Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ja, er is belangstelling!

Ik heb nog wel 2 grote planken/schotten die we als tafel kunnen gebruiken. Zijn daarvoor al eerder gebruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

bonkelaar schreef:Het is jammer maar veel mensen hebben gewoon geen gevoel voor de materie.
Vaak is het niet lezen van de gebruiksaanwijzing de oorzaak. Kennis van mij had laatst de punt van het blad van zijn jonge zaag blauw en het topwiellager aan gruzels. Mijn vraag: "Smeer je dat dan nooit". Glazige blik; niet dus. De verkoper van het nieuwe blad had hem er ook niet op gewezen, zeer kwalijk. Gebruiksaanwijzing was destijds meteen met het oud papier weg. En dan nog niet vragen hoe je dat moet smeren.... Sommigen verdienen eigenlijk niet beter, maar heb het toch maar uitgelegd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Kan nog wel de nodige anekdotes vertellen over mijn tijd als onderhoudsmonteur in de verhuur en dan met name over de particuliere huurders.
Iets voor bij het kampvuur om met elkaar lachkramp te krijgen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Tijdig vijlen, dus ook tijdens de koffie evend e vijl er doorhalen voorkomt dat er grof geslepen hoeft te worden.

Maar dat een zaagblad met een kuub of 10 versleten zou zijn is wel erg vroeg hoor. Inderdaad, wel even het scherpe randje afvijlen en na iedere zaagdag even met een lasdraad de groef schoonpeuteren.

Aspen verstopt de kanaaltjes?? De brandstof heb ik dat probleem nog nooit gehad, je kunt hem zelfs beter bewaren dan met aanmaak 2-takt. Je tankt er ook schoner mee, zelf 2-takt aanmaken lukt nauwelijks stofvrij.

Wel is de Aspen kettingolie niet goed in de zaag houdbaar, die dikt wel in. Laatste tankvulling gebruik ik dus altijd normale kettingolie.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Aspen verstopt de kanaaltjes?? De brandstof heb ik dat probleem nog nooit gehad, je kunt hem zelfs beter bewaren dan met aanmaak 2-takt.
Toch heb ik afgelopen februari een halve kan Aspen gehad die volledig is uitgeschift en een geleiachtige brei in mijn stihl heeft achtergelaten.
Zeker een halve dag werk gehad voordat alles weer als vanouds functioneerde.
Ook mijn gal gespuwd bij de leverancier, maar zoals te verwachten geen reactie van enige betekenis.
JantjeV8 schreef:Wel is de Aspen kettingolie niet goed in de zaag houdbaar, die dikt wel in. Laatste tankvulling gebruik ik dus altijd normale kettingolie.
Ik gebruik leibaanolie als ketting olie, dat plakt tenminste fatsoenlijk. Schift en verstopt niet ondanks z'n dikte (68)
geen noemenswaardige slijtage aan het blad.

Ik heb voor me zelf de neiging om de voorlopers wat extra te laten zakken, dus de zaag "agressiever" te maken. Druk op de zaag is dan niet van toepassing, eerder goed geleiden en iets tegenhouden. Is niet iets om uit te lenen maar voor mezelf functioneert het uitstekend.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

nck schreef: JantjeV8 schreef:
Aspen verstopt de kanaaltjes?? De brandstof heb ik dat probleem nog nooit gehad, je kunt hem zelfs beter bewaren dan met aanmaak 2-takt.

Toch heb ik afgelopen februari een halve kan Aspen gehad die volledig is uitgeschift en een geleiachtige brei in mijn stihl heeft achtergelaten.
Zeker een halve dag werk gehad voordat alles weer als vanouds functioneerde.
Ook mijn gal gespuwd bij de leverancier, maar zoals te verwachten geen reactie van enige betekenis.
Toch sta ik hier ook van te kijken. In ons bedrijf gebruikten we uiteindelijk alleen nog maar aspen. Het was duurder, maar het stonk niet en alle machines draaiden beter, ook na een lange periode van stilstand. Daarnaast had ik het idee (en mijn machine reperateur ook) dat wij minder problemen hadden dan collega's die eigenwijs zelf bleven mengen....
Dus jouw ervaring lijkt me een misproductie van de maandagmorgen categorie :mrgreen:

Verder wil ik nog even opmerken dat ik een (goedkoop) slijpmachientje zie als een aanvullen op het handslijpen, en niet als een vervanging. Met de hand slijpen gebeurde bij iedere tankbeurd en de machine werd alleen ingezet als de tanden onregelmatig begonnen te worden of als we een stalen/stenen verrassing waren tegengekomen.
Met de machine slijpen koste meer tijd dan met de hand. Met 'even snel' kan je er vanuit gaan dat je de ketting verkloot en te snel laat slijten.
Bij met de hand slijpen is het heel erg belangrijk dat je begint met het meest botte tandje te sluipen en als deze scherp is, alle andere tanden evenveel streken geven. Dan zouden de tanden ongeveer even snel moeten slijten.

Verder lijkt het alsof jullie heel aardig bezig zijn :mrgreen: :D :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik heb weer een geniale kloofmachine gezien. Is wel een commerciele, maar dat mag de pret niet drukken. Wat vind ik er zo geniaal aan? Dubbelwerkend en kan in meerdere stukken kloven. Alles wat te groot is kan er nog een keer door.

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door gerard »

Met deze zou ik al heel tevreden zijn, hij neemt toch aardig wat werk uit handen
http://www.youtube.com/watch?v=rSCBPj3jTMA
deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=eMT1MleY ... re=related



groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Tim »

Kockie,

Wat zou er gebeuren als't ie het blok erop heeft gelift, er voor gaat staan en de verkeerde hendel pakt?

Ik vind het ook altijd bijzonder dat men alleen bomen heeft zonder noesten. Maar een mooie machine, simpel en doeltreffend.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik zou zelf de lift aan de andere kant maken. ik zou zelf minimaal 3 keer per uur de lucht ingaan volgens mij. M'n pa bij iedere kloofactie :)

Het geniale eraan vind ik dat je een enorm blok in meerdere keren kunt kloven. Je hoeft niet het hele blok in 1 keer voor een kruis te duwen, maar je "schaaft" er bij iedere gang een stuk af. Dubbelwerkend is leuk, maar 1 van de gangen zal toch een stuk minder krachtig zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Dubbelwerkend is leuk, maar 1 van de gangen zal toch een stuk minder krachtig zijn.
Nou, dit ding zit zo clever in elkaar dat het me niet zou verbazen als er onder die tafel twee cylinders tegen elkaar in zouden zitten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Nono
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Nono »

Hier nog een manier om stook hout te verkleinen.
Simpel en doeltreffend.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1478231 ... ltips.html

Maarten
.
Boulangé
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011, 20:11

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Boulangé »

Heb trouwens zo'n vijl gekocht met een plaat erop om de ketting van de kettingzaag te slijpen.
Voor het eerst sinds tijden weer kettingzagen die zagen zoals t hoort.
En dat met alleen maar een paar strijkjes met die vijl erlangs !

Te koop : lidl elektrische ketting slijp machine . . . .
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

Nono schreef:Hier nog een manier om stook hout te verkleinen.
Simpel en doeltreffend.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1478231 ... ltips.html

Maarten
Nog een extra binnenband scoren bij de fietsenmaker :lol:
Boulangé schreef:Te koop : lidl elektrische ketting slijp machine . . . .
Als je er een Nieuw Zeelands stekkertje op laat zetten en hem dan ff op het vliegtuig zet, ben ik wel geíntresseerd :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul »

Geniale kloofmachines hier allemaal! :lol:

Ik moet het tot nu toe nog met een bijl doen echter. Het is toch maar een paar m³ per jaar, dus prima. Ben ook nog jong. 8)

Maar over de Lidl (e.d.) slijpmachientjes ben ik echter wel heel tevreden. Heb er pas een gekocht en dit weekend voor het eerst uitgetest op twee botte kettingen. De ene was héél bot, want die had ik gebruikt om rotte stukken uit een oude beukenhaag te snoeien en daar was in de loop der jaren nogal wat zand in verzeilt geraakt. De andere was gewoon bot van het vellen van een boom in onze tuin laatst. Niet echt bot, maar die moest gewoon een keer aangescherpt voor het volgende gebruik.
De kritiek dat een slijpmachine te grof aanpakt kan ik echter niet delen. Juist doordat er wat speling op het geheel zit kun je per tandje variëren hoe hard je 'm pakt en zo eenvoudig ieder tandje net genoeg slijpen. Oké, dan moet je het wel even met wat gevoel aanpakken, maar dat moet bij een vijl nog meer. Ook het verbranden van de tandjes heb ik niet meegemaakt. Gewoon een kwestie van voorzichtig zijn.

De kettingzaag is een Stihl. Weet niet zeker welk type eerlijk gezegd, maar het is een kleine en dat bevalt heel goed. Met een scherpe ketting gaat hij toch nog aardig vlot door dik hout, maar hout van >25cm is toch eerder uitzondering dan regel bij ons, dus dan is het in de praktijk alleen maar heel prettig om met een lichte machine te werken. Ik kan dan ook iedereen aanraden die niet al te vaak heel dik hout hoeft te zagen om het liefste maar een kleine zaag te kopen.
Plaats reactie