Hoe stook jij ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door JantjeV8 »

Ik zal er een foto van maken.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Onze poes geniet van de straling van de keramische kachel.
Is mijn buik al bruin ?
Is mijn buik al bruin ?
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Bufferboost »

Nog even over stoken en het regelmatig schoonmaken van de keramische vlamvangers. Afgelopen dagen heeft de houtvergasser lekker kunnen draaien, en eigenlijk schep ik de stookvloer nog maar één keer in de twee weken uit. Zo ook het schoonmaken van de keramische vlamvangers. Interessant is wel dat ik vanochtend tijdens het leegtrekken van de vlamvanger bemerkte dat het as als zeer compact en stevig op elkaar gebakken zat (zie foto).
IMG_3667 Stevige asklomp in keramische vlamvanger (Medium).jpg
Ik stook alleen maar bomenhout (ook aanmaak). Daarnaast is mijn schoorsteen toppie schoon, het enige wat onderin de asvanger van het T-stuk zat waren waren een paar papiersnippertjes die de rit naar boven (13 meter) niet hebben gehaald.

Komen jullie ok wel eens van die klompen steen tegen?
Groet Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 21 dec 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

Is dat nou het beroemde "ketelsteen" :wink: :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Albert van WdJ »

Bufferboost schreef:Ik stook alleen maar bomenhout
Bestaat er ook ander hout? :mrgreen:

Albert
Change, before you have to.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door willem »

Bufferboost schreef: Interessant is wel dat ik vanochtend tijdens het leegtrekken van de vlamvanger bemerkte dat het as als zeer compact en stevig op elkaar gebakken zat
Komen jullie ok wel eens van die klompen steen tegen?
Groet Hans
Dit kom ik ook tegen op het rooster van de speksteenkachel maar dan kleinere stukjes,
dacht eerst dat het stukjes speksteen was die ergens van boven waren stuk gebrand,
maar na nadere inspectie is het gewoon verhard as. Als je het tussen duim en wijsvinger wil
vergruisen valt dat nog best tegen. Hoe het ontstaat ...... ik zou het niet weten, misschien een
reactie door de intense hitte.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door bonkelaar »

Bufferboost schreef:Nog even over stoken en het regelmatig schoonmaken van de keramische vlamvangers. Afgelopen dagen heeft de houtvergasser lekker kunnen draaien, en eigenlijk schep ik de stookvloer nog maar één keer in de twee weken uit. Zo ook het schoonmaken van de keramische vlamvangers. Interessant is wel dat ik vanochtend tijdens het leegtrekken van de vlamvanger bemerkte dat het as als zeer compact en stevig op elkaar gebakken zat (zie foto).
IMG_3667 Stevige asklomp in keramische vlamvanger (Medium).jpg
Ik stook alleen maar bomenhout (ook aanmaak). Daarnaast is mijn schoorsteen toppie schoon, het enige wat onderin de asvanger van het T-stuk zat waren waren een paar papiersnippertjes die de rit naar boven (13 meter) niet hebben gehaald.

Komen jullie ok wel eens van die klompen steen tegen?
Groet Hans
Op het keramisch bodemdeel van mijn Atmos zit middenop ook altijd een korst van aan elkaar gebakken as. Zijdelings is de as lichtgrijs en los, de korst is meer donkergrijs tot bruinig.

groet Jos.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens mij is het gesinterde as. Door de hoge vlamtemperatuur wordt de as in zekere mate "vloeibaar" (Bij deze temperaturen eerder kleverig.) Zou de temperatuur nog hoger worden, dan krijg je vloeibare as die als slakken samensmelten. Dat zou je echter niet meer van je keramische delen afkrijgen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Bufferboost »

Enfin,
mooie reacties allemaal. Bedankt. In ieder geval niet vreemd dus om dat in de houtvergasser tegen te komen. En inderdaad zoals Albert ook aangeeft (en op mijn foto is te zien) de rest allemaal fijn en witte as. De onderste brandkamer en vooral de ruimtes naast de keramische vlamvangers hoef ik trouwens maar één keer in de twee weken leeg te trekken.

mvg Hans
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

mark schreef:...Of het vuurbeton smelt lijkt het wel. Of dit kan weet ik niet maar vuurbeton kan als ik het goed heb temperaturen rond 1350 graden hebben.
Hi Mark,
Sorry voor de late reactie. Voor zover ik weet gebruikt Tigchelaar tegenwoordig maar een soort vuurbeton: Curon 120 HS van Gouda Vuurvast. Die is bestand tegen een temperatuur van 1200 graden Celsius. Als de korte schijfjes van jouw stookbodem gaan vervormen dan ben je dus over die grens heen gegaan.
Overigens heb ik lang geleden iets dergelijks gezien: in 1988 heb ik een kachel gebouwd die ik bij een gelegenheid geprobeerd heb opzettelijk kapot te stoken. Een hele dag door zodra het ding in de gloeifase kwam bijvullen. Op een gegeven moment was een pook van een meter niet meer lang genoeg om de deur open te doen: het was zo heet dat de haren van mijn handen krulden.
Na een week afkoelen heb ik hem opengemaakt, de dunne voering platen van 30 mm dik waren in de bovenste regionen kromgetrokken als een houten plank. Flink krom ook: als ik mij goed herinner in het midden een kuil van bijna 30 mm.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door JantjeV8 »

Als je vuurkamer blinkend zwart is geworden, normaal mat grijs/zwart en de boiler niet boven de 73grC uitkomt wat normaal op 81 staat, wat is er dan aan de hand??
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Albert van WdJ »

Dan is waarschijnlijk je thermische mengklep kapot.
Zelfde verhaal een keer gelezen op het Atmos-forum.

Je kunt de Oventrop trouwens hoger zetten. Moet je de draaiknop demonteren (zijkant knop zit een gaatje, even een pinnetje erin, en je kunt de knop losdraaien), daarna op een hogere stand terugmonteren.
Maar als de klep kapot is valt er weinig aan bij te stellen vanzelfsprekend.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door JantjeV8 »

Ik zal dat eens controleren. Er was ook wat sneeuw tussen m'n hout gekomen, maar heb de stapel ook al omgetaast. M'n hout is volgens mij in orde.
Plaats reactie