Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 07 feb 2022, 21:16 Is het een buffer met spiralen ( warmtewisselaars ) ?
Het buffer zelf is een open verdeler, met een hygiëne spiraal er in voor tapwater.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Is de voeler van de noodkoeling bereikbaar ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 07 feb 2022, 22:26 Is de voeler van de noodkoeling bereikbaar ?
Euh ja dat denk ik wel, de voeler zit aan de zijkant in de kachel gestoken. Ik denk dat je hem daar zo uit kunt halen.

Wat zou je daarmee willen?

Ik vermoed nog steeds een probleem met te weinig flow. Dat zou kunnen komen door de pomp maar dat is niet waarschijnlijk.

Misschien toch nog lucht ergens in het systeem, of een verstopping. Om dat laatste uit te sluiten; ik kan natuurlijk de kachel aansteken en onder de vloer even voelen tot hoever het warme water komt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Als de voeler buiten de kachel kan worden gebracht zou je deze kunnen testen met een waterkoker .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Laat ik voorzichtig een paar aannames gaan doen.

Aanname 1: je hebt het mengventiel getest, zoals ik dat zei, er kwam water uit de koude leiding van het buffervat (wat niet hoort)
Je kon niet merken dat er verschil was, tussen het wel/niet indrukken van het ventiel.

Aanname 2: als je kraan van kachel dicht(er) zet, gaat hij beter koelen. Op je eerste foto stond de kraan half dicht, wat kockie nog tegen je zei.

Op basis van deze aannames, durf ik te zeggen dat je rubberringen kapot zijn in je mengventiel. Hij sluit geen van de leidingen meer volledig af.
Water kiest de weg van de minste weerstand, en zal dus via de kachel willen gaan lopen. Omdat de heet waterleiding, van je kachel, die terug naar je mengventiel gaat, niet dichtgeknepen wordt, blijft hij het al warme water doorverwarmen.

Je mengventiel doet het gewoon niet goed.

Probeer de kraan nog een zo te zetten, zoals op de eerste foto. Half open, half dicht.
Of helemaal dicht, kan je ook proberen. Waarschijnlijk blijft alles dan relatief koud.

Controleer dan ook gelijk even of er warm water bij het buffervat aankomt...

Als dat "goed" werkt, dan kloppen mijn aannames. Je mengventiel mechanisme is defect. Waarschijnlijk je rubberringen versleten/opgevreten.
Laatst gewijzigd door Ramon op 08 feb 2022, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 07 feb 2022, 22:56 Als de voeler buiten de kachel kan worden gebracht zou je deze kunnen testen met een waterkoker .
Lead, wat heeft dit voor zin???
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220208-120544_Samsung Internet.jpg
Hoeveel graden patroon heb je?

Staat de pomp op zijn hardste stand?
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 08 feb 2022, 11:50 Laat ik voorzichtig een paar aannames gaan doen.

Aanname 1: je hebt het mengventiel getest, zoals ik dat zei, er kwam water uit de koude leiding van het buffervat (wat niet hoort)
Je kon niet merken dat er verschil was, tussen het wel/niet indrukken van het ventiel.

Aanname 2: als je kraan van kachel dicht(er) zet, gaat hij beter koelen. Op je eerste foto stond de kraan half dicht, wat kockie nog tegen je zei.

Op basis van deze aannames, durf ik te zeggen dat je rubberringen kapot zijn in je mengventiel. Hij sluit geen van de leidingen meer volledig af.
Water kiest de weg van de minste weerstand, en zal dus via de kachel willen gaan lopen. Omdat de heet waterleiding, van je kachel, die terug naar je mengventiel gaat, niet dichtgeknepen wordt, blijft hij het al warme water doorverwarmen.

Je mengventiel doet het gewoon niet goed.

Probeer de kraan nog een zo te zetten, zoals op de eerste foto. Half open, half dicht.
Of helemaal dicht, kan je ook proberen. Waarschijnlijk blijft alles dan relatief koud.

Controleer dan ook gelijk even of er warm water bij het buffervat aankomt...

Als dat "goed" werkt, dan kloppen mijn aannames. Je mengventiel mechanisme is defect. Waarschijnlijk je rubberringen versleten/opgevreten.
Oke ik kan je volgen.

Voor die rubber ringen; moet ik daarvoor het hele mengventiel uitbouwen/vervangen? Ik vind dat wel een poging waard.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 08 feb 2022, 12:09 Screenshot_20220208-120544_Samsung Internet.jpg

Hoeveel graden patroon heb je?

Staat de pomp op zijn hardste stand?
Ik heb eenzelfde patroon gekocht als die er al in zat: 63 graden.

De pomp staat op zijn hardste stand; stand 3 continu.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Oke ik kan je volgen.

Voor die rubber ringen; moet ik daarvoor het hele mengventiel uitbouwen/vervangen? Ik vind dat wel een poging waard.
Eerst bovenstaande even checken of het werkt. Probeer de kraan op een dusdanige stand te zetten, dat hij circa 60 graden blijft. (Retour) (als dat lukt!)

Dan checken of er warm water bij het buffervat aankomt.

Als dat het geval is: proberen het mixventiel te repareren.

Ik heb al wel gezien, dat hij niet met het patroon eruit getest kan worden. Dan zou je Albert vwdj zn advies op moeten volgen. Heel het mixventiel demonteren, en checken door te blazen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL, kan u ook eens een foto maken van de ontluchters links en rechts van de kachel ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 09 feb 2022, 08:52 ESL, kan u ook eens een foto maken van de ontluchters links en rechts van de kachel ?
Hierbij een foto van de linkerkant van de kachel tijdens de bouw. Daar staat de ontluchter op. Er zit alleen links een ontluchter, rechts niet.
Bijlagen
49DA00D2-4618-4266-A5A2-70ABB53B4B80.jpeg
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 08 feb 2022, 14:34
Oke ik kan je volgen.

Voor die rubber ringen; moet ik daarvoor het hele mengventiel uitbouwen/vervangen? Ik vind dat wel een poging waard.
Eerst bovenstaande even checken of het werkt. Probeer de kraan op een dusdanige stand te zetten, dat hij circa 60 graden blijft. (Retour) (als dat lukt!)

Dan checken of er warm water bij het buffervat aankomt.

Als dat het geval is: proberen het mixventiel te repareren.

Ik heb al wel gezien, dat hij niet met het patroon eruit getest kan worden. Dan zou je Albert vwdj zn advies op moeten volgen. Heel het mixventiel demonteren, en checken door te blazen.
Ik ben hiermee aan de pruts geweest. Dit heeft helaas niet het gewenste resultaat. De kachel gaat aan, en pomp gaat aan. Na een tijdje wordt het water richting buffervat ook warm (50-60 graden) en bij het buffervat wordt de leiding zo’n 25-30graden (vreemd….).
Als de kachel eenmaal 1-2 uur aan is wordt het water bij buffervat weer koud. Er komt helemaal geen warmte meer aan.

Ik heb nu een paar keer getest, het ventiel lijkt het op zich wel goed te doen, want die opent wel gewoon bij een graad of 60. Na die 60 graden wordt de leiding richting buffer warm.
Pomp draait nu op maximale stand, ik heb niet het idee dat het (half) dichtdraaien van die klep in het circulatie circuit nou zo vreselijk veel verschil geeft.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Als ik alles zo eens lees:

Gaat de noodkoeling niet meer in zn werking?
Ik heb nu een paar keer getest, het ventiel lijkt het op zich wel goed te doen, want die opent wel gewoon bij een graad of 60. Na die 60 graden wordt de leiding richting buffer warm.
Pomp draait nu op maximale stand, ik heb niet het idee dat het (half) dichtdraaien van die klep in het circulatie circuit nou zo vreselijk veel verschil geeft.
Dat is een goed teken! Een teken dat uw mixventiel niet defect is en gewoon goed functioneert. Dat het dus waarschijnlijk gewoon lucht in het systeem is geweest.

Maar dit betekend ook:

Als uw kachel niet meer in de noodkoeling schiet, en er komt geen of nauwelijks warm water bij het buffervat aan...

Dat u veel te zacht stookt. Probeer nu eens heel hard te stoken. Misschien bent u daar bang voor omdat in het verleden de noodkoeling een paar keer in zn werking is getreden, maar u zal het vertrouwen terug moeten krijgen.

Als dan de noodkoeling niet in zn werking treed, MOET u warm water bij het buffervat krijgen, anders heeft u een gewone houtkachel, en niet een op CV :lol: grapje
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

De ontluchter kan meestal uit zijn zitting worden geschroefd zonder dat u de druk aflaat . Deze is onderaan dan van een terugslagklepje voorzien . Door de ontluchter daar los te draaien kun je ook manueel ontluchten . Als het dezelfde is van de buffer kun je deze uitwisselen .

Kan u ook eens de voordruk van het expansievat mededelen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie