Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Het spiegelbeeld is een gewone tee en die is altijd open . Maar al het op en neergaand bochtenwerk is geen meevaller . Van onderen uit vullen was natuurlijk beter geweest maar is nu niet voorhanden denk ik .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 07 dec 2022, 23:39 Het spiegelbeeld is een gewone tee en die is altijd open . Maar al het op en neergaand bochtenwerk is geen meevaller . Van onderen uit vullen was natuurlijk beter geweest maar is nu niet voorhanden denk ik .
Nu moet je toch even in Jip en Janneke taal aan me uit leggen wat je met het spiegelbeeld is een gewone tee bedoeld.
En nee het systeem wordt vanaf de eerste verdieping gevuld.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

We hebben trouwens wel een aftappunt laten plaatsen beneden.
Zouden we daarmee kunnen vullen? Het is schroefdraad.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 07 dec 2022, 23:43
LeaD schreef: 07 dec 2022, 23:39 Het spiegelbeeld is een gewone tee en die is altijd open . Maar al het op en neergaand bochtenwerk is geen meevaller . Van onderen uit vullen was natuurlijk beter geweest maar is nu niet voorhanden denk ik .
Nu moet je toch even in Jip en Janneke taal aan me uit leggen wat je met het spiegelbeeld is een gewone tee bedoeld.
En nee het systeem wordt vanaf de eerste verdieping gevuld.
Als je een aftakpunt hebt, bvb de mengklep is er altijd een tweede punt waar je het systeem terug ingaat . Het is een gesloten systeem . Het is altijd heen én terug . Het water vertrekt en het komt ook altijd weer aan . ( als het wil vertrekken natuurlijk :roll: ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Voor de aardigheid er ook eens een alpha bijgehaald maar dan een 2 .
Pomphuis is hetzelfde .

Op de foto ziet het er zo uit bij jou :
F1 pomp.jpg
Laatst gewijzigd door LeaD op 08 dec 2022, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

En het zou er als volgt moeten uitzien :
F2 pomp.jpg
Daarom denk ik nog steeds dat de pomp in de verkeerde richting pompt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 08 dec 2022, 00:32 En het zou er als volgt moeten uitzien :
F2 pomp.jpg

Daarom denk ik nog steeds dat de pomp in de verkeerde richting pompt .
Pijl op de pomp staat in de juiste richting naar de kachel toe dus dat zou goed moeten zijn anders hebben ze bij Grundfos er een zooitje van gemaakt.
Hieronder wat foto's.
Bijlagen
IMG_0731.jpg
IMG_0730.jpg
IMG_0729.jpg
IMG_0728.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

En nog een foto van de pijl op de pomp aan de onderkant van de pomp gemaakt met een spiegeltje eronder. Ook hier staat de pijl de juiste kant op.

Het zou het inderdaad kunnen verklaren waarom de anticondenskleppen niet open willen gaan, waarom de automatische ontluchter op de kachel geen pufje geeft behalve met vullen van het systeem en waarom er geen doorvoer naar boven is maar dan hebben ze toch echt bij Grundfos een gigantische fout gemaakt.
Bijlagen
IMG_0737.jpg
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Hoi
Dan lijkt alles goed te staan en toch werkt het niet dan kan het bijna niet anders dat er achter de terugslag klep en in de pomp een lucht bel blijft zitten wat je zou kunnen proberen is bocht eraf en T stuk erin bovenop stukje pijp daarboven automatische ontluchter
In mijn systeem heb ik er ook waar er ook maar lucht kan blijven hangen ze erin gemaakt
Ook op kachel er een maken op hoogste punt
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door JantjeV8 »

Waterdruk verhogen.
Vervolgens vanaf de kachel verder het systeem in werken. Wartel voor wartel een paar slagen los tot er water komt, dan weer vast en naar de volgende wartel/component.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Pomp gaat in elk geval in de juiste richting . Niet goed gezien van mijnentwege .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 08 dec 2022, 12:22 Hoi
Dan lijkt alles goed te staan en toch werkt het niet dan kan het bijna niet anders dat er achter de terugslag klep en in de pomp een lucht bel blijft zitten wat je zou kunnen proberen is bocht eraf en T stuk erin bovenop stukje pijp daarboven automatische ontluchter
In mijn systeem heb ik er ook waar er ook maar lucht kan blijven hangen ze erin gemaakt
Ook op kachel er een maken op hoogste punt
Hier zitten we ook aan te denken om op elk iets of wat hoger punt een ontluchter te zetten.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

JantjeV8 schreef: 08 dec 2022, 12:32 Waterdruk verhogen.
Vervolgens vanaf de kachel verder het systeem in werken. Wartel voor wartel een paar slagen los tot er water komt, dan weer vast en naar de volgende wartel/component.
Zolang de anticondensklep niet open gaat, of wel opengaat maar de doorstroom er niet is kunnen we niets en blijft alles in de bypass circuleren.
Ons vulpunt zit op de eerste verdieping en de kachel is de laatste die gevuld wordt beneden. Straks wordt de boiler losgekoppeld om te kijken of daar doorstroming is. Misschien moeten we al het water er maar afhalen ipv een gedeelte.

Die bocht richting anticondensklep draaien we met regelmaat iets of wat los maar er komt enkel water. We hebben daarstraks ook bij de anticondensklep de moeren losgedraaid en enkel water. Wel horen we nog steeds lucht in de kachel.
Laatst gewijzigd door Kaat op 08 dec 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 08 dec 2022, 13:41 Pomp gaat in elk geval in de juiste richting . Niet goed gezien van mijnentwege .
Pomp staat inderdaad in de juiste richting maar we hebben nog wat anders ontdekt en dat was dat de draden van de pomp niet goed zaten. Waarschijnlijk door eerst de aansluiting met dat Resol dingske. Dus blauw/bruin opnieuw en goed aangesloten want foutief aangesloten kan er volgens mij ook voor zorgen dat de pomp andersom gaat draaien toch?

Meteen maar uitgeprobeerd en kachel weer voorzichtig aangemaakt. Pomp ging weer netjes aan , sloeg weer af toen de kachel afkoelde, gewacht tot hij weer hoger ging en aansloeg en daarna gewacht tot de anticondensklep om zou slaan tussen de 55 en 60 graden.

Aanvoerleiding werd netjes warm en retour idem na aanslaan pomp. Temp aanvoer ietsjes hoger dan temp retour. Zoals het moet zijn lijkt me.

Niets van dat alles en de leiding voor de anticondensklep liep op een gegeven moment op tot 70 graden en duikelde daarna weer terug naar 66/67 graden. Kachel zelf werd rond de 80 graden en toen hebben we hem maar weer uit gemaakt met zand op het vuur te gooien.

Hier was dus ook niets mis mee en het moet dan toch ergens een blokkade hogerop zijn. Boiler gaat straks los en eens kijken of die niet verstopt oid zit.

Een punthoofd krijg je ervan :roll:
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Kaat schreef: 08 dec 2022, 15:30

Zolang de anticondensklep niet open gaat, of wel
Kaat deze gaat alleen open tot de ring op 55° is
daarvoor ciculeerd het water vrij rond tenminste dat zou moeten MAAR doet dat het wel?
je kan wel van alles aan de hand halen
Eerst kijken of de pomp het water rond pomp
zoniet zoeken in de ring of er iets in zit blokade
staat de pijl op terugslag klep ook richting kachel ?
zolang er geen water rond gaat in de ring gebeurt er niks
succes
Plaats reactie