Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door pelletpower »

Kun je ook vertellen wat je favoriete merk is?

Zijn wel een aantal respectabele bouwjaren bij.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

kockie schreef: 09 mar 2021, 18:58 @Pietje: Afgelopen week heb ik wat opgeruimd in de schuren hier en vond ik een stalen wig, die werd daar vroeger voor gebruikt. Of het helemaal veilig is weet ik niet.
Daar dacht ik aan bij mijn vraag. Een rijtje stalen wiggen. Maar van alle wiggen die er te koop zijn, is er niet eentje geslepen als een kloofbijl a la Fiskars. En dan vermoed ik dat die wiggen gemaakt zijn om mee te vellen, dus in een zaagsnede te zetten en dan met elke slag evenveel kracht genereren (rechte vlakken). Of je komt uit bij een draaispijltgeval... Heb je een fotootje van je artefact ;-) ?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef: 09 mar 2021, 17:30Maar als ik met de fiskars uithaalde, ook in beuk, kwam er vaak een spleetje in, in dit spleetje duwde ik vaak gewoon een stukje hout om de psleet open te houden nadat ik de bijl uit de blok had gewrikt, een paar keer slaan / herhalen later, was ie vaak gesplitst.
Bij de kleinere blokken werkt het inderdaad zo. Maar die 70cm-gevallen stuitert de bijl gewoon het hout uit. Niente nada spleetje...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ernest Dubois »

Vak met zulke hout gaat het beter met kloven als het hout niet al te vers is. Een jaar laten staan Komt het tot rust is nog steeds niet droog en valt hij uit elkaar Veel makelijker. Maar als je veel hast heb en vind het zwaarderder werk niet erg kan het ook met wiggen. Die goedkoop van de welkoop moet je een nieuwe vouw aanbrengen met een slijpsteen,niet zo stiel als de oorsprongelijk een met een bolle en niet een flak doubelvouw . De beter splijtwiggen zijn al klaar om me te werken rechtstreeks van de smid.
Ramon schreef: 09 mar 2021, 18:53 Kan je niet achterop de bijl slaan met een zware voorhamer? Zo splijt ik (de meeste) azobe blokken...
Dat moet je niet doen man 'it is gevaarlijk slaan met een hamer tegen een gehard blok staal. Splijtwiegen zijn niet gehard bovenop kan je gerust met je slopehamer tegen aan slaan. Hij wordt vervormd maar Daar is wat tegen aan te doen. Je zou kunnen werken met Twee wiggen maar een derde is handig voor als die Twee vast kom te zitten. Als je meer nodig heb Nadat een splijt begonnen is met die staalen kun je beter verder ga met zelfgemaakt houten wiggen die je met een houten hamer inslaan.
Werken, das leuk.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

Een gewone bij is niet geschikt om op te slaan, je vervormt dan het oog waarmee 'ie op de steel gezet is. Een fiskars met kunststofsteel is hier volgens mij wel geschikt voor.

Voor splijten zou je toch een splijtwig kunnen gebruiken:
https://www.wolfswinkel.nl/product/1200 ... eLEALw_wcB

Om hem in het hout te plaatsen gewoon een sleufje zagen met de kettingzaag en dan met de voor hamer er in slaan.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Jan-Sietze »

Kolven doe ik met een '15 euro' bijl, en alles gaat in stukken.

Nou ja, bijna alles.
Wat niet gaat zaag ik 'staand' doormidden, vervolgen wil de rest wel kloven...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Het kan niet, het mag niet, en is onveilig...

Maar zo doe ik het al meerdere jaren, met een gewone bijl, alleen een zwaardere voorhamer als hij gebruikt, want zo makkelijk als hij het doet, gaat het bij mij niet met flinke blokken azobe.

Werkt super vind ik!

Maarja, iedereen z'n voorkeur...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Als je een keer een stuk staal uit iemands knie hebt gevist waarbij zo'n actie minder goed afliep, dan laat je het wel.... Been there, done that, got the t-shirt..
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Tja...

Maar als je met wiggen of keggen werkt, kan dat ook.

Als je alles, wat bij iedereen wel is misgegaan is, laat...

Ga je nooit meer motorrijden, autorijden, met het vliegtuig mee.

Ik ken iemand (stond erbij) die z'n vinger is kwijtgeraakt met een hydraulische houtklover. Toch vind ik m nog verdraaid makkelijk. Hijzelf gebruikt hem niet meer.

Waar gehakt wordt...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 09 mar 2021, 23:41
Sandman79 schreef: 09 mar 2021, 17:30Maar als ik met de fiskars uithaalde, ook in beuk, kwam er vaak een spleetje in, in dit spleetje duwde ik vaak gewoon een stukje hout om de psleet open te houden nadat ik de bijl uit de blok had gewrikt, een paar keer slaan / herhalen later, was ie vaak gesplitst.
Bij de kleinere blokken werkt het inderdaad zo. Maar die 70cm-gevallen stuitert de bijl gewoon het hout uit. Niente nada spleetje...
Ik denk dat je je kans gemist hebt. Deze had je tijdens de vorst moeten splijten. Over het algemeen gaat bevroren hout makkelijk in 2en. Al is beuk van zichzelf toch ook wel hard.
Indrogen vind ik zelf altijd enkel maar zwaarder gaan.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 08 mar 2021, 22:09
Kan je nog geen beoogde passende nieuwe noemen, maar een aantal zaken die niet in de oude voorkomen wel opsommen.

Ontwikkelen van praktischevaardigheden
Voeldoening door werken met aandacht
Voeldoening door repareren van een eigendom dat anders afgedankt moet worden
Klopt helemaal...

Maar ik mis wel een andere kant verhaaltje...

Voor 150 euro onderdelen,
3 avonden sleutelen,
nog niet wat het is,
loopt maar niet lekker,
uurtje draaien aan lucht/benzineschroeven,
nog niet perfect,
carburateur uit elkaar,
trek je het membraanvlies kapot,
afdichting lek,
veertje naast vlotternaaltje valt precies onder de werkbank (dacht je te zien),
halve avond nodig om alles opzij te duwen,
blijkt hij toch niet onder de werkbank te zijn gevallen, maar precies waar je stond,
veertje plat,
je besteld een andere 2dehands carburateur op mp,
blijkt net iets anders te zijn, van ander type,
je denkt: zal vast veel beter zijn,
gaskabel is iets te lang, dus iets inkorten,
benzineslang iets te kort, dus ff nieuw benzineslangetje,
alles gemonteerd,
starten, loopt 10 sec als een zonnetje, zet 'm uit, en weet m niet meer aan de praat te krijgen,
draait de bougie eruit, zeiknat,
carburateur uit elkaar,
luchtspuitje erin,
alles in elkaar zetten,
trekken, lopen,
motor uit, weer trekken, niet aan gang te krijgen,
je moppert, pakt heel de zaag beet en smijt m de prullenmand in,
en besteld een andere...

Dubbele kosten, dubbele pijn, dubbele ergernis.

Ohh ik vergeet iets:
Dit komt natuurlijk ALLEEN bij mij voor!
Sjongejonge, ja , dan is nieuw kopen het beste advies.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: 10 mar 2021, 18:39 Als je een keer een stuk staal uit iemands knie hebt gevist waarbij zo'n actie minder goed afliep, dan laat je het wel.... Been there, done that, got the t-shirt..
Doorgaans heeft een kloofbijl op de achterzijde een aambeeld waarop je met een hamer mag slaan. Een 'hakbijl' heeft dat niet. 2 hamers moet je ook niet op elkaar slaan. Dan kunnen de stukken er uit springen.

Ik heb zelf een paar stalen wiggen uit dik staal gesneden. Daarna rood-oranje gloeiend verhit en na een kwartiertje in olie gedompeld. Die dingen gaan al lang mee.
Niet handig om te vellen bij hangende bomen want als je met een zaagtand zo'n stalen wig aantikt kun je vijlen. Maar om te splijten, prima.

Pietje, kun je niet met de zaag een stukje dwars inzagen, daar de wig in slaan?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 14 mar 2021, 10:35Pietje, kun je niet met de zaag een stukje dwars inzagen, daar de wig in slaan?
Met een voorhamer krijg ik de kloofbijl wel in het hout hoor. Die fiskars heeft inderdaad een soort aambeeldje aan de achterkant. Maar het trekt me niet om er met een voorhamer op te slaan. Het staal lijkt me er te hard voor. Ik haal van de week een stalen splijtwig en heb er alle vertrouwen in dat ik daarmee die blokken de baas kan.

(ik had de afspraak om die beuken af te breken verplaatst vanwege de vorst, dus inderdaad, die mogelijkheid gemist...)

Stihl heeft wel een aluminium wig die ze 'kloofwig' noemen. Iemand ervaring mee? Lijkt me zelf een beetje te zacht...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Jan-Sietze »

Zaag het blok 'staand' doormidden, daarna sla je de rest zo in stukken.
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Plaats reactie