Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door turesnuur »

Omdat we behoefte hebben aan wat meer studieruimte voor de kinderen gaan we op de eerste verdieping uitbouwen. De begane grond is 40 jaar geleden al uitgebouwd, dus in principe is het recht toe rechtaan: over een breedte van 6 meter gaan we 3 meter naar achteren. De bedoeling is houtskelet bouw, hiervoor hebben we constructieberekeningen laten maken. De uitbouw komt op de bestaande muren, alleen aan de huiskant zal een L-profiel geplaatst moeten worden.

Omdat aannemers niet reageren of met torenhoge offertes komen en ook dan pas volgend jaar kunnen beginnen, wil ik het samen met een vriend zelf aan gaan pakken. Dat biedt als voordeel dat ik ook zelf bepaalde keuzes kan maken. Vooralsnog ben ik begonnen met het maken van gedetailleerde tekeningen.

Daarbij loop ik tegen een aantal vragen aan:

1) Gipsplaat

De voorgestelde opbouw van binnen naar buiten is gipsplaat - osb - dampdichte folie - houtwerk met isolatie - osb - damopen folie - rachels - gevelbekleding

...maar wat voegt die gipsplaat nu toe? Waarom niet direct de OSB afwerken? Is het voor een beter binnenklimaat of alleen omdat het makkelijker aft werken is?

2) Isolatie

Als ik staanders gebruik van 40 x 140 dan krijgt mijn wand dus een binnenruimte van 14 cm. Mag ik die helemaal vullen of moet er nog een spouw overblijven? Bij 120 mm of 140 biedt goede kwaliteit steenwol een hoog genoege isolatiewaarde en gevoelsmatig is dat milieuvriendelijker dan PIR schuim. Maar klopt dat ook?

3) Gevelafwerking

Er wordt uitgegaan van een afwerking met Keralit. Heeft natuurlijk voordelen (lange levensduur, niet verven) maar is ook duur (>100 euro/m2). Het wordt gepromoot als milieuvriendelijk want gerecycled plastic, maar is dat ook zo? Geverfd hout gaat toch ook jaren mee?

4) Dakafwerking

Het dak is van binnen uit: balken, osb, drukvaste isolatie en edpm.
Een zogenaamde 'warm dak' constructie. Wie kan mij uitleggen waarom hierbij dan geen folies nodig zijn?

Wellicht dat iemand wat antwoorden weet of me kan wijzen op een website, boek of forum met meer info over HSB?

Bedankt!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door pelletpower »

1 gipsplaat lijkt me alleen voor afwerking. Zo hebben wij het ook gedaan
2 als je het buiten weer met plaat afsluit zou je helemaal kunnen vullen. Wij hebben buiten dampopen waterdicht vlies. B keus pirplaten tussen de staanders gepurd ( niet echt eco, wel makkelijk)
3 onder het vlies horizontaal stroken van betonplex, dan vlies en daarop douglas gevingerlaste 5-7’s. Siberisch lariks is ook wel wat. Geen idee hoe lang dat meegaat.
4 let er inderdaad goed op dat er geen tocht tot de dakbedekking kan komen, dan ontstaat condens. Onder de isolatie een dampdichte folie kan geen kwaad.

Succes, en als er iemand meer verstand heeft , shoot.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door 1980 »

1 gipsplaat = brandvertragend
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door JantjeV8 »

1) Die gipsplaat heeft 3 functies doorgaans:
- Als je hem netjes aanbrengt, de naden juist afwerkt dan heeft hij enige brandwerendheid. (Dat is iets anders als brandvertragend...).
- Je voegt massa toe in een heel licht systeem, dat werkt positief aan de geluidswering.
- Het biedt een goede ondergrond voor praktisch alle afwerkingen, veel beter als OSB.

2) Je MOET hem helemaal vullen. Doe je dat niet, dan krijg je een valse spouw en daarmee3 het risico van wateraccumulatie op een verkeerde plek.

3) Zelf kiezen. Keuze te over. Je zit hier op een ecologieforum, je keuze zou daar best bij in lijn mogen zijn.

4) De epdm is de dampremmende laag. Over de osb mag je gerust ook nog een dampremmer leggen, maar noodzakelijk is dat niet.

In z'n algemeenheid is het de bedoeling dat de dampremmers op elkaar aansluiten. Dus in de gevels moet die dampremmer ook de hoek-om op elkaar aangesloten worden. Evenals de onderaansluiting aan je bestaande dak/vloer en boven aan je dak.

140mm stijlen, vullen met steenwol, en aangenomen dat je stijlen op 600mm h.o.h. staan, dan heb je een RC waarde van amper 2W/m²K, ik denk kleiner. Dat is bar en bar slecht. Die opbouw wordt dan EN verschrikkelijk warm in de zomer EN verschrikkelijk koud in de winter. Hij staat bovenop je huis, de warmte uit je woning stijgt op en verlies je dus heel snel door die opbouw. Je stookt je arm. Als je het goed wil doen, zul je een doorgaande isolatielaag over de stijlen moeten aanbrengen. Liefst aan de buitenzijde. Die pakt de koudebrug van de stijlen in. Nu zijn er mensen die de houten stijlen geen koudebrug vinden, maar dat is ondertussen erg ver achterhaald.

Je hebt nog steeds met en bouwbesluit te maken. Hoe zit het met brand? Zijn er buren nabij waar een uitslaande brand kan gebeuren? Want dan zul je jouw opbouw daar ook in moeten voorzien en aan de buitenzijde een brandwerende laag aan moeten brengen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door WilfredT2 »

turesnuur schreef: 06 sep 2022, 18:51
4) Dakafwerking

Het dak is van binnen uit: balken, osb, drukvaste isolatie en edpm.
Een zogenaamde 'warm dak' constructie. Wie kan mij uitleggen waarom hierbij dan geen folies nodig zijn?

Wellicht dat iemand wat antwoorden weet of me kan wijzen op een website, boek of forum met meer info over HSB?

Bedankt!
Hoe kom je erbij dat je geen folie moet gebruiken?

je wil bij deze opbouw namelijk WEL folie toepassen. JE EPDM is zeer dampdicht. Dus stel even warme lucht stijgt op, en neemt vocht mee. Door je osb, door je isolatie en condenseert dan IN Je isolate. Dat wil je niet, daar komt het nooit meer uit.

dus doe je over je osb een laagje folie. Je condenseert dan 'in je osb' om het zo even te zeggen. En dat is toegankelijk aan de onderzijde voor lucht, dus droogt wel weer op.

Dus met een warm dak met epdm altijd folie over je OSB/Underlayment of wat je ook maar gebruikt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door alefarendsen »

Ter info de houtskelet die wij op dit moment aan het bouwen zijn, van buiten naar binnen:
  • lokaal verkregen kastanje-delen, verticaal aangebracht
  • horizontaal rachelwerk (ik meen 28mm)
  • verticaal rachelwerk (weer 28mm)
  • folie
  • 6cm houtvezel isolatie plaat (pavatherm)
  • houtskelet met 22cm stijlen, gevuld met Steico ZELL ingeblazen houtvezel isolatie
  • pavaplan 8mm HDF boards
  • folie
  • technische spouw voor wegwerken leidingen en elektra
  • multiplex platen 15mm, waarschijnlijk populier, tenzij we betaalbaar en lokaal berk kunnen krijgen, maar dat wordt lastig (wordt afgewerkt met Skylt van rigo denk ik)
Dak heeft min ongeveer zelfde opbouw, met 1 verschil: in plaats van volhouten stijlen, gebruiken we hier Steico I-joists, voor minimalisering van koudebrug-effect van volhout. Die I-joists zijn niet goedkoop, maar ik zou het zeker aanraden (verdiepingsvloer, ook geïsoleerd, wordt ook gedaan met I-joists)

Ik heb in een vorig project ook b-keuze pir platen gebruiken en ook geen isolatieschil aan de buitenkant aangebracht ter voorkoming van koudebrug door volhout. Baal ik achteraf van, maar 1) we hadden geen ruimte en 2) ik woon er niet niet meer :fff. Wilde nu persé zoveel mogelijk natuurlijk en eco, vandaar houtvezel en multiplex ipv pir/steenwol en gips.

Ik ben blij (kijkende naar wat er in de wereld gebeurt) dat ik voor die 6cm+22cm isolatie gegaan ben, en er niet op beknibbeld heb.

gr.,
a
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Die I-joints is een hele verbetering, zeker als je in het lijf ook nog gaten aanbrengt.

Maar, wellicht zie/las ik het verkeerd Alef, de TS zit op een heel ander financieel spoor dan jij. :fff
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

4) De epdm is de dampremmende laag/quote]

epdm is potdicht.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

ook isoleren kent haar afnemende meeropbrengst. Na Rc2 houdt het wel op......

zelf zou ik met de kennis van nu (heb inmiddels hsb huis gebouwd) beginnen met skelet en aan de binnenkant dunne pir op de balken en als binnenafwerking fermacell gipsvezelpaat.
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door turesnuur »

Allen,

Bedankt voor jullie input. Ik ga het weer wat verder uitwerken en zal hier (met tekening) nog wel terug komen voor feedback.

Paar punten:

- Ok, gips nodig voor afwerking en brandveiligheid. (Wel jammer want gipsplaat is toch niet echt ecologisch?)
- Alles gebeurt met een vergunning en constructieberekeningen - weet niet of ik zo maar balken door i-joists mag vervangen
- Extra isolatieschil voor de koudebruggen van het hout is de moeite waard
- Ruimte wordt nu nooit verwarmd (is slaapkamer) maar ivm studeren kinderen zal dat wel vaker gebeuren en koel in de zomer is ook prettig

Overigens: constructie tekening gaat nu uit van 120mm staanders met een hoh van 500mm. Bij 120mm vind ik steenwol platen met een RD van 3.4. Ga ik naar 140 mm dan loopt dat op naar 4.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door pelletpower »

koudebruggen van het hout
Dit is niet de eerste keer dat ik dat hoor, licht eens toe Jantje. Volgens mij weet jij er meer van
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Een koudebrug is een verbinding tussen de warme binnenkant en de koude buitenkant. Die verbinding werkt als een geleider waardoor warmte vrij snel richting de koude getransporteerd wordt, verlies dus.

Voorheen werd daar bij hout vrij makkelijk over gedaan, dat die koudebrug wel mee viel. Maar de nauwkeurige bereken- en meettmethodes laten wel anders zien. Je zult begrijpen dat langs een koudebrug ook makkelijk condensatie optreed. Ook dat zorgt voor problemen, het isolatiepakket wordt nat en het hout gaat rotten.
Vanzelfsprekend heb je dat hout nodig om een constructie te vormen, maar een goede zo doorgaand mogelijke isolatielaag voorkomt verlies en problemen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Ramon »

Voorheen werd daar bij hout vrij makkelijk over gedaan, dat die koudebrug wel mee viel. Maar de nauwkeurige bereken- en meettmethodes laten wel anders zien.
Als dat waar is, dat hout een goede geleider is, dan kunnen dragende dakelementen toch nooit hun rc waardes halen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Dat is ook zo. Het is decennia lang allemaal wat positiever voorgeschoteld als dat het werkelijk is. Maar zolang de brancheverenigingen hun basisdetails gecertificeerd houden, houden de fabrikanten zich tegen beter weten in daar aan vast.
Zie het als de grote machtige club van de installateurs die nu gelobbyd hebben voor de warmtepompen.

Ondertussen zijn de meet- en controlemethoden wel verbeterd. Koudebruggen worden de laatste jaren veel zwaarder mee gewogen. De isolatiepakketten zijn wel wat dikker geworden om de koudebruggen te overwinnen.

Praktisch elk bouwplan wordt met hele hoge bio, eco en nog meer goede bedoelingen gelanceerd. Dan gaat zo'n ontwerp de diverse molens in alvorens het maakbaar is. En al die molens snoepen adviesgeld op van het bouwbudget. Te lange leste is alles terug naar zo economisch mogelijk geoptimaliseerd.
Plaats reactie