Hoe stook jij ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door chathanky »

Ik stook graag in een goed huwelijk. :mrgreen:

voornamelijk gas tegenwoordig. Na de isolatiemaatregelen is de houtkachel enkel te gebruiken met heel koud weer.
Met deze dagen wordt het bloedheet. :oops:
Voorheen verstookte ik 2600 m3 gas en ik kon het beperken met 1000m3 gas als ik zo`n 8 m3 hout stookte.
Nu zit ik op 700 m3 gas en 1 m3 hout voor de knusse koude winteravonden.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Albert van WdJ »

chathanky schreef: Na de isolatiemaatregelen is de houtkachel enkel te gebruiken met heel koud weer.
Met deze dagen wordt het bloedheet. :oops:
Dan heb je heftig geïsoleerd!. Ik ben benieuwd wat je allemaal gedaan hebt. Kun je dat aangeven? Want een terugval van 2600 naar 700 m3 gas is een heel mooi resultaat.

Albert
Change, before you have to.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door walter vaes »

chathanky, wat voor houtkachel heb je eigenlijk?
Dat je goed geisoleerd hebt weet ik al via bouwinfo forum :-)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door chathanky »

Een zelfbouwhoutkachel met warmtewisselaar gekoppeld aan de cv. Geschat vermogen 4 tot 6 kw en een beetje aan cv vermogen.
En ja ik hoor je al denken, waarom geen Berg of speksteenkachel? :mrgreen:
Dit zou een oplossing zijn echter ik zie zo`n kollos niet zitten.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Drie dingen. Ik lijk wel zo 'n politicus :lol:
Een:.http://www.verdoodt.be/pergewicht.htm
Dit is een link naar een pagina waar naar mijn idee duidelijk aangegeven wordt hoeveel warmte er in hout zit.
Of het juist is ?
Twee,: Iemand vertelde mij dat je hout van es en esdoorn bijna direct kunt stoken, dus zonder dat het lang hoeft te drogen.
Kan iemand hier zijn licht eens over laten schijnen. Ik weet wel dat ik deze houtsoorten op de gietijzeren kachel legde en dat het gewicht wel afnam, maar niet spectaculair. Preciese waarden weet ik niet meer. Het gietijzer tijdperk ligt ( :lol: ) achter mij.
Drie.: Sommige stokers hebben het over een stookduur van bijvoorbeeld 1,5 uur. Wat bedoelen ze dan precies ?
Is dat de tijd van aansteken tot geen gloeiende massa meer zien ?
Is dat de tijd van goed doorbranden tot geen vlammen, maar alleen gloeiende kooltjes zonder vlammen.
Of nog wat anders.
Iemand een idee voor een standaard ?
Toch nog eentje extra:
Ik kan mijn gemodificeerde Bergkachel gezellig laten snorren ! Bij een bepaalde stand van de asla (hangt af van de fase in het stookproces) wordt de lucht met een zacht brommend geluid aangezogen. Meer open of meer dicht (1mm) en het geluid is weg. Best gezellig.
Iemand anders ook die ervaring ? Of is mijn exemplaar ook hierom al uniek ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door walter vaes »

als ik mijn aslade openzet op een bepaalde grote, hoor ik een huilend geluid van de wind. (zoals in de griezelfilms :-) )
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

walter vaes schreef:als ik mijn aslade openzet op een bepaalde grote, hoor ik een huilend geluid van de wind. (zoals in de griezelfilms :-) )
Dat heb ik ook. Volgens Peter was dat in mijn geval de ideale stand (volgens zijn metingen dan...)

Misschien een idee voor een nieuwe topic: wat voor een geluid maakt jouw kachel :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Brit »

Blijfhopen schreef:Twee,: Iemand vertelde mij dat je hout van es en esdoorn bijna direct kunt stoken, dus zonder dat het lang hoeft te drogen.
Kan iemand hier zijn licht eens over laten schijnen. Ik weet wel dat ik deze houtsoorten op de gietijzeren kachel legde en dat het gewicht wel afnam, maar niet spectaculair. Preciese waarden weet ik niet meer. Het gietijzer tijdperk ligt ( ) achter mij.
Ik heb dat verhaaltje al veel vaker gehoord, alleen dan met populieren en wilgen of met berkenhout. Is gewoon onzin. :twisted:
Als je echt verlegen zit om een brandstof en je hebt alleen verse houtsoorten liggen, dan schijnt berk het makkelijkste te branden. Maar neem liever een droog stukje hout.
Vers hout is ook lastig te drogen met warmte doordat de cellen nog leven en daardoor beter vocht vast houden. Dit kan je onder andere merken doordat een wilgen of populieren stam die in de winter is gezaagt, in het voorjaar gewoon nog uitloopt terwijl hij al 2 tot 3 maanden daarvoor is gezaagd. Het duurt ongeveer een half jaar om echt alle cellen te laten afsterven en daarna moeten ze nog hun vocht afstaan...... :?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Atlas »

@ Blijfhopen,
emand vertelde mij dat je hout van es en esdoorn bijna direct kunt stoken, dus zonder dat het lang hoeft te drogen.
Is inderdaad klinkklare onzin. heb zelf een kuub of 15 es gehad. dat lag aan de noordkant langs een bosrand te drogen en heeft 3 jaar geduurd voordat het vochtpercentage op een procent of 20 zat.
Alle hout moet drogen, de zachtere soorten alleen iets korter dan de hardere.
Koop een vochtmetertje zou ik zeggen die zijn niet zo duur meer en kunnen alle twijfel wegnemen of een partijtje droog genoeg is of nog een tijdje moet blijven liggen.

Atlas
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

@ Brit (daar waar het warm wordt)
@Atlas (daar waar het koud wordt)

Bedankt voor het uit de wereld helpen van deze fabel.
Vochtmeter heb ik en gebruik ik hysterisch bij bijna ieder stuk hout. Ding is momenteel even foetsie. Kwaal van mij om gereedschap kwijt te raken. Je wilt niet weten hoeveel ik dubbel heb. Gelukkig is mijn eega nog niet kwijtgeraakt. :lol:
Groeten aan alle stokers
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Hieperdepiep, vochtmeter weer terecht. Ik ga eens langs de parketzaak om de mijne te vergelijken met die van hen.

De Gamma verkocht deze week aszuigers. Ik heb ze niet gezien want ze waren snel uitverkocht.
Het lijkt mij (als je naar de folder kijkt) een ton met een zuigslang en een aansluiting met een gewone stofzuiger. Het zal de bedoeling zijn dat de as "neerslaat" in de ton. Ik weet niet wat voor filter er voor de uitgang naar de stofzuiger zit, maar dat je de zaak moet filteren lijkt me logisch in het belang van je stofzuiger. Het lijkt dan een beetje op een droog/natzuiger.
Waarom dit verhaal ?
Vandaag wederom de (zware en degelijke) asla van de Bergkachel geleegd. Dus naar buiten en in de Kliko kieperen. Bij de wind van deze week weet iedereen wel wat er gebeurt. Daarom leg ik er ook een metalen plaat op die de handel afdekt, maar die moet er toch weer af.
Dus die aszuiger leek niet zo'n slecht idee. Alleen, er was niet aan te komen.
Op dit onvolprezen forum zijn natuurlijk leden aanwezig die met ditzelfde aswaai- probleem geworsteld hebben en daar een oplossing voor hebben bedacht.
Daarom de vraag: Hoe hebben jullie dat opgelost ?
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

Blijfhopen schreef: Daarom de vraag: Hoe hebben jullie dat opgelost ?
-Krant erover en met as en al in de kliko
-asla in de tuin legen, verdeelt het meteen goed
-Wachten op een windstille dag :idea:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door willem »

Blijfhopen schreef: Daarom de vraag: Hoe hebben jullie dat opgelost ?
Da's niet zo moeilijk, tenminste, als je een tuin hebt met gras, gras houdt van een neutrale P-H waarde
(7) en hier is dat 5á6 , dus met de aslade tegen de wind inlopen en langzaam omkieperen.
Ik heb zo'n aston waar je de stofzuiger opzet (Gamma) en het werkt perfect.
Die fleciebele stalen slang heb ik vervangen door een andere stofzuigerslang, langer en soepeler en
een 45gr bocht van 40mm met een korte plintenzuiger erop gezet zodat je overal makkelijk kan komen
in zowel het stookgedeelte als de aslade-ruimte. werkt super.
Vraag aan de Gamma of ze bellen naar andere filialen waar nog zo'n ding staat, of dan zelf halen als het vlakbij is of naar hun laten bezorgen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door JantjeV8 »

De asbak even nat maken bovenop.

Mijn Attack kachel heb ik op houten klossen staan en staat dus 100mm boven de grond. Was een gedacht dat dan makkelijk een palletkar er onder kan als hij eens verplaatst moet worden.
Mede daardoor heb ik wat hoogte gewonnen en heb een aluminium bak gemaakt die netjes aansluit aan de onderdeur van de kachel. Dus deuren open, kachel aan want dan zuigt de kachel het opwaaiend stof naar binnen in plek van in m'n garage, aluminiumbak netjes plaatsen en met de stalen schraper gewoon het as naar achter trekken wat dus keurig in de alu bak beland. Op het laatst nog even met het handvegertje de randen afdoen en met de asbak onder de arm naar buiten. Het as verdwijnt in de wei of in de tuin. Vorig jaar kon ik dat niet doen, toen zaten er te vaak spijkers e.d. in de asresten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef:Vorig jaar kon ik dat niet doen, toen zaten er te vaak spijkers e.d. in de asresten
Spijkers zeef ik er uit met een grote zeef. (Zo'n soort spoelzeef dat compleet in een ronde spoelbak past).
Moet je wel de wind in de rug hebben :? .

Vaak bevat de as nog gloeiende deeltjes. Wil dus geen rokende container hebben. Vandaar dat bijna alles de tuin in gaat.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie