Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

@ Bonkelaar,
Via de verwarmings-hobby ben ik tot een nieuwe liefhebberij gekomen. Vanwege de grotere houtbehoefte onstond er naast mijn reeds aanwezige allround 50 cc kettingzaag behoefte aan iets kleiners om takken te snoeien en evt. iets zwaarders om ook dikkere stammen de baas te kunnen. Dit heeft geleid tot een bescheiden verzameling japanse Echo kettingzagen waaronder ook enkele CST 610 EVL tweecylinders. Ben je bij het houtzagen al met je hobby bezig.

groeten Jos
.....dat is interessant. Dit vind ik nu ook echt een onderwerp voor dit forum: De meesten stoken immers hout en dit zal toch klein gemaakt moeten worden.
Hoe ideëel je ook over houtstook denkt en hoe betrokken je ook bent met het milieu; zelf zagen is onoverkomelijk.

Zelf zaag ik met een Stihl 250. (45 cc)
Eerst had ik een Stihl 210. (35 cc) hiermee heb ik 3 jaar gezaagd. Het blad wat daar op zat heb ik al na een maand vervangen door een blad waar een wat bredere ketting op kon. Op die manier kreeg ik wat meer grip in het hout en werd er wat makkelijker gezaagd. Nadeeltje was dan wel weer dat de motor wat meer moest trekken.
Na 3 jaar dienst te hebben gedaan heb ik hem weg gedaan. Bij deze machine heb ik een keer het tandwiel en een zwaard moeten vervangen. We hebben er ongeveer 60-80 kuub hout mee gezaagd en ik begon de eerste slijtageziektes te zien.
Inruilen dus.
Nu zaag ik met een Stihl 250; ook een leuke machine. Heb hem aangeschaft omdat hier de standaard de breedte van het zaagblad op zat welke ik op de 230 groter had laten maken. Deze stihl is zelfstartend en zaagd - ook na een seisoen zagen- nog prima.
Wel heb ik bij al dat zagen last van de vele spijkers die in het hout zitten. Ook al probeer je het te voorkomen; spijkers raak je altijd. Het slijpen van mijn zaagkettingen doe ik zelf. Ik heb het mij met een theoretische handleiding zelf aangeleerd. Zie ookhttp://www.nl.jonsered.com/node309.aspx. Ik doe het met een ronde passende vijl (rattenstaart) onder een bepaalde hoek. Na verloop van tijd (ik schat zo 5-8 keer scherp maken) komt de kop van de slijpkant gelijk met de nok die er achter zit. Deze slijp ik dan met een kleine slijpschijf weg zodat ik nogmaals een keer of 5-8 mijn ketting scherp kan vijlen.
In het begin heb ik mijn kettingen (Oregon) wel eens weggebracht om ze scherp te laten maken. Dit slijpen gebeurd automatisch en dit heeft als effect dat de machine ingesteld word op de korste tand. Dit heeft tot gevolg dat er van de overigen veel te veel afgeslepen wordt en een dergelijke ketting een keer of 5 geslepen kan worden op die manier. Veel te weinig dus is mijn ervaring.
Ook mis ik zo nu en dan wel eens een tand van een ketting. Dat is geen probleem mits je de ketting maar weer op tijd vijlt. Bij de professionele slijpers echter wordt je hier voortdurend op geattendeerd als zijnde dat dat eigenlijk niet kan en dat je hem zou moeten vervangen. Te veel gezeur en te duur dus allemaal.
Zelf slijpen (=vijlen) is mijn devies dus. Ik ben er 5 minuten mee bezig ongeveer. Slijpen doe ik door alles op de zaag te laten zitten en het blad in de bankschroef te klemmen. verder door dan steeds de tanden in het blad te verschuiven en vervolgens dus te gaan vijlen.
Echter 3-4 kettingen per jaar verslijt ik toch nog wel per seizoen. Ik vraag mij daarbij af; is het niet voordeliger om van die Rapid Duro zaagkettingen te gebruiken. Deze speciale hardmetalen zaagketting schijnt ontwikkeld te zijn voor extreme belastingen zoals het zagen van vervuild of bevroren hout. Kan iemand mij hier zijn ervaringen mee vertellen?
Wat zijn jullie ervarinegn met andere merken? heeft iemand verschillende merken kettingzagen ter hand gehad en kun je iets vertellen over de verschillen?

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 30 mar 2009, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Pigion »

Een paar opmerkingen:
- Spijkers? In bmen zitten toch geen spijkers? Of zaag je veel "ander" hout? Kettingzagen zijn goed in bomen etc. Voor afkorten van pallethout etc. kan je beter een wip-zaag gebruiken. Deze heeft widea tanden en kan tegen een stootje.
- Slijpen (vijlen) doe ik ook zelf. Ik doe ongeveer 2 jaar met een zaagketting. De nokken tussen de snijdende tanden dienen om de snijdiepte per tand te regelen. Ik vijl deze spaarzaam af en zeker niet met slijpschijf.
- Mijn enige probleem met kettingzagen is het olietoevoerpompje. De boring naar het zaagblad wil wel dichtlopen door indikken van de olie. Met biologisch afbreekbare olie is dat helemaal een ramp.
Ik zoek nog wel een oplossing voor het kloven.
Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Ik slijp mijn kettingen altijd met een slijpmachine van einhell, gekocht bij een van 's landsch grote bouwmarckten. Als je de slag ervan te pakken hebt gaat het heel snel. Voor vijlen ben ik te lui/ongeduldig. Nadeel is dat je de ketting van de machine moet halen, voordeel hiervan is weer dat je alles even schoon kunt maken voor je verder zaagt. Motorzaag is een stihl woodboss geloof ik, typenummer weet ik niet.

Kloven deed ik de eerste 7 kuub met kloofbijl aangedreven door polsstoom, nu met een zelfbouw (maar niet door mezelf gebouwde) kloofmachine met electrische aandrijving. Werkt als een tierelier, zeker als m'n pa er achter staat ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Ik zaag met een Stihl MS180, gewoon een klein machientje waar ik afgelopen winter ook Azobe aanmeerpalen mee heb gezagen. Ik zorg voor 2 standaard Stihl kettingen. 1 er op, en 1 scherp op voorraad. Met Azobe regelmatig tussendoor even met de vijl er op. Bij gewoon stamhout kan die interval wat langer zijn. Worden de vrijloop kanten van de zaagtanden te rond, dan breng ik de ketting even weg, voor 6 euro wordt hij machinaal weer op scherpte gebracht.

M'n kettingzaag loopt op Aspen, nooit geen problemen mee. Als ketting smeerolie gebruik ik standaard smeerolie van Dolmar. Tot op heden ook nog nooit verstoppingen mee gehad.

Een kloofapparaat ligt momenteel op m'n tekentafel. Tegen de tijd dat dat uitgevoerd gaat worden kan ik daar wel wat info van hier presenteren.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door frans »

In de 25 jaar dat ik nu op hout verwarm heb ik 2 bladen en drie zaag kettingen versleten.
Een ketting en blad was dus weg toen ik ff een stronk in de tuin heb weg gezaagd, er zat toch te veel zand op......
Ik slijp na elke zaag sessie, het is beter om dan een of twee streken te vijlen dan om een zaag echt bot te laten worden.
Het kost je meer moeite en slijtage aan je zaag.
Je moet dan n.l. de gehele slijtage ( = afronding) wegslijpen om hem weer scherp te krijgen.
Het blad in de bankschroef klemmen is een makkelijke manier, in het bos leg ik de zaag op een stronk.
Het is i.d.d. een goede zaak om de hoogte van de voorloopnok zelf aan je eigen zaagmachine vermogen aan te passen.
Ik vijl er net zoveel af dat de zaag zonder te hard duwen zich goed in het hout vreet.
Ik gebruik al die jaren al naar tevredenheid een Alpina. een keer een centrifugaal koppeling vervangen was het grootste ongemak aan de machine zelf.

Het kloven doe ik met een machine, zou dat niet meer anders willen.
Deze kan ca 15 ton aan, vastlopen heb ik nu niet meer meegemaakt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Wouter Gillis »

Bij mij: Stihl 230ms en spierkracht-kloofhamer. Ketting nog niet moeten slijpen, heb de zaag nog maar 2 maanden en niet veel gebruikt. Maakte ervoor vooral gebruik van mijn vaders Husq 55 die door hem werd geslepen. Dus het slijpen zal ik zelf nog moeten leren. (bedankt atlas voor de interessante link...). Stihl 230 lijkt me wel op het randje qua kracht, had misschien liever een slagje zwaarder gehad maar dat is te laat. Verdere zaagsessies zullen dit wel uitwijzen. Van de kloofhamer ben ik heel tevreden. Is fysiek gezien uiteraard wel vermoeiender dan een mechanische hamer, maar gaat toch ook vlot vooruit. Heb gemerkt dat er onder kloofhamers een tamelijk groot verschil kan zijn naar gemak van kloven. Hangt af van de hoek van de hamer zelf. Ik heb een iets stompere hoek en dat bevalt me prima.

Groeten
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Ik zaag elektrisch en met benzinemotor.

Ik stook in mijn houtkachel in huis meestal gekloofd hout van alle soorten bomen die op mijn weg komen (letterlijk en figuurlijk :) ) In mijn hout-cv vooral dik en dun pallethout met spijkers.

Mijn huidige elktrische kettingzaag komt van 's lands goedkope supermarkt en zaagt fantastisch. Het meeste hout zaag ik kort in mijn achtertuin, en dan maak je elektrisch niet zoveel herrie. Dun hout zaag ik met een afkortzaag. 70% van het pallethout kan ik met de afkortzaag aan.

Mijn benzine motorzaag is een stihl ms 210C. Een fantastische zaag, die ik echter alleen gebruik als er geen 230V voorhanden is. Geen zware machine, maar ik begin ook gewoon niet aan dikke bomen. Zeker niet zolang er genoeg dun materiaal voorhanden is.

Mijn kettingen slijpt ik zelf, handmatig en dat bevalt best. Je moet inderdaad wel opletten dat de hoek waarin je aanzet, de juiste is. Anders zaagt ie helemaal niet meer. Wanneer ik vind dat ik de ketting zelf niet fatsoenlijk scherp krijg, laat ik hem bij een professionele tuinbouwzaak slijpen.

Kloven doe ik maar incidenteel op spierkracht. Want de meeste stammen die ik krijg, zijn niet zo dik. En pallethout hoef je nooit te kloven. Maar wanneer ik in de toekomst wel zou moeten gaan kloven, dan schaf ik een professionele kloofmachine aan. Want goed gereedschap is met hout verkleinen echt al het halve werk.
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door sjoerd »

Hey allemaal,

Ik heb wel van alle merken wat.
Mn eerste zaag is een husqvarna 254 xpg (met handvat verwarming heerlijk in de winter).
Daarna heb ik een stihl 020. deze gebruik ik voor het kleine hout en snoeien.
Later heb ik een dolmar ps 5000. heerlijke brandhout zaag trekt super.
En laatst heb ik nog een stihl ms 180. Deze gebruik ik voor het figuurzagen (carving).
Het slijpen van de ketting doe ik altijd zelf want het slijpen met de machine gebeurt vaak met een ander diameter.
En dan gaat het slijpen met de hand weer niet zo fijn.

Het kloven doe ik met een kloofmachine van 7 ton. met twee snelheden een snelle van 2,5 ton en een langzame van 7 ton.
Heb dit jaar zo al ca.10 geklooft.

Dus moet zeggen het is een leuke hobby zolang je maar bedenkt dat je veiling werkt(zaagbroek en schoenen) en dat het gevaarlijk gereedschap is.

sjoerd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

@ Pigion,
Spijkers? In bomen zitten toch geen spijkers? Of zaag je veel "ander" hout?
Inderdaad pallets. Spijkers dus. Wipzaag heb ik wel overwogen maar daarvoor zijn de pallets te onhandig groot en zwaar.
De nokken tussen de snijdende tanden dienen om de snijdiepte per tand te regelen. Ik vijl deze spaarzaam af en zeker niet met slijpschijf.
Een kleine slijpschijf kun je ook zeer secuur hanteren.
Mijn enige probleem met kettingzagen is het olietoevoerpompje. De boring naar het zaagblad wil wel dichtlopen door indikken van de olie.
Wanneer je ze goed schoonblaast met perslucht na (bijna) elke keer zagen is dit geen probleem lijkt mij. In ieder geval heb ik er bij mijn Stihl's nog nooit last van gehad. Welk merk gebruik jij?

@ Kockie,
Ik slijp mijn kettingen altijd met een slijpmachine van einhell, gekocht bij een van 's landsch grote bouwmarckten. Als je de slag ervan te pakken hebt gaat het heel snel. Voor vijlen ben ik te lui/ongeduldig. Nadeel is dat je de ketting van de machine moet halen
Ik blijf erbij dat je met simpel vijlen van de ketting sneller bent dan met je slijpmachine. Ik haal de ketting ook niet van de zaag af. Deze methode heb ik niet zelf verzonnen maar overgenomen van een bosbouwer.
Kloven deed ik de eerste 7 kuub met kloofbijl aangedreven door polsstoom, nu met een zelfbouw (maar niet door mezelf gebouwde) kloofmachine met electrische aandrijving. Werkt als een tierelier, zeker als m'n pa er achter staat
Ik kloof niet maar zaag alles. Wel heb ik nog een aantal kuubs boomstammen liggen die nog en keer een kloofbeurt moeten hebben. Vind jou eigenbouw kloof-machine dus bij voorbaat al interessant. Kun je iets meer vertellen over de capaciteit en constructie. Misschien fotootje om mijn idee voor ook een zelfbouw-kloofapperaat vorm te kunnen geven?

Atlas
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem »

Mijn verhaal.
In 1984 een zware Jonsered aangeschaft (2de hands) in 1985 de stempelpoot van de autolaadkraan van de vrachtwagen waar ik toen mee ree op een H-profiel gemonteerd die op twee olievaten lag, van stripijzer een bijtel gemaakt met een hoek van 30gr. opgemeten van een hand-kloofbijl . Handgas d'r op en aan het ventielenblok trekken. Zondag-avond het spul weer ombouwen, de hele week er mee rijden en zaterdags weer ombouwen tot klover. Een jaar of 6 geleden een 7tons liggende klover gekocht, een pracht machien en nog steeds dienstdoende. 3 jaar geleden een 10tons verticale klover erbij gekocht maar deze 1jaar geleden ingeruild voor een 13tons staande klover 400v waar ik 1meter hout mee kloof, en als ik er aan toe ben deze meter stukken op kachelmaat zaag dmv een wipzaag 400v met een 700-widiablad. Daarnaast nog twee weggooi elek. kettingzagen, 1 elek. Husqvarna 2100-watt en 1 Husqvarna-365 motorzaag met een 45 en 60cm blad.
Kettingen slijpen we zelf en het blad krijgt als het daarom vraagd ook een opknap beurt.

Het is niet onverstandig om de ketting na een x-aantal handmatige vijlbeurten deze machinaal te laten of zelf te slijpen zodat alle beiteltjes weer de zelfde lengte hebben. Ieder mens (bijna) is met de ene hand sterker dan de andere hand, zodat er aan één kant kortere beiteltjes zitten dan de andere kant. Het gevolg is dat je met het zagen van bomen > 40á50cm en dikker weg loop met het zaagblad en het hele zootje vast kom te zitten, hij gaat dus klemmen, dan ga je dus een beetje wrikken en klooien en in het ergste geval gaat je blad krom. De diepte-steller zorgd er voor dat je zaag niet gaat happen. Is de diepte-steller te laag tov de beitel dan trekt de zaag jou mee naar voren , moet teveel hout weghalen wat ie niet aankan. Voor zachthout mag de d.steller iets lager zijn dan met hardhout. Ook na +/- 3vijl beurten het blad keren om een gelijkmatige slijtage te krijgen, en NA het spannen de neus van het blad omhoog trekken en dan vastzetten, pas dan is de speling van de ketting goed. Na het starten EERST even loos laten draaien vlak voor een stuk hout zodat je zeker weet dat de olie meekomt, dit na langere stilstand.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereeds

Bericht door bonkelaar »

Hallo allemaal,

Nu schijn ik de aanzet gegeven te hebben tot dit forum-onderwerp, het verkleinen van stookhout.

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen naast het stoken van hout bezig zijn met hun zaag en kloof-uitrusting. dit gaat van zagen naar bijlen, kloofmachines, houttransport en houtopslag.

In Nederland heb ik nog geen vergelijkbaar forum ontdekt, ik ben wel actief op http://www.motor-saegenportal.de en op http://www.arboristsite.com de afdeling chainsaw of op http://www.ChainsawCollectors.se

Misschien een leuke aanvulling voor dit Forum, je zult eens zien hoeveel mensen er in dit onderwerp geinteresseerd zijn.

met vriendelijke groet

Jos
Een moderator wijzigde dit bericht:
2 links verbeterd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Pfff Jos, je hebt weer voor veel leesvoer gezorgd....

Vandaag trouwens een elektrieke kettingzaag gekocht voor werkzaamheden bij huis.... Stukkie stiller.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Ik onderhoud m'n benzine kettingzaag net zoals Frans. Vijlen met de hand; 2 haaltjes is genoeg. Tuurlijk zijn er altijd een paar tanden zonder scherpe punt, maar zolang dat er een paar zijn geeft dat niets. Nooit problemen met klemmen of scheef zagen.

De zaag gaat altijd schoon met gesmeerd loopwiel terug in de kast! Luchtfilter om de paar beurten schoonblazen. En aan het eind van het seizoen alle kappen verwijderen om opgehoopt stof weg te blazen.

Belangrijkste tip: nooit uitlenen!!!!! Iemand die een kettingzaag moet lenen, omdat hij zelf niet wil investeren, heeft niet de verantwoordelijkheid om er zuinig op te zijn. En we weten hoe vlug je een ketting om zeep kunt helpen, nietwaar?

Ik zag laatst een malloot hout afkorten door het vast te houden met de linkerhand, hout afsteunen op zijn knie en de kettingzaag in de rechterhand...... Kennis van me maakte het net zo bont door zelf het hout op een kloofblok vast te houden en pa te laten zagen..... Een zaagbok is kennelijk synoniem aan de bekende "gedempte put" (die van het verdronken kalf).

Elektrische kettingzaag staat nog op de verlanglijst, maar eerst een zaagbroek. Kloven voorlopig nog met het handje, sportschool is ook duur....

Uiteindelijk wil ik alle hout gaan verkleinen naar formaat half pakje sigaretten. De machine die dat gaat doen, zal ik wel zelf moeten gaan bouwen.

Vraag: heeft iemand wel eens geëxperimenteerd met ethanol als brandstof voor de kettingzaag?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Ken het uit de modelbouwwereld. Heb wat van die 2-taktmotortjes die daar op lopen. Er wordt dan gesmeerd met wonderolie of synthetisch Ma10. De smeerverhouding ligt daar wel hoger, ongeveer 20%.
Of het in de kettingzaag werkt?? De compressieverhouding moet wel ongeveer gelijk zijn. anders klopt het octaangetal niet waarop de motor van de kettingzaag is ontwikkeld.
Echt slecht hoeft het niet te zijn, er kan vervuiling optreden waardoor eerder of meer onderhoud nodig is. Vastlopen blijft ook een risico, maar door vet te smeren kun je dat wel weer voorkomen. Vet smeren vervuilt wel sneller en start moeilijker.
Op een oud machientje uitproberen, maar dat doe ik niet in de mijne... Is ethanol goedkoper dan benzine??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Dit is echt een prachtige en practische oplossing voor een houthok. Er moet alleen nog een dak op....

http://www.motorsaegen-portal.de/ms-for ... a&start=40
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie