,
works nice, see the lucky coin.
het binnenwerk, piece of art
het binnenwerk, piece of art
het binnenwerk, piece of art
het binnenwerk, piece of art
gaatje boren
gaatje boren
turbo erop hechten
turbo erop hechten
Verwijderd
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Knap stukje werk Michel!
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,
Knap stukje werk Michel!
Het was jouw idee om deze kachel in te pakken, je ziet wat er van komt. :wink:

Vanavond proef gestookt, droogstoken van de kachel en de riser duurt eventjes, dat weet ik uit ervaring.
(Voor dummies vindt ik het ook leuk dat ze meelezen : Die paar liter vocht komt niet boven de 100 graden uit en moet er eerst uit, daarna
pas gaat de temperatuur naar 200-300 graden en hoger)

Vanavond gestookt met dubbele bypass á 50mm diameter. :mrgreen: (op de gok)
Dit is een dubbele conische afsluiter boven de riser, die ik morgen definitief in ga passen in de schoorsteenuitloop van de rocket NC177T.
Super cool om dit te doen, echt 1e klas techniek. :mrgreen:
Heb je ooit wel is een turbo opstelling gezien met 2 stuks 50mm in diameter waste gate's? :mrgreen:
Het is nodig, maar waarom doe ik dit in gods name?

Dit project gaat scoren, ik voel het in alles. Het is net als liefde op het eerste gezicht.
De manier van casting, de ontwikkeling van de rocket, de testen met de turbo.

Kennis opbouwen werkt verslavend. ( ps. dat kan ik van Rutte en Samson niet zeggen, dat die 2 studenten het land vertegenwoordigen, snap je dat?
Ze kunnen beter de leeuwen gaan vervangen bij circus Rens, dat lijkt mij een beter plan voor de toekomst, maar goed back to fun, )

Offtopic :
Vandaag is de uitvinder van de anticeptiepil overleden
Was ook gelijk gynacoloog van onze Maxima.
Hmmmm, leuke job, of toch niet?

De eerstkomende dagen vindt ik dit wel een toepasselijk nummer voor de rocket NC177T
al weet ik de tekst nog niet. Het past er wel bij, het voelt goed.
Het is ook een nummer dat past bij de gelaarde kat, want daar moeten we even voor duimen de komende 2 weken.
Verwijderd
Plaats reactie