Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Beste, ik heb een rocketstove gemaakt in Jvorm volgens het 1246 principe. Op filmpjes zie ik de vlammen steeds door de heatriser slaan, echter gebeurd dit bij mij amper tot niet.
Als test heb ik er een grote ton overgezet om heet te stoken en na 45min mat ik maximaal 150graden op het vlak dat ongeveer 15cm boven de riser zit.
Ik heb dan een stalen plaat geschoven vooraan de invoer op ongeveer 2 cm van de voorzijde die tot op enkele cm van de bodem komt met als doel om lucht aan te voeren in de brand haard maar dat maakt geen verschil.
Wat kan ik doen om mijn rendement te verhogen?
Bijlagen
SAVE_20220221_190858.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door LeaD »

Emissiviteit van de thermometer niet juist ingesteld ? Zilvergrijs is maar 0,31 t.o.v. zwart mat 0,97 .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

De waarde op de meter is niet zo belangrijk. Je voelt dat stove niet doorbrandt. Ook zonder de emmer erover vlamt hij niet zoals het zou moeten. Kan het dat de kolen te diep in het horizontale doorschuiven waardoor ze niet voldoende trekt?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door LeaD »

Emmer zwart geblakerd aan de binnenzijde ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door LeaD »

Foto van de rocketstove zou ook leuk zijn natuurlijk . Zo hebben we niet echt een zicht op de situatie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Hierbij een foto

Afmetingen zijn koker 100mm, invoer 200mm, horizontaal 40cm, heatriser 600
Bijlagen
IMG_20220222_162946~2.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door LeaD »

Secundaire luchttoevoer ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Sec luchtinvoer is voorlopig een losse plaat dewelke er lichtjes in spant. Ik heb ze op ongeveer 1 cm gezet van de voorzijde en op 2 cm, ook in verschillende hoogtes maar de ideale positie vond ik heden nog niet.
Zonder sec luchtinvoer zou deze toch ook al serieus moeten doorbranden?
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Zoals je op deze foto kan zien heb ik hem 1 keer weten hard gaan op weinig hout maar dat was bij hevige wind en was direct gedaan. Een rocket zou altijd zo hard moeten gaan toch?
Bijlagen
img_20220222_174628849.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door LeaD »

Staat deze nu op een natte houten vloer ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door peterberg »

Sven, een rocket waar de vlammen bovenuit komen brandt helemaal niet schoon. In mijn meest geoptimaliseerde rocket, ergens in 2009, bleven de vlammen juist in de burntunnel en de Testo gas analiser vondt dat de beste stook. In het kort: als de vlammen erbovenuit komen brandt het ding heel spectaculair maar niet schoon.

Die sec luchttoevoer is een p-channel, die moet 5% van de totale doorsnede van de feed tube zijn om goed te werken. Dan moet dat plaatje tussen 5 en 10 mm van de wand van de buis zitten. De beste positie in verticale richting is net zoiets onder het plafond van de tunnel laten steken.

En om het ding echt goed te laten werken dan moet de hele J rondom isolatie krijgen. Helaas kan het staal daar niet lang tegen.

Voor de ontwikkeling van zo'n kleine J-tube zie https://donkey32.proboards.com/thread/3 ... evelopment. Er is ook een onderwerp op dit forum maar die kan ik zo gauw niet vinden.

Hier is de link naar de complete ontwikkeling: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1863. Het duurde even, want de afbeeldingen zijn naar een andere locatie verhuisd. Maar nu doet (bijna) alles het weer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Dag Peter
Dank voor de uitleg. Als ik het goed begrijp dan doet mijn rocket het dus eigenlijk helemaal niet slecht? Ik heb vlam tot in de bocht van de riser maar er echt uitslaan doen ze niet.
Wat met de kolen in de tunnel? Plaats ik beter een gaas zodat de assen in de invoer blijven of kan het geen kwaad als ze wat doorschuiven in de tunnel
Tot slot, het doel is deze rocket onder een leem pizza oven te plaatsen met de riser door de bodem om zo de koepel oven te verhitten zonder rechtstreeks te stoken in de oven. Maar ik lees dat je dit soort rocket maar een kort leven toeschrijft. Maak ik het beter van vuurvast beton? Want dan maak ik beter ineens een batch177...denk ik dan
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door peterberg »

info@svendesmet.be schreef: 23 feb 2022, 13:48Als ik het goed begrijp dan doet mijn rocket het dus eigenlijk helemaal niet slecht? Ik heb vlam tot in de bocht van de riser maar er echt uitslaan doen ze niet.
Precies.
info@svendesmet.be schreef: 23 feb 2022, 13:48Wat met de kolen in de tunnel? Plaats ik beter een gaas zodat de assen in de invoer blijven of kan het geen kwaad als ze wat doorschuiven in de tunnel.
Die kolen verbranden toch wel, in deze vorm blijft er altijd assen in de tunnel liggen. Die moeten er af en toe uit gehaald worden.
info@svendesmet.be schreef: 23 feb 2022, 13:48Tot slot, het doel is deze rocket onder een leem pizza oven te plaatsen met de riser door de bodem om zo de koepel oven te verhitten zonder rechtstreeks te stoken in de oven. Maar ik lees dat je dit soort rocket maar een kort leven toeschrijft. Maak ik het beter van vuurvast beton? Want dan maak ik beter ineens een batch177...denk ik dan
Deze rocket is maar heel klein met een laag vermogen. Als je meer wilt, bouw dan een grotere J en gebruik vuurvaste steen en isolatie. Vuurvast beton betekent dat je mallen moet gaan maken en om het goed te doen heb je een triltafel nodig. Las een frame en zet de chamotte stenen er los in, werkt ook heel goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Dag Peter,
Dank vr de feedback
Ik heb het scheidingsplaatje vr de luchtaanvoer vervangen door een blikplaat van 1mm IPV 3mm staal. En dat zorgde ook voor betere trek vond ik.

Dus conclusie, 100mm is te klein vr een oven. Ik probeer het opnieuw met een koker van 150.

Creatieve groeten, sven
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Tav Peter, ik zou deze week beginnen aan mijn j-versie met AFM 150mm. Moet ik dan ook de 1-2-4-6 regel hanteren? Want dan gaat het 90cm hoog worden. Zou je hier rond of vierkante buis voor gebruiken? Ik dacht eraan om de invoer vierkant te maken maar de runnen en riser rond. Is wel kleiner debiet dan een vierkante buis maar iets zegt me dat de vlammen dan beter tolllen en het rendement dan hoger is. Of zie ik dit fout
Plaats reactie