thermosyphon zonnecollector ervaringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

thermosyphon zonnecollector ervaringen

Bericht door markb »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een thermosyphon zonnecollector systeem?

Ik overweeg een verticale muuropstelling met een kleine boiler zonder pomp en besturing e.d. maar ik kan er niet veel over vinden op dit forum. ook wat betreft aanbieders is er (in Nederland) weinig te vinden.

Het enige wat ik kan vinden is dit: http://www.solar2all.com/TScollector.php

Wat is de reden dat deze systemen zo weinig populair zijn hier terwijl je zou verwachten dat zo'n passief systeem toch vele voordelen heeft? Zeker als je op termijn naar een situatie zonder elektra en gas aansluitingen toe wilt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: thermosyphon zonnecollector ervaringen

Bericht door Ruuben »

De benaming van solar2all doet vermoeden dat er alleen een zuiver zwaartekracht principe werkt, maar helaas heb je nog steeds een pomp nodig; die kan je natuurlijk op een zonnepaneel met gelijkstroom laten lopen! Maarja, als je al geen plek had voor een heatpipe frame waar laat je je zonnepaneel dan.... Het verschil is dat er dus doorstroombuisjes van koper in de glazen buizen zit; veel materiaal en dus duur en zwaar. Ik zie de voordelen niet; behalve als je alleen maar een verticale muur ter beschikking hebt die dat ook nog eens kan dragen.

De systemen die thermosyfon zijn hebben een buffervat bovenop de collector gemonteerd; de chinese oplossing. Dat is inderdaad zonder electra en best zuiver. Je draait je warmwaterkraan open en je hebt daar water uit. Het kan altijd maar een klein buffervat zijn. Maar ja, het is een windgevoelige grote zware visueel afwijkende constructie en daarmee weer vergunning plichtig in regelrijk nederland vrees ik. Ik heb ze in Nederland nog nooit gezien op een huis. In Belgie geloof ik wel, en in oost europa en Macedonie ook.
kbb.jpg
Plaats reactie