Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Project rocket/bell

Bericht door Tim »

Peter,

Dus ik moet de RB-PB6 voorzien van de 177 vuurkamer?

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Dus ik moet de RB-PB6 voorzien van de 177 vuurkamer?
Ja, dat kan, moeten is een ander ding. Maarrrr... Dit is niet iets dat ik al geprobeerd heb. Eigenlijk wilde ik nog niet met dit idee komen voordat een maffe Engelsman in Frankrijk klaar is met de implementatie van een Rocket 314 in een reusachtige single bell. Ik heb gevraagd of hij alle oppervlakken die warmte op kunnen nemen op wil meten zodat ik dan weet wat het ding aan kan. Aan het eind van de volgende week zou het geheel operationeel moeten zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:
pedro koi schreef:Kan je mischien een link vinden waar er meer uitleg over staat en eventueel een doorsnede van zo een kachel. Ook naar rendement toe welke zou beter zijn.
Qua verbranding efficiency is de batch rocket het beste. Het is een ding waar ik afgelopen zomer mee bezig ben geweest. Zie hiervoor het onderwerp "Rocket stove, maar dan anders". Het is een lange draad, maar het is toch wel de moeite om door te spitten. De verbrandingskamer is ook te koop voor forum leden bij Michel.
Hoi peter ben me vluchtig aan het in lezen wat een topic ben reeds halverwege nu.

Klopt het als ik alles goed lees in het eerste deel ik de batch rocket vuurhaard gewoon kan implementeren in mijn tekening ter vervanging van de bestaande vuurhaard.
De riser zelf de zelfde binnen maat moet hebben als men schoorsteen dus 20/20.
Mvg Pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Klopt het als ik alles goed lees in het eerste deel ik de batch rocket vuurhaard gewoon kan implementeren in mijn tekening ter vervanging van de bestaande vuurhaard. De riser zelf de zelfde binnen maat moet hebben als men schoorsteen dus 20/20.
Inderdaad, de vuurhaard kan gewoon vervangen worden door een andere. De riser moet bij voorkeur rond zijn of een benadering daarvan, zoals achthoekig, dat werkt echt beter dan vierkant.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jemaintiendrai
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 feb 2013, 00:28

Re: project rocket/bell

Bericht door Jemaintiendrai »

peterberg schreef:@Gandalf,
Een betere werking? Nou nee, het ding is qua constructie gelijk aan die andere double bell. Met als enige verschil dat de inhoud wat groter is en daarom ook het rendement. De gewijzigde vorm maakt duidelijk dat er meer mogelijkheden zijn en kan het ding acceptabel maken voor een grotere groep mensen.
(Hoop ik.)

Mijn interesse groeit met de dag. :)
Jemaintiendrai
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 feb 2013, 00:28

Re: Project rocket/bell

Bericht door Jemaintiendrai »

Bijgaand een tekeningetje, waarvan ik dan denk dat ik het zo kunnen toepassen.

Ik heb het driehoek ontwerp van Peter Berg geplakt 1 op 1 in mijn situatie.
Dat gekke roze gekleurde ding zou een oven kunnen zijn. (hoe regel ik evt de temp?)

En hoe zou ik dan de schoorsteen evt kunnen aansluiten op dat zwevende punt, Dat is mijn rook kanaal naar boven.
Bijlagen
fantasie 2.skp
evt toepassing
(313.97 KiB) 221 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jemaintiendrai op 26 feb 2013, 05:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jemaintiendrai
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 feb 2013, 00:28

Re: Project rocket/bell

Bericht door Jemaintiendrai »

Heb trouwens de dubbele wand weggehaald, die heeft toch geen rol?
En die zwevende pijp ook, om ruimte te maken voor mijn pizza oven.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Jemaintiendrai schreef:Heb trouwens de dubbele wand weggehaald, die heeft toch geen rol?
En die zwevende pijp ook, om ruimte te maken voor mijn pizza oven.
Die dubbele wand speelt wel degelijk een rol, anders had ik hem natuurlijk niet getekend. Alles wat boven de riser van de rocket zit moet voorzien zijn van een vuurvaste voering van een of andere soort. Doe je dat niet, dan scheurt de wand op een aantal plaatsen.

Als je met zwevende pijp het interne stijgkanaal bedoelt, dan maak je een grote fout. Die maakt dat het ding zich gaat gedragen als een bell, zonder dat is het een soort stenen container met een gat aan de bovenkant waar de rook uit komt.

Maar ik vind dat we voor jouw kachel beter een andere onderwerp aan kunnen maken, de vuurkamer is echt een andere dan in het oorspronkelijke ontwerp. Doe een voorstel voor titel, dan maak ik het aan en verplaats ik jouw berichten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jemaintiendrai
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 feb 2013, 00:28

Re: Project rocket/bell

Bericht door Jemaintiendrai »

Peter, en anderen.

Ik kan echt wel ophouden met het dromen van een massa kachel.
Ik en mijn vrouw worden het er niet over eens en er zal na de verbouwing geen massa kachel staan.

Die verbouwing, is door omstandigheden, trouwens Zondag al begonnen.(Brandje gehad.:( )

Ik ga me inlezen (heel snel) in een kachel met CV aansluiting voor de nieuw aan te leggen vloerverwarming.

Sorry voor de overlast.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door kockie »

Ga een keer kijken bij iemand met een massakachel... Heeft al meerdere missusus tot inkeer gebracht....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Project rocket/bell

Bericht door Zoete inval »

Kijk hier eens naar.....deze vond ik wel mooi :wink:

http://www.bergkachel.nl/finoven.html

In geval van kleine kinderen is het bijkomende (voor mij) grote voordeel; 's avonds stoken als het spul in bed ligt, overdag warmte en geen kans op brandmerken van de kleine onderzoekers!
Wilxem
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:14
Locatie: Westland

Re: Project rocket/bell

Bericht door Wilxem »

Hallo,

Zou het mogelijk kunnen om de kachel in zijn geheel uit staal te vervaardigen?

Zo ja, waar moet je dan opletten.
Vriendelijke groet Willem
Wilxem
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:14
Locatie: Westland

Re: Project rocket/bell

Bericht door Wilxem »

Wilxem schreef:Hallo,

Zou het mogelijk kunnen om de kachel in zijn geheel uit staal te vervaardigen?

Zo ja, waar moet je dan opletten.

100 kw cv water kun je dan ook met een Bell werken voor het verwarmen daar van?
Vriendelijke groet Willem
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door kockie »

Staal is niet bestand tegen de hoge temperaturen die in de rocket heersen. Je wel een rocket van staal bouwen, maar deze zal niet lang meegaan....

Een 100kW bell zal ook wel gaan, maar je moet op de een of andere manier een warmtewisselaar bouwen als je tenminste cv-water wilt verwarmen.


Hier heeft Holtere er wat aardigs over geschreven: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2049
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: Project rocket/bell

Bericht door aquaddict »

Eigenlijk wilde ik nog niet met dit idee komen voordat een maffe Engelsman in Frankrijk klaar is met de implementatie van een Rocket 314 in een reusachtige single bell. Ik heb gevraagd of hij alle oppervlakken die warmte op kunnen nemen op wil meten zodat ik dan weet wat het ding aan kan. Aan het eind van de volgende week zou het geheel operationeel moeten zijn.
peter,
heb je hier soms meer info over?
Plaats reactie