Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 14 feb 2022, 20:12 Als ik alles zo eens lees:

Gaat de noodkoeling niet meer in zn werking?
Nee was het maar zo’n feest; die noodkoeling gaat wel degelijk in werking! Dat is op zich ook logisch; er wordt natuurlijk praktisch geen warmte afgevoerd op het moment.

Het mixventiel lijkt het zo op het oog op zich wel goed te doen, ik heb het idee dat de pomp niet voldoende druk kan leveren om het circuit rond te krijgen. Hij pompt het dus wel een klein stukje, maar uiteindelijk dus niet voldoende.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 15 feb 2022, 07:19 De ontluchter kan meestal uit zijn zitting worden geschroefd zonder dat u de druk aflaat . Deze is onderaan dan van een terugslagklepje voorzien . Door de ontluchter daar los te draaien kun je ook manueel ontluchten . Als het dezelfde is van de buffer kun je deze uitwisselen .

Kan u ook eens de voordruk van het expansievat mededelen ?
Ik ga nog eens met die ontluchter puzzelen. De installateur heeft hem toen iets los gedraaid en toen kwam er gewoon water uit. Betekent in mijn beleving dat op het hoogste punt van het systeem geen lucht zit.

Ik heb een drukmeter bovenop het expansie vat en een in de ketel zelf. Deze geven beide op dit moment 2,0 bar aan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel op CV

Bericht door kockie »

Heb je ergens in het systeem kranen zitten? Ik herinner met dat iemand hier een kraan had die open leek te staan, maar in werkelijkheid dicht stond.... De knop was verdraaid t.o.v. de klep
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Slooij »

het ontluchten is nodig in alle hoogste delen van de C.V. omdat het water wat door de leidingen stroomt niet al het lucht mee kan nemen dit moet vooral gedaan worden als de leidingen te HOREN zijn, dit komt het meesten voor als de C.V geheel leeg is geweest en opnieuw word gevult. het moet gedaan worden omdat het geluid hinder geeft en het ten nadelen is van de circulatie. een druk meter is leuk om te weten ofdat een C.V. gevuld moet worden. maar de druk die het Nederlandse waterbedrijf levert is 3 BAR dus als de C.V. gevuld word en er geen stromend water meer te horen is staat de C.V. op 3 BAR. dit is op het punt waar het gevuld word. nu is de druk 10 meter hoger vanaf het vul punt of waar de druk word afgelezen 1 BAR minder dit komt door druk opbouw door de zwaartekracht. 😁 ik hoop dat het een toevoeging heeft in het onderwerp😊😉
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Laat ESL nu net goed horen dat zijn pomp reageert op verdraaien van kranen of het wijzigen van instellingen van de pomp . Het wijst op lucht in de pomp . Door de pomp sneller te laten draaien ( maximale snelheid ) zal deze nog minder zich zelf ontluchten . Het is een centrifugaalpomp waarbij het water door de middelpuntvliedende kracht uit het center wordt geslingerd . Lucht heeft veel minder massa en wordt naar het midden van de waaier geduwd . Dus om te ontluchten de pomp eventjes stilzetten . Door de opstelling ontlucht de pomp dan zichzelf .

De insteldruk van het systeem is in functie van de gebruikte expansievaten . We kennen nog steeds de voordruk van die vaten niet . ( het staat ergens vermeld op het vat ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

De pomp pompt omhoog, dit resulteert al in een natuurlijke ontluchting.
Als de pomp naar beneden pompt, zou dit wel het geval kunnen zijn.

Ik geloof absoluut niet in lucht in de pomp. Het zou wel ergens anders kunnen zitten. Of zoals kockie zegt: weet je zeker dat de handles van de kogelkranen wel goed werken?
Maw: zijn ze niet dol, en lijkt het dat ze open staan, maar staan gewoon dicht?
Kunnen ze ook niet verkeerd gemonteerd zijn? Ik heb weleens een handle andersom erop gemonteerd, omdat hij anders niet rond kon draaien...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Er is nog steeds geen verklaring voor de lucht die in het systeem is gekomen . Dolle bolkranen brengen geen lucht in het systeem . Dat er lucht in zat is zeker, dit zag je aan de binnenkant van de circulatiepomp . Zolang dit euvel niet is gevonden is een oplossing nog niet in zicht .

@Ramon : Dolle bolkranen lijkt mij eerder iets voor troepverzamelaars of techniekers die niet de moeite doen om de juiste hendel te kopen om op de bolkraan te monteren . Het systeem van ESL ziet er anders behoorlijk nieuw uit en is niet opgebouwd uit recuperatiemateriaal .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Er is nog steeds geen verklaring voor de lucht die in het systeem is gekomen 
Niet???

Volgens TS is de noodkoeling in werking getreden, waarna deze bleef lekken. Toen is er een nieuwe gemonteerd, waarna het systeem ontlucht is...

Schrijft de TS zelf...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220216-121741_Samsung Internet.jpg
De pijl is de stromingrichting, toch?

Groen is water geweest.

Blauw lucht.

@lead: het systeem is LEEGGELOPEN. Vandaar dat roestspoor. Dat groene is precies wat niet uit de pomp kan lopen.

Het is geen lucht van het niet/slecht ontluchten. Het systeem heeft gewoon een poos leeggelopen gestaan.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Leeggelopen om de klep van de noodkoeling te vervangen ? Dit is toevallig een "koelspiraal" volgens de Nordic Fire handleiding .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 16 feb 2022, 12:25 Het systeem heeft gewoon een poos leeggelopen gestaan.
Waar heeft u dat vandaan ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 16 feb 2022, 13:12
Ramon schreef: 16 feb 2022, 12:25 Het systeem heeft gewoon een poos leeggelopen gestaan.
Waar heeft u dat vandaan ?
Door met gezond verstand naar de foto te kijken...

Weet je wel waar het gat zit waar de pomp het water heen pompt?
Leeggelopen om de klep van de noodkoeling te vervangen ? 
Heb ik dat gezegd???
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220216-143334_Samsung Internet.jpg
Hier zit het gat waar het water/lucht heen moet.

Misschien snap je nu dan waarom ik dit suggereer.

Nogmaals: het is nagenoeg ONMOGELUJK om met de pomp in deze positie lucht in de pomp te krijgen/houden
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220216-144012_Samsung Internet.jpg
Groen is inkomend water.
Blauw is centrifugaal rondslingerende water.
Rood is afvoerend water.

Misschien door het plaatje te draaien dat je nu snapt dat het NOOIT een niet ontluchte pomp is geweest.

Of je moet een niet gevuld cvsysteem ook zien als een niet ontluchte pomp...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

En als ik zo kijk, zou het best weleens de moer van het mixventiel kunnen zijn die lekt.

Eronder ziet het er aardig uit, alsof het daar op gelekt heeft
Plaats reactie