Tegenstroomkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Hoi Rob,
Wat zal jouw buurman (misschien) blij zijn met jouw kachel. Wat staat daar aan zijn kant van de muur ?
Succes met de plannenmakerij.
Mij bevalt de tegenstromer prima.
Ik vind wel dat je er mee moet leren omgaan. Zo ga ik bij iedere stookbeurt kijken wat er uit de schoorsteen komt. Gelukkig verzekerde Peter mij dat ik niet ...... ben, want dat bijna iedereen dat het eerste seizoen doet.
Groeten
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Brit »

Blijfhopen schreef:Wat zal jouw buurman (misschien) blij zijn met jouw kachel. Wat staat daar aan zijn kant van de muur ?
Zo hadden mijn ouders een buurman die erg blij was met de door mijn ouders verwarmde kapstok. :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door kockie »

Blijfhopen schreef: Ik vind wel dat je er mee moet leren omgaan. Zo ga ik bij iedere stookbeurt kijken wat er uit de schoorsteen komt. Gelukkig verzekerde Peter mij dat ik niet ...... ben, want dat bijna iedereen dat het eerste seizoen doet.
Hahaha, die Peter is behalve kachelkenner ook nog eens mensenkenner.... Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar de pluim uit de schoorsteen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

Blijfhopen schreef: Ik vind wel dat je er mee moet leren omgaan. Zo ga ik bij iedere stookbeurt kijken wat er uit de schoorsteen komt.
Ik hoop dat je dat kijken wel vanaf de grond doet en niet steeds met een ladder loopt te zeulen.
Je bent op deze wijze trouwens wel verplicht om bij daglicht te stoken.....Bij de echte finovens in Finland hebben ze, met de korte dagen in de winter, een behoorlijk probleem als ze daar jouw voorbeeld gaan volgen. :wink:

groet,
Gerard
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door mark »

Ach zelfs na10 jaar rol ik nog steeds naar buiten. Met deze kou nog iets meer. Bypass open gezet geeft 25% minder redement maar hou wel de warmtewisselaar warm in de tighel en dus de serre ook warm. Reactie hier in huis nee he was het heen en weer rollen net wat minder heeft hij weer iets nieuws.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Rob,
Wel, ik ben een tijdje aan het puzzelen en ik denk dat er twee mogelijkheden zijn.

1e. Een omloper op de eenvoudigste manier, een neergaand kanaal aan een zijkant en een opgaand kanaal aan de andere. Het rookpad gaat dan onder de firebox door. Blijft er bovenop wat gewriemel over om van het opgaand naar het rookkanaal te komen.

2e. Een dubbele omloper, zoals Recumby er een gebouwd heeft. Links en rechts van de firebox komt dan een tegenstroom kanaal met een opgaand kanaal erachter aan beide kanten. Heeft het probleem dat de samenvoeging van die opgaande kanalen in een aparte ruimte moet gebeuren, waardoor de kachel als geheel erg hoog kan worden. Tevens zijn op deze manier de verticale delen niet goed gescheiden te houden. En het ding wordt echt breed, ik denk dat het dicht bij 120 cm uit komt.

De eerste optie heeft mijn voorkeur omdat de opbouw (redelijk) eenvoudig blijft. Het rendement lijkt mij lager dan van eentje met twee tegenstroom kanalen, maar ik heb geen ervaring met deze opbouw. Wat denken jullie ervan?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Bedankt Peter, tof dat je hier wat tijd aan wilde besteden.

Ik denk dat de omloper de beste optie is. Ben alleen bang dat 50cm niet haalbaar is want er moet, zoals als gezegd, wel wat isolatie tussen. Mijn buurman is een aardige vent maar toch... Als de kachel door er een omloper van te maken wat smaller blijft kan hij misschien wel wat dieper. Even overleggen met de vrouw des huizes.

Ik las dat de kachel van Gerard 54 cm diep is geworden. Hoeveel isolatie moet er minimaal tussen denken jullie? 3 cm steenwol genoeg? Hoe meer hoe beter natuurlijk, maar het wordt een compromis. (zoals de hele kachel)

Bij mij buurman staat op die plek trouwens een openhaard tegen de muur.

De kachel hoeft niet de hoofdverwarming te worden, ik heb een cv installatie. Dus als hij iets kleiner wordt is dat niet zo erg. Het zou natuurlijk mooi zijn als deze kachel in zijn eentje mijn woonkamer comfortabel kan houden maar als dat tijdens koudere perioden niet lukt kan ik de cv aanzetten om een beetje te helpen.

Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Rob op 10 jan 2010, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

Drie cm. isolatie is toch wel erg weinig. Denk eerder aan 10 cm. Een alternatief is de naar achteren uitgestraalde warmte te "oogsten" met een platte radiator.
Pigion
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

Hoeveel M² moet je isoleren?
Zou in dit geval die reflectieisolatie van 1 a 2 cm dikte niet iets kunnen zijn?
Zoals dit merk bijvoorbeeld (zijn er nog vele andere bijvoorbeeld met alufolie met schaapswol,...)
http://www.airflex.nl/
Zou je dan eerst je 3 cm rotswol tegen de muur zetten en dan je 1 cm airflex.
En daarna een wand ertegen die je kan betegelen of belemen (massa)

Voor een huis normaal te isoleren ben ik geen voorstander van die reflectieisolatie.
Want hun waardes kloppen niet en is verschrikkelijk duur.
En zijn alleen goed als je ze combineert met normale isolatie.
Maar in jouw geval zou het misschien wel werken?

Andere optie is heraklith plaat met resol erop.(word verkocht als 1 plaat)
Resol isoleert zeer goed (beter dan pur) en heraklith (15 of 20mm) kan je zeer goed belemen bepleisteren.

Kombiplaten met polystyreen
HERAKLITH Fine-RE
20 mm Heraklith-Fine verlijmd met Resolschuim. Rondom met wisselsponning en facetkanten, standaard naturelkleur
20/50 --------------70 -------------2,60
opbouw mm dikte mm Rd-waarde m2.K/W
http://www.utopis.net/heradesign_nl/int ... ctselector
Met de leem erbij ben je dan wel 8 cm kwijt.
Voordeel is ook nog dat de heraklith geluidsisolatie is, dus dan hoor jeje buren nog minder :-)


Wijzelf hebben langs de binnenkant geisoleerd met pavatherm, isoleert ietsje minder dan rotswol, maar is vochtbufferend en warmte bufferend
Volledig isolatie, geen afwerkplaat nodig, direkt op geleemd.
Elektriciteitleidingen in weggewerkt en we hebben muurverwarming :
http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 7175159266
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

peterberg schreef:
1e. Een omloper op de eenvoudigste manier, een neergaand kanaal aan een zijkant en een opgaand kanaal aan de andere. Het rookpad gaat dan onder de firebox door. Blijft er bovenop wat gewriemel over om van het opgaand naar het rookkanaal te komen.

2e. Een dubbele omloper, zoals Recumby er een gebouwd heeft.......

De eerste optie heeft mijn voorkeur omdat de opbouw (redelijk) eenvoudig blijft. Het rendement lijkt mij lager dan van eentje met twee tegenstroom kanalen, maar ik heb geen ervaring met deze opbouw. Wat denken jullie ervan?
@Peter,

Ik zou hier ook kiezen voor de omloper, is zeker de eenvoudigste optie. Rookpad onder/achter de firebox langs. Ik zie overigens niet in wat voor een gewriemel je boven bij de schoorsteen voor ogen hebt. Je gaat gewoon over de secundaire kamer heen toch?
Met drie dingen dien je met deze opbouw echter wel rekening te houden:
1 Een extra veegluik op de hoogte waar het opgaande kanaal over de secundaire kamer naar de schoorsteen gaat.
2 "Isolatiesteen" (bv. vermiculietplaat) aan de buitenzijde, bovenste helft, van het neergaande kanaal. Anders wordt het daar véél te heet en maak je volgens mij veel kans op scheurvorming door thermische stress. De hete rookgassen moeten daar afbuigen naar beneden, maar komen daar in een hoek van 90 graden het kanaal binnen. Echt een behoorlijke hotspot waar je terdege rekening mee moet houden.
3 Ik raad je aan de onderkant van het rookpad (horizontaal) ook goed te isoleren anders raak je hier veel kostbare warmte kwijt!!

Het rendementsverschil lijkt mij nog niet zo groot. Er zal wel verschil tussen de buitenwandtemperatuur zijn bij het neer- en opgaande kanaal. Dit wordt in mijn ogen trouwens met de door mij eerder voorgestelde "isosteen" al wat gecompenseerd. Maar wat het te verwachten temperatuursverschil zal zijn, is moeilijk te voorspellen. Toch dien je volgens mij het neergaande kanaal te kiezen aan de kant waar je de meeste stralingswarmte wenst.

groet,
Gerard
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

Een beetje ervaring met bouwen van een omloper:

- Als je het omloopkanaal onder de stookkamer laat lopen, komt de stookdeur tamelijk hoog. Wij zijn daar op afgeknapt en hebben de FO toen weer gesloopt..... en verkocht naar Belgieë.
Inmiddels staat er weer een omloper, doch nu het oloopkanaal via de kruipruimte. Het is een beetje radiacaal, doch nu zijn de verhoudingen goed.
- Die 3 cm isolatie is veel te weinig. Ik ga de warmte-uitstraling naar de achterzijde oogsten via een WW en leiden naar de vloerverwarming. Als je goed je best doet een een WW bouwt van een koperen plaat met opgesoldeerde spiraal, heb je aan 2,5 cm rumte genoeg.
Pigion
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

@Pigion
Een warmtewisselaar is wel een goed idee alleen ga ik niets met de gewonnen warmte doen. Dus dat is geen optie. Dat de stookdeur wat hoger komt vind ik geen probleem. Voordat ik ga metselen maak ik eerst nog een model op ware grote (van wat latten en lakens) dan weet ik pas zeker of de maten en verhoudingen naar wens zijn.

Ik ga ook eens kijken naar de isolatie tips van Walter. Wellicht is dat wat.

@Walter
Allemachtig, wat een verbouwing heb jij achter de rug zeg. :shock: Ziet er goed uit allemaal!
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

achter de rug?
't is nog niet af. :oops:
Een beetje onderschat, al anderhalf jaar bezig en denk dat ik eind 2010 pas alles af heb.
Als alles af is ,moet mijn vrouw me de eerste jaren wel geen klusjes meer geven :lol:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

@Rob,
Bouw je FO met latten en board en het deurtje op de goede hoogte. Wij deden dat ook, doch zaten ca. 9 cm te laag en knapten daarna volledig af op het uiterlijk. Het leek meer op een bakkersoven. Ik zei nog tegen mijn vrouw: We kunnen wel een bord aan de weg zetten met de tekst "Crematorium voor Kleindieren"

Jammer dat je geen toepassing hebt voor de warmte, te oogsten van de achterzijde.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Rob,
Voor het ogenblik ga ik uit van een gewone omloper. De geprojecteerde oplossing ziet er dan uit als die van Gerard de Jonge (Blijfhopen) met dien verstande dat de breedte plusminus 10 cm groter is. Dan wordt-ie dus: hxbxd= 244x107x54 cm. Uiteraard niet precies, maar dat is dan de omvang waar je naar moet kijken. De buitenkant moet dan ook weer stucwerk worden, zonder dat is het geen gezicht. De rug-isolatie zou ik van vermiculietplaat doen, dat is in ieder geval hittebestendig. Net zoals bij Gerard is het een goed idee om de hele finoven op zo'n plaat te zetten. Het spul is drukvast en isoleert heel redelijk. Als je het vriendelijk vraagt aan Gerard de Jonge mogen jullie misschien wel bij hem komen kijken, dan hebben jullie allebei een goede indruk hoe het er uit kan zien.

In de loop van deze week heb ik wel een avond om een tekening te maken.
In verband daarmee heb ik nog wel een paar vragen:
Waar zit het rookkanaal op dit moment, is dat in het plafond of hoog in de muur?
Wat voor diameter is het gat?
Is het de bedoeling de finoven midden onder het schoorsteengat te zetten of is dat niet nodig?
Ligt er voldoende fundering op de plek waar je het ding wilt neerzetten?
Heb je een steenachtige vloer in de omgeving van de bewuste plek?
Aan welke kant wil je de warmste zijkant hebben?

Er komen vast nog wel meer vragen bij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie