Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

Ja, zo redeneert de verkoper van kettingzagen ook maar voor hetzelfde geld is je lager en krukas nog wel goed.
Vastlopen kan net zo goed van een te arm mengsel komen en dan is er met je lager/krukas niets aan de hand.
Weggooien kan altijd nog, maar ik repareer zoveel mogelijk.
Voorheen met oude Volvo's met 500K en 600K op de teller, pas nog met een printer en een espresseomachine.
De laatsten econmisch afgeschreven want >8 jaar oud, maar voor een paart tientjes doen ze het weer.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 08 mar 2021, 09:22 Voorheen met oude Volvo's met 500K en 600K op de teller,
Ettelijke onderdelen zitten nu op 670.000 :-)

Ik kan mijn senseo apparaat hierin wel waarderen. Het is een van de eerdere modellen en heeft met wat kleine reparaties al ruim 15 jaar dienst.
Het ding is zo gemaakt dat het redelijk uit elkaar kan. En er is een levendige onderdelen voorziening..
Misschien wel een beetje naar DDR-OostBlok model. We hebben een type en dat ondersteunen we tot in de...

De redenatie: "dan zal ook wel dat en dat vervangen moeten worden" is volgens mij omgekeerd economisch denken. De enventueel te maken kosten worden het doel, ipv het repareren...
Betekend inderdaad dat je misschien onderdelen na moet bestellen, maar hé, dan ligt ie toch al uit elkaar... Dus echt hoge meerkosten zijn er niet ;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Toch zit er ergens een grens...

Een grens in economische levensduur icm budget, kennis/ervaring/spullen, tijd en milieu.

Je kan een oude zaag, koffiezetapparaat of auto, voor minder kunnen repareren dan een andere/nieuwe aan te schaffen...

Maar de vraag is hoe lang het duurt voor je de volgende reparatie moet uitvoeren. Voor alle onderdelen staat een levensduur.

Vervolgens... heb je de kennis/ervaring/spullen om iets te repareren?

Heb je er de tijd voor (over)? Tijd is ook geld.

En vaak zijn nieuwe(re) spullen beter voor het milieu. Ik weet ook wel dat het geld kost en het milieu belast wordt om iets nieuw te kopen, maar een cv ketel met verbeterd rendement of ervoor, loont om die te vervangen door een hr ketel. Idem voor een volvo met 6 ton op de teller. Ik betwijfel of dit met een koffiezetapparaat het geval is, maar een wp wasdroger ipv een conventionele, loont ook. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe vaak je het gebruikt. Niet alle nieuwe apparatuur is beter/zuiniger.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Exact! Het is een mix... En die VOLVO met zn verbruik is vast wel op of over het randje van ecologisch/economisch verantwoord.
Voor mij is het deels een statement. De kwaliteit waarmee het gebouwd is is een voorbeeld voor hoe het kan.

Je "tijd is geld" stelling is volgens mij aan revisie toe!
Kan je nog geen beoogde passende nieuwe noemen, maar een aantal zaken die niet in de oude voorkomen wel opsommen.

Ontwikkelen van praktischevaardigheden
Voeldoening door werken met aandacht
Voeldoening door repareren van een eigendom dat anders afgedankt moet worden
...
...

Allemaal zaken die niet vertaald worden naar directe euro's maar waar aan duidelijk behoefte is!
Weer iets waar corona een bijdrage heeft geleverd.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

Haha, ik struikelde ook over de "tijd is geld"!
En die stelling is waar als je in loondienst bent. Daar ruil je tijd voor geld. Maar voor zelfstandigen die niet alles uurtje factuurtje doen blijkt dat die meme alleen geldig is binnen bepaalde kaders.
Zit je buiten die kaders, dan doe je steeds vaker dingen op de manier die Ben beschrijft: plezier, ervaring, leren, helpen, er goed bij voelen, whatever.

Maar we dwalen een beetje af.

Ik heb een stapel schijven gezaagd van een beukenstam, 70cm dia. Met mijn Fiskars, toch een bijl waar ik eigenlijk altijd wel door het hout mee kom, zijn deze schijven niet te splijten. Een paar randjes er af, dat is het.
Een vriend heeft een 20ton klover, maar dat is natuurlijk mijn eer te na. Volgens mij moet het mogelijk zijn om met een serie kleine wiggetjes die je stuk voor stuk in een rij het hout in slaat zo'n stam te splijten. Bestaat zoiets en heeft iemand er ervaring mee?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Kan je nog geen beoogde passende nieuwe noemen, maar een aantal zaken die niet in de oude voorkomen wel opsommen.

Ontwikkelen van praktischevaardigheden
Voeldoening door werken met aandacht
Voeldoening door repareren van een eigendom dat anders afgedankt moet worden
Klopt helemaal...

Maar ik mis wel een andere kant verhaaltje...

Voor 150 euro onderdelen,
3 avonden sleutelen,
nog niet wat het is,
loopt maar niet lekker,
uurtje draaien aan lucht/benzineschroeven,
nog niet perfect,
carburateur uit elkaar,
trek je het membraanvlies kapot,
afdichting lek,
veertje naast vlotternaaltje valt precies onder de werkbank (dacht je te zien),
halve avond nodig om alles opzij te duwen,
blijkt hij toch niet onder de werkbank te zijn gevallen, maar precies waar je stond,
veertje plat,
je besteld een andere 2dehands carburateur op mp,
blijkt net iets anders te zijn, van ander type,
je denkt: zal vast veel beter zijn,
gaskabel is iets te lang, dus iets inkorten,
benzineslang iets te kort, dus ff nieuw benzineslangetje,
alles gemonteerd,
starten, loopt 10 sec als een zonnetje, zet 'm uit, en weet m niet meer aan de praat te krijgen,
draait de bougie eruit, zeiknat,
carburateur uit elkaar,
luchtspuitje erin,
alles in elkaar zetten,
trekken, lopen,
motor uit, weer trekken, niet aan gang te krijgen,
je moppert, pakt heel de zaag beet en smijt m de prullenmand in,
en besteld een andere...

Dubbele kosten, dubbele pijn, dubbele ergernis.

Ohh ik vergeet iets:
Dit komt natuurlijk ALLEEN bij mij voor!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Nee hoor...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Maar ipv weggooien... Geduld uitoefenen en af en toe incasseren dat niet alles lukt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

benthuis schreef: 08 mar 2021, 22:22 Maar ipv weggooien... Geduld uitoefenen en af en toe incasseren dat niet alles lukt.
Ja geduld uitoefenen. Maar als ik mijn zaag nodig hebt, pak ik m.

Ik pak mn zaag niet om eens ff te checken of hij het wel goed doet.

Dus je hebt natuurlijk net alles geregeld, zoals broekhoest, klover gehuurd, trekker gecharterd van buurman, die had hem die dag niet nodig, etc etc.

En dan doet de zaag het niet. Kun je natuurlijk onderdelen uit China bestellen...

Dan weet je zeker dat hij de eerste 4 weken niet loopt...

Ik mis weer de praktijk. Hoor de theorie.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

I rest my case! Success met de nieuwe zaag
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Erikvr »

laatst nog een defecte kettingspanner gerepareerd door een hete spijker in het plastic kettingdeksel te duwen. Dat geeft dan toch wel weer voldoening :D
groet,
Erik
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sandman79 »

Pietje schreef: 08 mar 2021, 20:49 Haha, ik struikelde ook over de "tijd is geld"!
En die stelling is waar als je in loondienst bent. Daar ruil je tijd voor geld. Maar voor zelfstandigen die niet alles uurtje factuurtje doen blijkt dat die meme alleen geldig is binnen bepaalde kaders.
Zit je buiten die kaders, dan doe je steeds vaker dingen op de manier die Ben beschrijft: plezier, ervaring, leren, helpen, er goed bij voelen, whatever.

Maar we dwalen een beetje af.

Ik heb een stapel schijven gezaagd van een beukenstam, 70cm dia. Met mijn Fiskars, toch een bijl waar ik eigenlijk altijd wel door het hout mee kom, zijn deze schijven niet te splijten. Een paar randjes er af, dat is het.
Een vriend heeft een 20ton klover, maar dat is natuurlijk mijn eer te na. Volgens mij moet het mogelijk zijn om met een serie kleine wiggetjes die je stuk voor stuk in een rij het hout in slaat zo'n stam te splijten. Bestaat zoiets en heeft iemand er ervaring mee?
Hi Pietje, ik ben niet zoveel met hout bezig als jou, en mn fiskars 27 heb ik wegens een slechte schouder ook maar weggedaan (En een 20 tons klover aangeschaft die meterstukken aankan ;) )

Maar als ik met de fiskars uithaalde, ook in beuk, kwam er vaak een spleetje in, in dit spleetje duwde ik vaak gewoon een stukje hout om de psleet open te houden nadat ik de bijl uit de blok had gewrikt, een paar keer slaan / herhalen later, was ie vaak gesplitst.

70 cm beuk ben ik wel niet veel tegengekomen... moet ik eerlijk zeggen, en voor stukken van 70 cm ben ik toch aan het denken richting een logosol of woodmizer bandzaag. Meestal is daar nog wel wat waardevollers uit te halen als brandhout...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Kan je niet achterop de bijl slaan met een zware voorhamer? Zo splijt ik (de meeste) azobe blokken...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

@Pietje: Afgelopen week heb ik wat opgeruimd in de schuren hier en vond ik een stalen wig, die werd daar vroeger voor gebruikt. Of het helemaal veilig is weet ik niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Jan-Sietze »

Het begint met een nieuwe zaag (55cc)
dan komt er een tweedehands grotere zaag (72cc), en nog één
en nog een opknapper erbij - gelijk de spoelpoorten vergroot.
De andere zagen ook de spoelpoorten vergroot.

Dan komt er nog een handige tophandel zaagje bij..
en er komt een '84er 66cc zaag op je pad; leuk voor de heb - en hij zaagt perfect!

dan horen kennissen dat je iets met zagen doet en neem je nog twee zagen over...


Tja, dan heb je altijd één die het wel doet...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Plaats reactie