extra mengventiel toegestaan ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door JantjeV8 »

Dat met die wisselaar zou wel eens een goeie kans van slagen kunnen hebben.

Je kunt de doorvoerrubber gebruiken waar de gloeispiraal binnen komt. Het zal wel een geknutsel zijn om een warmtespiraal in de trommel in te bouwen omdat de draaiende binnentrommel maar heel weinig ruimte heeft in het grotere 'huis' waar hij in rond draait.
Als je het water extern door een warmtewisselaar pompt, kun je nog steeds die doorvoer rubber gebruiken om de leidingen door te voeren. Wel in de gaten houden dat er dan zeep-water door een wisselaar loopt wat tot verstoppingen e.d. kan lijden.
We komen er wel!!
@Carlo: een mooi lijstje om de collector en zeg tegen je verhuurder dat je een schilderij aan de muur hangt.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door John Doh »

Carlo schreef:Een koperspiraal op de bodem leggen en water uit de warmtebuffer daar doorheen pompen.
JantjeV8 schreef:Je kunt de doorvoerrubber gebruiken waar de gloeispiraal binnen komt. Het zal wel een geknutsel zijn om een warmtespiraal in de trommel in te bouwen omdat de draaiende binnentrommel maar heel weinig ruimte heeft in het grotere 'huis' waar hij in rond draait.
Als je het water extern door een warmtewisselaar pompt, kun je nog steeds die doorvoer rubber gebruiken om de leidingen door te voeren. Wel in de gaten houden dat er dan zeep-water door een wisselaar loopt wat tot verstoppingen e.d. kan lijden.
De vraag is inderdaad of je voldoende verwarmend oppervlak in die koperspiraal kunt krijgen. De elektrische spiraal heeft ook niet zoveel oppervlak, maar kan wel met veel hogere temperaturen werken. Maar er is nog een reden om met een externe wisselaar te werken: je wilt het elektrisch verwarmingselement het liefste laten zitten, zodat je de wasmachine heel snel weer werkzaam kunt hebben (met een schakelaar) als de warmtebuffer leeg is.

Jantje heeft gelijk dat je dan wel rekening moet houden met zeepwater en vuil. Dus niet te dunne leidingen en de juiste materialen. Je zou denken dat RVS goed moet gaan, de kuip is immers ook van RVS. Maar of koper goed gaat? Zeep is alkalisch, dus misschien gaat het goed. Koper is bestand tegen stadsverwarmingswater, meestal demi-water met een pH tussen de 9 en 10.
John
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door JantjeV8 »

John Doh schreef:de wasmachine heel snel weer werkzaam kunt hebben (met een schakelaar)
Of gewoon door de thermostaat zichzelf laten schakelen. Als een timer wegens te koud bufferwater na verloop van tijd niet de juiste temperatuur bereikt schakelt de normale opwarm functie van de machine zich zelf weer in.

Dus:
De 'klok' van de machine schakelt een time-relais in plaats van het warmte element. Dat relais schakelt direct een circulatie pompje wat het waswater door de externe wisselaar voor een bepaalde tijd pompt. Is de warmte bereikt, schakelt de machine zijn klok automatisch verder.
Is het water te koud wordt vanzelf de electrische verwarming alsnog opgestart. Temperatuur bereikt en de machine vervolgt zijn programma.
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Carlo »

Ik denk dat het iets anders gaat (maar ik ben geen wasmachinemonteur).
De klok zet op een gegeven moment de thermosstaat aan. De thermosstaat laat de verwarmingsspiraal net zoveel verwarmen als nodig is, dus het water warmt langzaam op en word daarna op temperatuur gehouden.
Met een externe wisselschakelaar kun je (na een hoop geknutsel) kiezen of de stroom naar de verwarmingsspiraal gaat of naar de pompjes (je hebt er 2 nodig 1 voor het waswater en 1 voor je bufferwater). In beide gevallen kan de thermosstaat gewoon zijn werk doen.
Je zult experimenteel moeten vaststellen of bufferwater van bv. 40° voldoende is om de wasmachine op temperatuur te krijgen.
Ik heb nog nooit een wasmachine opengemaakt. Jammer; ik weet niet hoeveel ruimte daarin is. Wss niet veel.
Hoeveel kWh verbruikt een wasbeurt? En hoeveel % daarvan gaat naar de verwarmingsspiraal? (uitgaande van een wasbeurt op 40°) :roll:
@JantjeV8; zo gaat dat met woningcorporaties. Ze bulken van het geld maar als jij iets wil dan mag het niet. Maar ik heb net nog een mailtje gestuurd, ik hoop toch dat het gaat lukken.
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

De vaatwasser is inmiddels op WW aangesloten maar wat opvalt is dat het programma niet korter draait dan eerst.
We gebruiken het prog. 50 graden en de invoer is 53 graden. Hoger durven we niet te gaan omdat slang maar max 60 kan hebben.

Is het eigenlijk mogelijk om de vaatwasser op het programma 30 graden te zetten en dan toch 53 graden in te voeren ?
Het prog 30 is namelijk veel eerder klaar.
Kan een machine daardoor defect of in de war raken

In het verleden was de vaat op 30 niet schoon genoeg, maar nu voeren we 53 in.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Brit »

Als jouw machine is gemaakt voor een eventuele warme aansluiting, dan zou er wat over moeten staan in de gebruikershandleiding of de technische handleiding. Als je die niet meer hebt, kan je die vaak opzoeken op het net.

succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

Hij is geschikt voor WW maar er is nergens te vinden of ik met een programma van 30 graden toch 53 mag invoeren.
Ben enkele uren op internet aan het zoeken geweest, helaas.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door kockie »

Voor zover ik weet zit er in de meeste (oude) wasmachines een "domme" thermostaat. Deze kan alleen meten of een bepaalde temperatuur bereikt is, maar niet vertellen hoe hoog deze is. Dit zal bij electronisch gestuurde apparaten waarschijnlijk wel anders zijn, maar de vraag is natuurlijk of de software van de machine daarop aangepast is.

Probeer het gewoon, desnoods met een lege trommel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

Het gaat hier om een vaatwasser, niet om een wasmachine
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door kockie »

Excuus, niet goed gelezen. Deze apparaten zullen ongetwijfeld een slimmere thermometer hebben, maar of deze ook overtemperatuur signaleert?? Is alleen maar uit te zoeken door te testen.

Ik heb wel verhalen gehoord over hotfill bij afwasmachines en het slecht oplossen van eiwit of koolhydraten, maar of dat echt een probleem is, kan ik niet uit eigen ervaring vertellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Albert van WdJ »

Mijn whirlpool heeft geen problemen met heter water dan het programma zelf nodig heeft.
Ook mijn slang en waterslot mogen max 60 graden hebben, maar krijgen al jaren 62 graden te verwerken. Geeft tot op heden ook geen problemen. Maar niet iedere machine is hetzelfde.

Zoals Kockie ook al zei: gewoon uitproberen.

Albert
Change, before you have to.
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

eiwitten slechter oplossen gaat hier goed. Wat wel opvalt is dat machine van binnen langer vochtig blijft nadat een programma klaar is.
Zal denk ik komen omdat nu ALLES met heet water gaat.
Maar ach deurtje wat langer open na afloop.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Pigion »

Een late reactie.
Ik lees bij het bericht van Mari dat de vaatwasser van binnen lang vochtig blijft. Dat hangt samen met de inname van warm water. Bij inname van koud water wordt ergens een koud vlak gecreëerd. Dat koude vlak zorgt ervoor dat in de droogfase de waterdamp op dit vlak condenseert en zo de vaat droogt. Als je het fijn vindt de lucht van de gedane vaat in je huis te hebben :D , dan kan je natuurlijk gewoon de klep openzetten. Het is niet mijn favourite odeur, houden ook van een droge vaat en laten de machine daarom werken met koud water.
Pigion
Plaats reactie