Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Michel, die groffe speling is om de hoge temp te compenseren. En zoals Mulman al aangaf is je constructie statisch overbepaald. Dit betekent dat er een of meer lagers kapot gaan lopen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,
Statisch overbepaald, hoe kun je dit probleem oplossen?

@Mulman,
De link van rcdon staat al een poosje bij mijn favorieten. :wink:
Verwijderd
mulman
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2012, 19:24

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door mulman »

Je hebt al een prima dubbele lagering, dus dat is zonde om nu te wijzigen. Met een flexibele askoppeling is het probleem opgelost. Uitlijningsfouten hebben dan geen invloed op de lagering.

Er zijn verschillende mogelijkheden, een heel eenvoudig principe kan het al prima doen. Je moet in jouw geval rekening houden dat je een perfect gebalanceerde hebt (ivm toerental) en hij moet de temperatuur aankunnen (dat zal ivm inlaatzijde wellicht nog meevallen).

Veel koppel heb je waarschijnlijk niet, misschien voldoet een koppeling zoals die normaal tussen motor en encoder gebruikt wordt al wel. Gezien jouw lasrobot achtergrond kun je daar misschien eenvoudig aankomen.

Aanvulling; en als je de assen onderling inderdaad goed uitgelijnd hebt, dan gaat hij ook niet kapot ;)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Mulman,

Ik ben nu een modificatie aan het p-channel aan het doen, er komt een kogelkraan tussen deze aanvoer buis.
Daarna ga ik de kachel opstarten en de turbine is door laten lopen in toeren.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Vanmiddag een test gedaan, dit was geen succes.
De turbo wou niet opstarten en ik moest weg, de tijd was op.
De temperatuur was 380 graden, maar moet bij deze turbo over de 500 zijn.
Ik denk dat er een systeemfout in de kachel configuratie zit, maar ik ben er nog niet helemaal achter wat er niet goed gaat en waarom
de kachel er zo lang over doet om de turbo op te starten, da's gewoonweg niet goed.

Toch ben ik vandaag wel weer iets verder gekomen in het traject. Stapje voor stapje blijkt toch de beste weg te zijn.
De rookgas bypass werkt goed. Je kunt deze tijdens opstarten van de turbo zelfs als een soort dobber op de schoorsteen van de rocket laten rusten kwam ik achter.

Morgen ga ik de kleine turbo erop bouwen, deze heb ik netjes schoongemaakt en wil ik dan gaan monteren / testen.
Deze kan ik doormiddel van 2 adapter platen vrij snel op de kachel monteren.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de turbo die ik nu gebruik gewoonweg te groot is voor deze kachel.
Maar dat weten we snel genoeg, een andere oorzaak weet ik zo snel niet te bedenken.
Ik denk dat het luchtslot turbotoerental i.c.m luchtflow & expansiekracht van deze stookruimte te hoog gegrepen is voor de grote turbo,
althans daar gaan mijn gedachte steeds meer naar uit.

De p-channel toevoer is nu met kogelkraan, dit heb ik kunnen testen, en met het p-channel open heeft een positieve invloed op de lucht expansie,
dus da's een goeie zaak. Je merkt er niet veel van, maar wel iets in turbo toeren.
P.s. hou de video´s in de gaten, eerdaags gaat de turbo druk oplopen bij badge verbranding, meer hout erin = meer girl power.
Het is een ze. De rocket is vrouwelijk. Ik behandel haar als een princes als een queen.
Dit is wel toepasselijk voor de aankomende video's.
"The show must letterlijk go on"
Vandaag was het een non starter (turbotaal uit amerikaanse pdf's via links van het forum van rcdon.), maar morgen kan dat weer anders zijn.

Offtopic :
Mijn cadeau, het boek 50 schades of grey was binnen 2 dagen uit, ze is nu bezig aan deel 2. :mrgreen:
Het boek is verslavend zegt ze,
Bijlagen
19-1-2013 2e turbo test 007_512x768.JPG
19-1-2013 2e turbo test 002_512x768.JPG
Verwijderd
mulman
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2012, 19:24

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door mulman »

Misschien een idee om de kachel af te persen. Bij lekkage/drukverlies van bv de rookgas bypass of elders zal starten een probleem zijn. Dit zie je niet aangezien die klep bij in en op de schoorsteen is aangesloten.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Mulman,

De luchtlekkage zal meevallen, de bypass is van schroefdraad, hetzelfde als het vuldeksel met kogelkraan. (zie foto)
4cm schoefdraad, dit dicht wel af, en als er aan de binnenzijde druk wordt opgebouwd, dicht het shroefdraad nog beter af.
Jammer is dat er van deze diameter geen conische draad voorhanden is, dat heeft nog meer de voorkeur, dan wordt het maatwerk.

Mijn ervaring ondertussen is dat een kleine luchtlekkage (gaatje van 1mm) geen prior is voor het opstarten van de turbo.
De energiecurve die vrij komt is veel groter dan het gaatje namelijk.

Verder is er alleen een turbo- in en uitgang.

De grote turbo heeft een luchtinlaat rotor van 42mm, de kleine turbo iets van 20mm.
De kleine turbo doet het op 1kg hout met een kleine ketelinhoud.

Over de rocket NC177T,
Bij deze kg hout, ik test met ca 2-3 kg, daarbij de afgegeven kw's, gepaarde luchttemperatuur bij hout, luchtflow turbo, etc. gaat mij gedachte steeds meer naar een kleinere turbo uit.

De casting is verder ok, dit kan bijna niet beter, wel komt er op termijn nog een cv omloop over de casting te lopen, de buitentemperatuur van de casting is tijdens bedrijf 85 graden, het aangeblazen vuur mag iets feller zonder turbodruk door een kleinere uitstroom uitmonding primaire luchtaanvoer, maar hoeft niet aanvankelijk de oplossing te zijn.

Het verschil in luchtverplaatsing turbo inlaat met factor 3-4 verlagen (diameterverkleining rotorinlaat van 42 naar 20mm), met bijbehorend luchtslot (te verkrijgen bij startup turbotoerental) is het geheim volgens mij. Ik denk dat een verbranding van 2-3kg hout met een turbo inlaat van 25-28mm max is.
Maar we weten van de week hoe dit uitpakt.

Offtopic, Ze vroeg of ik morgen deel 3 voor haar wil halen.....
Als vrouwen dit boek lezen, vertellen ze ineens veel meer...
Ze leggen je hand op plaatsen waarvan je denkt, hmmm....
Zeker een aanrader.... "50 shades of grey"....

@@Mulman,

Ik zat nog is terug te lezen,
Daarentegen zit er in de uitgaande lucht nog wel ruim genoeg vermogen om je gewenste elektrisch vermogen op te wekken. Ik had hem al eens eerder geplaatst, maar ik verwacht voor jou meer succes op de wijze als deze man met zijn gasturbines heeft gedaan; een extra vrije turbine in de uitlaat met een extra stator en een turbinewiel met oliegekoelde lagers en een tandwielkast. Uitgangsvermogen 6-8 pk.
Ik denk dat de 42 mm turbo aanvankelijk mooi als freewheel (micro gas turbine) kan dienen achter de kleine turbo.
Dan komt die linkse m5 tap toch nog van pas voor het maken van een overbrenging.

Over uitgangsvermogen doe ik nog geen uitspraken, mijn voorkeur gaat uit naar netto cijfers. Gemeten waarden.

Soms denk ik stappen vooruit in het onbekende, net als jullie, probeer het probleem te verklaren, achteraf is het gemakkelijk, is het peanuts, de verklaring probeer ik nu van te voren te bezegelen.
Ik probeer de praktijk problemen van te voren te tackelen, probleem analyse is soms difficult.
Never give up, we hebben goede kaarten.....

[youtube]L3fP18gIoAY#![/youtube]
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door peterberg »

michel schreef:Het verschil in luchtverplaatsing turbo inlaat met factor 3-4 verlagen (diameterverkleining rotorinlaat van 42 naar 20mm)
@Michel,
Die factor 3 tot 4 leek me wat klein, en dat is het ook. In werkelijkheid is de factor 4,41 van de 42 mm ten opzichte van de 20 mm. Het is maar dat je het weet, of het uitmaakt heb ik geen idee van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door 12much »

Offtopic, Ze vroeg of ik morgen deel 3 voor haar wil halen.....
dan ben ik bang dat je hier ook niet onderuit komt :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Een test gedaan met kleine turbo, maar nauwelijks verschil.
Kortom, het is drama.

@12Much,

Zou zomaar kunnen, ik lees de boeken zelf niet, maar ik denk wel dat ik weet hoe het verhaal eindigt.

Vandaad een Kiss model gebouwd, morgen testen.

2 stappen terug gedaan aan het concept, hopelijk morgen 1 vooruit.

Morgen testen, ben benieuwd.

Ik moet nog een naam voor deze nieuwe kachel vezinnen, iemand een idee?
Bijlagen
kleine turbo opstelling
kleine turbo opstelling
23-1-2013 003_512x768.JPG
23-1-2013 006_512x768.JPG
turbo suzuki.jpg
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Johndc »

Ik moet nog een naam voor deze nieuwe kachel verzinnen, iemand een idee?
Micheater :mrgreen:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@John,

Kun je ook iets vrouwelijks bedenken? het is een haar / ze kachel, een vrouwelijke kachel.
Een vrouwelijke naam zou perfect passen, vooral als ze los gaat met de turbo erbij. :mrgreen:
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Chicken Power »

Mies,

Ik heb sinds een week of wat een nieuwe buurvrouw.

Ze is van Gent en heet Micheline, en ze is bedreven in theater.

Ons Johnneke zag zulks mogelijke verbanden toch wat rapper!


Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@CP,
Ze is van Gent en heet Micheline
Is deze buurvrouw een klasse vrouw?
Hoe komt ze over? Een paar steekwoorden zijn genoeg.

John is veel ervaren. Hij kan gitaar spelen een band organiseren alles, een echte artiest.
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door Johndc »

Hoe noemt je vriendin? (dan weten we dat ook weer) :fff :mrgreen:

Thedju!! Had dit niet gelezen! Wouter was bij het rechte eind! :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie