HELIX houtkachel aansluiten op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SimonH
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 20:40

HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door SimonH »

Hallo, even voorstellen: Ik ben Simon Houtstra en woon in Alkmaar.

In ons huis hebben wij een oudere Helix houtkachel (zie bijlage) welke de woning op zich prima verwarmt.
Maar ik zou graag ofwel deze ombouwen tot een Cv-haard danwel vervangen door eentje. Ja, ze zijn niet goedkoop.....

De Helix van ons zit ingebouwd en heb erboven nog ruimte, ik kan de schouw waar die inzit ook verder verruimen.
Ik wil dus een warmtewisselaar op de houtkachel aansluiten.

Cv-ketel (gas gestookt) staat in de garage naast de keuken en ik kan de leidingen, (waterleiding, afvoer en aan- en afvoer Cv-leidingen), er zo naar toe trekken.
Mijn vraag is nu, welke warmtewisselaar kan ik er aan koppelen? En kan het überhaupt?

Las net in een oudere post( viewtopic.php?f=3&t=5411&start=15 ) dat Hans Kraayeveld, helaas inactief, een warmtewisselaar zelf gemaakt heeft.
Ik snap en begrijp de complexiteit van deze uitdaging, maar als pijpfitter moet dit wel te realiseren zijn, toch?

Graag jullie input hoe (en of) het uitgevoerd kán worden.
Bijlagen
70145785_5121562_15743410274913144995385988441808.jpg
70145785_5121562_15743410274913144995385988441808.jpg (20.56 KiB) 1658 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door kockie »

Welkom!

Recenter heeft Albert van Wdj ook een poging gedaan om een houtkachel met warmtewisselaar te maken: viewtopic.php?f=3&t=7997
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
SimonH
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 20:40

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door SimonH »

Top, mooie installatie.
Hoop dat ik ook zoiets kan fabriceren met mijn kachel.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door pelletpower »

Ergens is nog een draadje van een opensource warmtewisselaar. Dat was ook erg leuk hoe dat ging.

Zelf kun je ook iets maken. Als je ruimte hebt en pijpfitter bent, moet het niet al te lastig zijn. Doorstroomoppervlak ongeveer twee maal je rookgaspijpdoorsnede en warmtewisselent oppervlak minimaal 0,5 m2 per 10 kW.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door benthuis »

Even de advocaat van de duivel uitgangen ;-)
Een bestaande haard voorzien van warmtewisselaar kan niet straffeloos.

Mijn gok is dat je niet eindigt met een setup dit voldoet aan de verwachting. Rendement laag, daarmee veeeeeel hout nodig.
Dit wordt echt een keer onprettig. (Spreek uit ervaring)

Rookgas terug koelen kan maar tot een bepaalde temperatuur, daarna zal de trek wegvallen en het geheel niet naar behoren functioneren. Het is geen BBR dit zelf z'n trek genereert...

De kachel zit ingebouwd, dus om te plaatsen moet er gebroken worden. Ik zou dan kiezen voor een nieuwe brandkamert met optimaal rendement. Misschien niet wat je gehoopt had te horen, maar laat je hier vooral goed voorlichten...

Naast tegenvallende werking heb je denk ik momenteel een morele verplichting om te zoeken naar een verantwoord rendement en dito verbranding/uitstoot. Je merkt dat als brandstof duur wordt, de vraag naar hout stijgt en daarmee de prijs... 15 kuub hout is niet meer grappig als het echt geld gaat kosten. (Op dit moment is volgens een houthandelaar in heel Duitsland amper aan brandhout te komen... )

Succes met de zoektocht!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
SimonH
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 20:40

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door SimonH »

@benthuis

Ja, daar heb ik mijn gedachten ook over laten gaan.
Vandaar dat ik hier even navraag doe of het kan en of het mag.
Hakken en breken is geen probleem, het rendement wel........

Als het niet kan/mag, ga ik met de zonnepanelen wat doen of inderdaad een compleet nwe Cv-haard aanschaffen....
Hoe dan ook, met € 1,50 m3 gas prijs en oplopend wil ik wat gaan doen.

Kwam dit forum tegen tijdens mijn zoektocht naar wat te doen en vandaar deze vraag.

Kan het, mooi.... Kan het niet dan moet ik verder gaan onderzoeken wat wel kan .......
SimonH
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 20:40

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door SimonH »

pelletpower schreef: 03 apr 2022, 00:18 Ergens is nog een draadje van een opensource warmtewisselaar. Dat was ook erg leuk hoe dat ging.

Zelf kun je ook iets maken. Als je ruimte hebt en pijpfitter bent, moet het niet al te lastig zijn. Doorstroomoppervlak ongeveer twee maal je rookgaspijpdoorsnede en warmtewisselent oppervlak minimaal 0,5 m2 per 10 kW.
Zou graag het draadje willen lezen.......
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
SimonH
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2022, 20:40

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door SimonH »

kockie schreef: 03 apr 2022, 19:08 viewtopic.php?f=3&t=4746
Dat wordt effies lezen....... :geek:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: HELIX houtkachel aansluiten op CV

Bericht door kockie »

Het is niet alleen de bestemming die er toe doet, maar ook de reis er naartoe!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie