heatpipe of zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

Even voorstellen ik ben hatz<
mijn naam is afgeleid van een in het verleden tractor bouwer alleen nu nog generatoren mijn hobby dus de tractor,
in het verleden ben ik ook wel eens op het forum geweest voor de aanschaf van een pellet ketel en energie besparende maatregelen.

Ik ben inmiddels toe aan een tweede ronde en wil mijn palletketel vervangen door een modulerend model van daaruit komen de volgende vragen,
( en ja heb heel het forum door gespit maar kwam niet tot een duidelijk antwoord omdat het nu heel anders is met opbrengsten en ervaring met)

Zoals het er nu voor staat word mijn volgende ketel de Biodom LX maar de ene adviseerde met buffervat de ander zegt zonder gaat ook heel goed
een derde partij wil het vat met heatpipe's opwarmen als (zodat ketel minder hoeft te doen) de ander zegt slechte keuze met zonnepanelen kan het ook en zomers minder warmte behoefte kan je stroom terug leveren en kan zo gestuurd worden tegenwoordig dat het alleen met zonnestroom gedaan word .

Ik had bedacht palletketel hygieneboiler 2000 liter 120 heatpipe"s ( gemiddelde behoefte is 7kw warmte per uur bij 0 tot 5 graden)
advies palletketel 1200 liter hygieneboiler 120 heatpipe's
advies palletketel 1000 liter hygieneboiler zonnepanelen (zoveel er ruimte is)

Kortom ik weet het niet meer iemand ervaring.

Groet hatz,
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door LeaD »

In de winter doen zonnepanelen of heatpipes nix ( op enkele zonnige vorstdagen na ) .

Het is pelletketel met pellets .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door LeaD »

Hatz motoren, leuk maar die met een lepelsmering is een drama als het lepeltje afbreekt . :roll:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

Ik verwacht tussen half november en maart geen opbrengst van de zon.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Het begint al met de Biodom. Geen al te beste keuze. Hier in t dorp staan er nog een paar te koop. En zo ken ik er nog wel meer.

2000 liter voor sanitair water is ook lichtjes overkill.

PV als je er ruimte voor hebt, dam kun je inderdaad overschot aan energie nog verkopen ipv affakkelen.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

wat gaat er fout met de Biodom en welk merk zou jij aanraden,
Een hygiënebuffervat is niet alleen bedoelt voor heet water maar ook om gedeeltelijk te gebruiken voor huisverwarming bij lage temperatuur.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Niet zon bijzonder rendement. Zelf heb ik ook een Bosnisch kacheltje, Kovan. Doet t een stuk beter. Ze hebben ook nog een budget lijn die overeenkomt met de Biodom. Hier vallen de pellets ook in de brander, dat wil je dus eigenlijk niet. Het verstoort de verbranding , elke keer weer. Kovan is ook opgebouwd met een bell, werkt erg goed. Een geronomeerd Oostenrijks merk heeft dat weer gekopieerd. Zegt genoeg denk ik.

Buffer is echt onnodig verlies voor een pelletkachel. Ik zou toch voor aanzienlijk kleinere gaan, geconcentreerd op sanitair water. Het beetje winst met de zon ga je weggeven met het extra verlies.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

pelletpower heb je link van die kovan pelletketel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 28 mar 2022, 08:12 Hier vallen de pellets ook in de brander, dat wil je dus eigenlijk niet. Het verstoort de verbranding
Hoe wil je het dan? Aanvoer van de pellets van onderuit de brander en afbrand aan de bovenkant?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

hatz schreef: 28 mar 2022, 12:39 pelletpower heb je link van die kovan pelletketel
Tegenwoordig doet Dreamfire dat meen. Als er niet uitkomt heb ik zijn nr wel.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Inderdaad van zij of onderkant
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Kovan kan met 40 graden water overweg zonder vol te gaan zitten met creosoot. Laddomat is niet nodig.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

Pelletpower,

Heb je link naar deze ketel zoek iets met vermogen 22 tot 27 kw
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: heatpipe of zonnepanelen

Bericht door hatz »

pelletpower,

Heb mail naar Dreamfire gestuurd dinsdag tot op heden geen bericht ontvangen, geeft ook niet veel vertrouwen in de leverantsier.
Plaats reactie