Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Kockie,

Ik zag deze vorm van opslag ook rondom Apeldoorn. Alleen dan stapelde men het hout zonder ijzerwerk omheen, 1,5 m hoog en dan groen folie bovenop. Maar met zo'n stuk betonmat kun je hem natuurlijk gewoon volstorten.
Ik denk wel aan een dak met stevige overstek. Want anders is één kant regelmatig nat door de regen. En op deze hoogte moet je dak ook wel vast zitten. Anders kun je het een keer gaan ophalen in de polder.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John,

Een tweetaktmotor loopt fantastisch op methanol. Je moet wel een grotere sproeier hebben in de carburateur. Want het mengsel moet iets rijker zijn. Het octaangetal van methanol is hoger dan van benzine. Maar octaangetal maakt voor een tweetakker niet zoveel uit (tussen zekere grenzen). Viertakkers zijn veel gevoeliger daarvoor.

(Bijv. de allereerste fiat500 auto's kon je op een mengsel van 50% diesel en 50% superbenzine laten lopen, dat hoef je bij een viertakker echt niet te proberen.)
En om het wat goedkoper te houden. Mijn bromfietsen, waarop ik in mijn jeugd reed, liepen geregeld op wasbenzine. Daar kun je wel olie door mengen (iets wat alleen bij zuivere methanol kan, dus niet bij methanol van 90%.)

Maar je moet wel goedkoop aan methanol kunnen komen, of wel heel veel tweetaktbrandstof gebruiken wil je overgaan op een andere brandstof. Want zoveel gebruikt een kettingzaag toch niet?

Ik stond vanmiddag zo'n 1 1/2 uur knotwilgen en essen te zagen maar heb nog geen driekwart liter benzine verbruikt. En heb toch zo'n 2 kuub aan stammenhout gezaagd liggen.
Change, before you have to.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

Hallo vrienden van de kettingzaag,

Heb een aantal van deze silo's staan, twee dubbele, ca 9,50 m1 omtrek, ong. 14 m3 los gestorte inhoud. vijf enkele van ongeveer 3,5 m3 los gestort. Functioneert goed. Van de enkele silo's wordt gezegd dat het hout met ca 7 maand droog kan zijn. Een nadeeltje is de slagregen op de zijkant. Men zegt echter dat dit water snel weg verdampt, dat het een andere vochtigheid is dan het vocht in de houtcellen.
Zoek nog kleine dekzeiltjes om de torens af te dekken.

groeten Jos
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

@Kockie

Begrepen, zal morgen worden.
Van omg. Zeddam uit kun je ook gewoon even komen kijken.

groeten Jos.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Bufferboost »

Ik onderhoud mijn benzine kettingzagen (Stihl, Husqvarna en Sachs Dolmar) ook net zoals Dutch John en Frans. Wanneer geen ongelukjes (i.e. door de grond of zand/modder dat op de stam is gekomen tijdens vellen/slepen) doe ik een heel seizoen met een ketting. Botte mesjes merk je direct, je wordt er ook moe van en dan oppassen dus omdat je de zaag niet meer het werk laat doen maar zelf begint mee te drukken. Ingrediënten voor ongelukken.

Op een zaagdag twee tot drie keer effe met de hand vijlen, en inderdaad, twee tot drie haaltjes. Beweging: niet heen en weer maar alleen het mesje uit. Thuis rondom de boerderij gaat ie in de bankschoef, in het veld op een stam. Heb in het veld ook altijd een oude butaangasfles bij met waar 10 bar perslucht inzit. Genoeg voor een paar keer flink blazen. Zaag goed schoonhouden. De professionele Stihl 270 zaagt toch wel het snelst en het lekkerst. Voor dikke stammen op maat zetten pak ik de Sachs Dolmar waar ik soms een blad van een meter op heb. Echt een werkpaard, gooi ik ook meestal wat vettere mengsmering in. Ik zaag zeker al tien jaar met minerale bio-olie, nooit klachten. Tip om verstopping te voorkomen: zaag gewoon goed schoon en vooral heet houden, ... oftewel doorwerken. En schoon wegzetten.

Voor het kloven heb ik nu een kloofmachine (electrische aandrijving van hydrauliekpomp) tot 8 ton waar 1.20 m. lengte op gaat. Voorheen altijd met zware kloofbijl. Met trekker, kettingen, wagens en getrokken kraan slepen en trekken we het hout naar ons toe en verwerken het in het veld tot 2 m. stukken. Thuis gaat alles op lengte. Overigens wel direct kloven.

Naast goede veiligheidskleding (ook voor je hulpjes!, m.n. oorbescherming) gebruik ik zeker ook al 20 jaar zogenaamde uitdraaghaken. Scheelt veel energie en vermoeiend bukken en ik gebruik ze altijd, ook tijdens het optassen (zie fotootje).

Sloophout verkleinen doe ik nooit met de motorkettingzaag, altijd met de electrische. Af en toe maken we een paar pallets met op maat gezaagd sloophout, voornamelijk om aanmaakhout te maken. Erg frustrerend zijn vaak de spijkers, één keertje een goede dikke spijker raken en je kan weer slijpen. Voor een dag verkleinen heb ik vaak alvast drie extra (scherpe) kettingen klaar liggen.

En dat "uitlenen" Dutch John, dat herken ik zo. Vrienden hebben het altijd geprobeerd. En als je dan de suggestie doet dat ze er ook wel eentje kunnen huren dan zeggen ze dat dat zo duur is. ... Meestal vraag ik dan wat ze denken dat mijn afschrijving en kosten zijn van mijn zaag? :-) . Oftewel: ze mogen hem best lenen maar dan met mij erbij, ... en mag dan dus ook ook het hout meenemen. :-)

mvg Hans
Bijlagen
IMG_2312 uitdraaghaak total (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 01 mar 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Peterke »

Prachtige oplossing met dat betonnet, vele vormen mogelijk, is eigenlijk wat ik zocht, en lekker goedkoop.
hier loopt een draadje over houtberghokken.

Om het helemaal af te maken zou bij de ronde vorm een afneembaar kegeldakje mooi passen, en aan de slagregenkant laten begroeien met een bloeiende klimplant.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Bufferboost »

Peterke schreef: en aan de slagregenkant laten begroeien met een bloeiende klimplant.
Ik had deze suggestie al vaker gelezen op dit forum, toch denk ik dat begroeiing vaak een sterk vochtinbrengend effect heeft bij de kopse kanten van opgetast hout. Ik heb zelf die ervaring van opkruipende begroeiing, binnen één seizoen, en als je die niet weghaalt dat het dan aardig vochtig wordt daarachter. En dat vaak ondanks dat het aan de windzijde zit. Misschien is het een idee om een soort plankier er tegenaan te zetten en daar de begroeiing tegenop te laten groeien.

Hoe dan ook, dat met die betonnetten is een geweldig idee. Ikzelf heb een paar oude manden waar van die plastic 1000 liter tanks in hebben gezeten. De pallet aan de onderzijde er af geschroefd, gekanteld en weer teruggeplaatst. Zo kon ik drie rijen van houtblokken van ca. 40 cm. lang opstapelen en in zijn geheel met de palletdrager achterop de trekken naar binnen vervoeren.

groet Hans
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem »

Zo heb ik buiten het meterhout natuurlijk ook kort(er) hout. Dat netjes stapelen daarvan was ik al gauw zat en heb van schapengaas korven gemaakt. Stukken gaas van +/- 3.40m zet ik rond op een pallet, gooi 'm bijna vol en zet een andere er bovenop zo'n 10cm in de onderste en die ook vol, damwandplaatje erop .... en klaar.
Ik heb er daar zo'n 20 stuks van. Eigenlijk, tenminste, dat is mijn mening, moet je niet "dikker" gaan dan 1 meter, daar kan de wind nog lekker dwars doorheen, ga je naar de 1.50 of 2.00 meter wil het in de kern daarvan toch minder droog worden.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Leon »

Ik ben ook wel erg geinteresseerd in een houtopslag van bouwmatten.

Heeft iemand enig idee hoe populieren hout zal drogen? Of is dit hout dusdanig zacht dat het weggerot is binnen een jaar? Ik denk erover om een hok te maken, voldoende groot voor 1 winter.
De lading zal dan ieder jaar ververst gaan worden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Als je het onder een afdak weglegt waar de wind bij kan, is het binnen een jaar stookbaar. Het rotten gaat snel als het vocht niet weg kan, of tussentijds steeds nat wordt. Laat je polpulier gewoon buiten liggen, dan begint het rottingsproces al snel.

Ik heb onlangs geleerd van een timmerfabriek, en dat ging met name over meranti maar geldt over het algemeen voor alle houtsoorten: Bij een vochtpercentage van boven de 22% begint het rottingsproces...

Maar al begint het hout wat af te takelen, het is nog steeds stookbaar.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

Aan alle klovers onder ons:
Het kloven doe ik met een kloofmachine van 7 ton. met twee snelheden een snelle van 2,5 ton en een langzame van 7 ton.

Ik lees en hoor dat 7 ton eigenlijk te zwak is om fatsoenlijk te kunnen kloven. Een en ander zal ook te maken hebben natuurlijk met de lengte van de stam die je wilt kloven. Kan iemand dit in relatie met elkaar brengen? dus is er voor een bepaalde lengte bijeen bepaalde dikte van de stam een zeker tonnage aan druk benodigd?
Nooit precies te zeggen natuurlijk dat snap ik ook wel. Buiten dat heeft elke houtsoort ook nog zijn eigen taaiheid.
Toch ben ik nieuwsgierig naar ervaring van jullie.
Wellicht dat er ook ideen van zelfbouwers zijn?

Atlas
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem »

Wat ik hier boven al schreef, ik heb er ook een 7-tons klover bij, en het is een pracht machien en heb 'm al enige jaren. Hier is héél goed mee te werken, ik nam er een 13-tonner bij om dat ik ook bomen heb van 0.70 tot 1meter dik en op één meter lengte kloof. Die 7-tonner kan makkelijk dikte van 0.30 á 0.40 aan en vooral voor dunner hout is ie bij mijn onmisbaar. Iepen-hout is vrij lastig spul, maar als je dit, en de dikkere stammen gaat afromen, dus rondom aan de buitenkant beginnen en naar binnen toe werk is het héél goed te doen. Ik heb een BELL-7tons tafelmodel, kost wel wat, maar ik waag me niet aan die gele of blauwe kleur,
weet al van andere dat ze een kromme zuiger hadden en lekke keeringen van buitesporige maten.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

...........BELL-7tons tafelmodel, kost wel wat, maar ik waag me niet aan die gele of blauwe kleur
Wat bedoel je? Een bepaald merk of zo? en welke dan; Gude?

Zijn er ook zelfbouwers op dit forum?

Atlas.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door frans »

Let bij het aanschaffen van een kloofmachine op een goede construktie.
Ik heb nogal wat brandhout op dat gebied gezien.
b.v. Dat de machine zich onder druk gaat vast klemmen, dus hoe groter de benodigde kracht hoe kleiner de nuttige kloofkracht.
Om die reden heb ik de voorkeur dat de drukcylinder in een lijn ligt met de kloofwig.
Maar let er dan op dat de cylinder alleen de drukkracht mag opnemen en niet een zijdelingse kracht.
Anders wordt de cylinder op een niet juiste manier belast, zeker bij hout dat dikke vertakkingen heeft.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie