Warmtepomp / cv haard / vloer verw combi schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jag
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2022, 17:26

Warmtepomp / cv haard / vloer verw combi schema

Bericht door Jag »

Voor een net aangekochte woning ben ik de verwarmings installatie aan het samenstellen. Het betreft een woning uit 1972 (+/- 190m2) die we helemaal gaan isoleren (triple glas, spouw/vloer/dak isolatie en centrale wtw). In het gehele huis komt vloerverwarming en we willen verwarmen met een all electric lucht-water warmtepomp. De verbouwing wordt uitgevoerd door een aannemer en zijn installateur. We zitten nu in de fase dat we alles nog kunnen kiezen :). We willen we nog een CV haard toevoegen maar dit pas later doen omdat de verbouwkosten nogal uit de klauw lopen, . Graag zou ik de installatie dus voorbereiden voor de toevoeging van een cv haard. De installateur heeft deze combi nog niet eerder toegepast maar is wel ervaren en welwillend om het uit te voeren als hij een schema heeft.

Het voorstel is om in ieder geval een grote buffervat te plaatsen van 400L. Ik heb al gelezen dat het meest efficient is om deze parallel te plaatsen aan de vloervervarming. De warmte pomp moet natuurlijk uit gaan op het moment dat de CV haard aan staat. Is dit met een hgm regeling? Hoe moet de CV haard op de buffer aangesloten worden? Heeft iemand een schema van een vergelijkbare installatie?

Dank alvast voor de hulp!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Warmtepomp / cv haard / vloer verw combi schema

Bericht door Paul Joosten »

Mijn installatie draait al jaren op een buffervat van 1000L. Oorspronkelijk gevoed door een op hout gestookt fornuis en de gas-CV, die parallel geschakeld waren. Alle gebruikers konden via verschillende circuits de benodigde warmte onttrekken aan het buffervat. Dat laatste is niet principieel veranderd maar de gas-CV is al jaren geleden vertrokken. Binnenkort gaan we een monobloc lucht-water WP toevoegen en het fornuis waarschijnlijk vervangen door een (kleinere) pelletkachel.

Wanneer je verschillende warmtebronnen parallel aansluit op het buffervat moet je wel terugslagkleppen plaatsen in de retourleidingen om de zaak hydraulisch neutraal te houden. Resterende uitdaging is dan de aansturing. Daar zijn diverse oplossingen voor mogelijk zelf werk ik met Home Assistant domotica. Je moet eerst bedenken wat je als primaire en wat je als secundaire warmtebron wilt gebruiken. Wanneer de primaire dan in gebruik is kan je de secundaire uitschakelen (desnoods met een relais) of 'foppen' door die te laten denken dat het buffervat een hogere temperatuur heeft. Overigens is het geen halszaak wanneer beide bronnen tegelijk warmte zouden leveren aangezien ze elkaar niet kunnen beïnvloeden vanwege de terugslagkleppen. Je zou ook de primaire bron een hogere gewenste temperatuur kunnen instellen dan de secundaire. Dan slaat de primaire al aan en de secundaire nog niet. Vele wegen naar Rome...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie