Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 08 dec 2022, 20:00 Misschien lees ik erover heen. Maar welke systeempomp zit er nu in? Het exacte type.

En wat is de afstand tot de hoogste/verste radiator?

En heb je een schema hoe het nu inmiddels allemaal in elkaar zit na alle aanpassingen?
Het is een Grundfos Apha 1 model B
De afstand naar de verste radiator is pak en beet 17 meter op de eerste verdieping.

Het schema is eigenlijk hetzelfde gebleven maar de 2 keerkleppen, de driewegklep en de platenwisselaar zijn ertussenuit gehaald. Alsook de Resol Deltasol regeling. De boiler krijgt nu de aanvoer ook van boven en niet meer van beneden. Verder is alles het bestaande systeem alleen die kachel is er achteraan "geplakt" met een anticondensklep en pomp.
Waar nu de elektrische boiler hangt hing voorheen de gas cv ketel. Die hing een beetje in het midden toentertijd.
Bijlagen
IMG_0607.jpg
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Grundfoss alpha 1 is duidelijk. Model B zegt mij niets.

Staan er nergens nog andere getallen op zoals bijvoorbeeld
15-40
15-60
15-80
25-40
25-60
25-80

Dus het schema zoals Ramon aangaf op pagina 3, is zoals het er nu bijstaat.

Ook geef je aan dat de kachel er nu achteraan "geplakt" zit. Maar zit deze dan ook op de dunste leidingen aangesloten omdat dit eerst misschien het laatste stukje van het systeem was?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 08 dec 2022, 21:06 Grundfoss alpha 1 is duidelijk. Model B zegt mij niets.

Staan er nergens nog andere getallen op zoals bijvoorbeeld
15-40
15-60
15-80
25-40
25-60
25-80

Dus het schema zoals Ramon aangaf op pagina 3, is zoals het er nu bijstaat.

Ook geef je aan dat de kachel er nu achteraan "geplakt" zit. Maar zit deze dan ook op de dunste leidingen aangesloten omdat dit eerst misschien het laatste stukje van het systeem was?
Ik denk een 25-40 maar dat staat niet op de pomp zelf. Installateur zei dat deze ging tot een hoogte van 9 meter.
Ik kan de pdf hier niet uploaden want dat is te groot

Nee de kachel zit aangesloten op 22mm buizen. Die liepen daar al in de hoek van de ruimte dus daar is hij op aangesloten met dezelfde dikte.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@JGroot,

Ja zoals Ramon aangaf zo is het nu
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Schema is in principe prima.

Bij mijn alpha 2 staat het voor op het zwarte gedeelte van de pomp. Als het daadwerkelijk een 25-40 is vind ik deze niet bijzonder groot voor 15 KW kachel met 17 radiatoren. Zeker gezien al het leidingwerk en de verschillende bochten in het systeem.

Mijn eerste gedachte is eigenlijk dat er veel meer weerstand in je systeem zit dan in het kleine kachel circuit. Of nog lucht of echt een verstopping.

Ook zou er met een a label pomp een vuilafscheider geplaatst moeten worden. Anders heeft deze pomp een kort leven.

Wat je nog even zou kunnen proberen is om alle radiatoren dicht te zetten, pomp aan op hoogste stand met een vast toerental. En dan per radiator luisteren of je stromingsgeluid hoort. Dan weet je alweer iets meer als je wat hoort stromen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@JGroot het staat idd op de zwarte voorkant.

Het is een Alpha 1 model B 25-60-180

Dat van de radiatoren dichtdraaien en luisteren gaan we morgen proberen.
Ik neem aan dat dit met enkel de pomp aan kan en dat ik geen kachel hoef te stoken?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@JGroot

Ik heb net eens gekeken naar zo'n vuilafscheider maar waar moet die dan geplaatst worden en is dit dan weer niet een belemmering voor de doorstroom?

En dat luisteren naar de radiatoren met een anticondensklep die dicht staat gaat dat eigenlijk wel?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Ja allemaal weerstand dat klopt. Inbouwen in de retour.

Maar een 25-60 pomp is opzich nog niet slecht zonder eraan gerekend te hebben.

Je moet dat testen met de pomp werkend. En wat is het debiet van de pomp in m3/h. Dit kun je ook aflezen dacht ik bij dat type.

Wat ik vreemd vind is dat je eerst wel die 2 radiatoren wam kreeg en de rest niet. Dat kan niks anders zijn dat een flow probleem.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Wat je nog even zou kunnen proberen is om alle radiatoren dicht te zetten, pomp aan op hoogste stand met een vast toerental. En dan per radiator luisteren of je stromingsgeluid hoort.
Dat gaat niet, omdat het mixventiel open staat op het korte circuit...
En dus dicht op het lange circuit
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 08 dec 2022, 22:25
Dat gaat niet, omdat het mixventiel open staat op het korte circuit...
En dus dicht op het lange circuit
Dat riep mijn man ook al Ramon.

Vraagje van mijn man: Kunnen we de anticondensklep vervangen door twee kranen die we handmatig bedienen?
We komen anders nooit van die luchtbellen af denk hij
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Met de kachel aan/werkend lukt dat testen toch?
Alleen vuur klen houden, want je heb bijna geen afname.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 08 dec 2022, 22:31 Met de kachel aan/werkend lukt dat testen toch?
Alleen vuur klen houden, want je heb bijna geen afname.
Ik heb nergens afname want het gaat niet verder na de anticondensklep
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Dan zou ik die indrrdaad maar eens weghalen. Eens zien of je de warmte dan wel in huis krijgt. De creosoot die ontstaat in de kachel verbrand de volgende keer wel.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Een afsluiter in de bijpas ( waar de keerklep stond ) is anders wel een goed idee . Dan kan je de stroming in de bijpas wat insnoeren . Dan hebben de airbubbels wat meer de kans om op te stijgen in de automatische ontluchter .

Met het buffervat er bij zal het ook nog een opgave worden om de warmte er uit te halen als de kachel uit is ( als je de warmte er al in krijgt ) . De anticondensklep sluit nl het cv-systeem af .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 09 dec 2022, 00:16 Dan zou ik die indrrdaad maar eens weghalen. Eens zien of je de warmte dan wel in huis krijgt. De creosoot die ontstaat in de kachel verbrand de volgende keer wel.
De ellende is begonnen na het plaatsen van die anticondensklep die er van La Nordica tussen moet omdat anders de garantie vervalt op de warmtewisselaar. De kachel is daarvoor wel 1 keer helemaal rond geweest dus hij kan het wel. Okè de verste radiator werd maar half warm. De temperatuur in de kachel kreeg ik toen alleen niet hoger dan 60 graden en we kregen behoorlijk wat creosoot in de kachel.

Er komen nu 3 kleppen tussen ipv de anticondensklep om het met de hand te gaan regelen die bypass maar die we alleen gaan gebruiken met het opstarten van de kachel. Al is het alleen maar dat we weer wat uitsluiten en weten dat we doorstroming hebben. Dan kan je ook zelf wat sturen met knijpen van de kleppen zegt mijn man. Als dat werkt zijn we wellicht ook het mogelijke probleem kwijt waar LeaD op doelt met het buffervat. Dan blijft alles stromen.

Er komen ook kleppen tussen/bij het buffervat zodat we dat eventueel ook af kunnen sluiten in het voor of najaar als we enkel even de kou eruit willen hebben in huis.

Plus schoorsteenveger komt volgende week de schoorstenen vegen en mag meteen de dubbelwandige pijp een halve meter op dak verlengen zodat we een nog betere trek krijgen want ik ben verschoten van die creosoot.
Plaats reactie