Water verwarmen en lucht koelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Water verwarmen en lucht koelen

Bericht door Wouter1987 »

Ik ben op zoek naar een warmtepomp voor men vloerverwarming maar ook naar een airco.
Technisch kan dit in 1 systeem maar ik vindt er geen die het kan.
Zijn er mensen met meer ervaring in het gamma van warmtepompen?

Als het niet te combineren valt, ga ik op zoek naar 2 losse systemen.
Bestaan er systemen die moduleerbaar zijn en waarvan je het piek verbruik kunt beperken?
Dit om geen piek belasting te vormen op het net of enkel te laten werken als de zonnepanelen terug leveren.
Ook hier vindt ik geen merken/types die dit kunnen.
Zelfde voor airco's. Alhoewel het hier minder nodig is. Geen zon -> geen airco nodig :-).
Maar als de zonnepanelen 4kW leveren en men eigen verbruik is 3,5kW, zou het leuk zijn mocht de airco maar 0,5kW verbruiken.

Kan iemand me helpen?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Water verwarmen en lucht koelen

Bericht door TLS »

de meeste warmtepompen kunnen zowel verwarmen als koelen. ik heb destijds een extra circuit klaar gelegd voor een ventilo-koeler maar vind actieve koeling via de vloer voldoende. Het is niet herzelfde als airco, maar geeft duidelijk een aangenaam en verfrissend gevoel als je de ruimte betreedt. Enkel werking tijdens de zonne-uren is een beetje nipt om de temperatuur constant laag genoeg te houden, ikzelf heb een batterij dus kan de WP de nacht door draaien op laag vermogen (wat actieve vloerkoeling vereist).
Slimme sturing van een warmtepomp is niet evident, ikzelf heb een chinese LW WP geïmporteerd die ik volledig via modbus kan uitlezen en sturen.
Slimme sturing van een lucht-lucht WP (een airco) is makkelijker, dat kan met behulp van een sensibo die de afstandsbediening emuleert.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Water verwarmen en lucht koelen

Bericht door Wouter1987 »

Beetje wat ik wil. Maar ziet er eerder voor industrie uit.
https://www.mitsubishi-electric.be/nl/n ... n-harmonie
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Water verwarmen en lucht koelen

Bericht door remco d »

TLS schreef: 11 mei 2022, 08:59 de meeste warmtepompen kunnen zowel verwarmen als koelen. ik heb destijds een extra circuit klaar gelegd voor een ventilo-koeler maar vind actieve koeling via de vloer voldoende. Het is niet herzelfde als airco, maar geeft duidelijk een aangenaam en verfrissend gevoel als je de ruimte betreedt. Enkel werking tijdens de zonne-uren is een beetje nipt om de temperatuur constant laag genoeg te houden, ikzelf heb een batterij dus kan de WP de nacht door draaien op laag vermogen (wat actieve vloerkoeling vereist).
Slimme sturing van een warmtepomp is niet evident, ikzelf heb een chinese LW WP geïmporteerd die ik volledig via modbus kan uitlezen en sturen.
Slimme sturing van een lucht-lucht WP (een airco) is makkelijker, dat kan met behulp van een sensibo die de afstandsbediening emuleert.
Actieve vloerkoeling? Ik heb weleens zitten denken aan grondwater door de vloerverwarming te sturen voor het sproeien in de tuin. Zoiets? Werd me langs alle kanten afgeraden
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Water verwarmen en lucht koelen

Bericht door Wouter1987 »

Voorlopig nog geen batterij en ik ga ook de boot nog afhouden. Ooit zal die solidstate er wel door komen.
Ik heb met een installateur gesproken en die gaat me meer info bezorgen over LG.
Hierbij zouden ze ook zulke systemen hebben. Meer info volgt nog.
Plaats reactie