Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220219-074124_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20220219-074406_Samsung Internet.jpg
En wat is dit dan?

Zou de installateur daar echt niet over hebben nagedacht, denk je???
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Het is de aanzet van de buis van de ontluchter die lager zit dan de uitgaande leiding langs de andere kant . De aansluiting van de ontluchter zit niet het hoogst in het systeem . Er is een syphon .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220219-110126_Office.jpg
Het is de aanzet van de buis van de ontluchter die lager zit dan de uitgaande leiding langs de andere kant . De aansluiting van de ontluchter zit niet het hoogst in het systeem . Er is een syphon .
Die andere ontluchter is van de koelspiraal. Er zit dus helemaal geen ontluchter op het cv systeem...

Lastig ontluchten zo...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Met het 3 bar overdruk ventiel kan je wel het meeste lucht eruit krijgen... grote kans dat dat genoeg is.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

En zolang aflaten dat de druk bijna nul is, dan is het volume van de luchtbel het grootst en kan je de meeste lucht zo wel uit het systeem krijgen langs het overdrukventiel . Vervolgens de druk juist instellen i.f.v. het expansievat . ESL kan de insteldruk op het expansievat vinden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Het rendement van de kachel zou er ook wel eens sterk kunnen op vooruitgaan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 19 feb 2022, 15:46 Het rendement van de kachel zou er ook wel eens sterk kunnen op vooruitgaan .
:roll: waarom denk je dat?

ESL heeft t al opgelost waarschijnlijk...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Lucht is niet het beste warmtetransportmiddel .

ESL zal hoogst waarschijnlijk niet meer antwoorden, doet dit op andere fora ook niet . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 20 feb 2022, 13:48 Lucht is niet het beste warmtetransportmiddel .
Dat weet de kachel niet...

De kachel heeft een bepaald rendement. Als je die energie gaat omzetten naar water of naar lucht, maakt niks uit. Een luchtgekoelde kachel, of een watergekoelde kachel kunnen allebei hun rendement halen. Om 1 liter water 1 graad te verwarmen heb je een 4200 Joule nodig. Om 1 liter lucht te verwarmen heb je 0.9 Joule nodig.

Stel dat ik normaal 5 liter water per minuut 40 graden verwarm, zonder lucht, is dat 5 x 40 x 4200 = 840000 Joule. Per minuut.
× 60 (per uur) / 3600000 = 14 kWh = 14 kW vermogen

De kachel levert dus 14 kW vermogen. Nu weet de kachel niet of er lucht in het systeem zit, de kachel gaat niet anders branden.

Stel er zit 10% lucht in het systeem.

Kachel brand bij 14 kW. Elke liter water, gaat er 10% lucht mee.

Het vermogen afgegeven aan het water en lucht wordt dan als volgt:

840000 joule = 0.9l water + 0.1l lucht

0.9 liter water = 3780 Joule
0.1 liter lucht = 0.09 Joule

Totaal = 3780.09 Joule

Nu komt het! Dit betekend dat:

Wil de kachel hetzelfde vermogen kwijt kunnen (en dat doet het!)

Gaat of de temp omhoog, of het mengventiel laat meer liters door.

840000 / 3780.09 / 40 = 5.55 liter per minuut
840000 / 3780.09 / 5 = 44.44 graden.

De praktijk? Het mengventiel laat IETS meer liters door, en de afvoeren temp wordt IETS hoger.

GEEN rendementsverschil. De kachel heeft niet door wat hij langs zich heen krijgt.

En de lucht die verwarmt in het buffervat zit?

Die kan gewoon zijn warmte kwijt aan de vvw en radiatoren.

Het enige wat WEL telt, is de enorm verminderde opslagcapaciteit van energie.

1000 liter buffervat, 10% lucht, scheelt zomaar een paar kWh aan opslag.

Weer een pagina vol onzin, maarja... ik kan t niet laten. We moeten wel alles op feiten baseren
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Dat zeg ik niet helemaal goed:

10% lucht in het systeem onder 2 bar dan heeft 0.1 liter lucht natuurlijk 0.09 x 3 Joule aan energie.

Er wordt dus iets meer energie aan de lucht nog afgegeven, maar het maakt verder niks uit voor de conclusie
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Wat de warmtewisselaar niet absorbeert gaat de schouw in . Vogeltjes vinden dit wel zo fijn . Het zou best kunnen dat de wisselaar voor 1/3 gevuld is/was met lucht ...

Waar ook nog veel winst te boeken valt, de buisjes in de garage isoleren . Kastje bouwen ronde de buffer en volproppen met isolatie en zo kierdicht mogelijk maken . De muisjes weten die warme plekken nl. altijd te vinden . :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Luchtbel zal wel niet zo groot geweest zijn, uitgang zit nl. het hoogst . Dus toch niet zo een grote impact .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Het is een tijdje stil geweest aan deze kant, waarvoor excuus. Uiteindelijk gooide ik het bijltje er maar bij neer want ik was er helemaal flauw van. Ik kan maar beter geen CV monteur worden, ik heb er het geduld niet voor denk ik :mrgreen:

Ik ben een hele tijd in discussie geweest met de installateur. Vorige keer duurde het heel lang eer hij langs kon komen, en nu geeft deze aan eigenlijk geen service meer te doen aan houtkachels. Nou, daar ben je lekker mee: Eigenlijk elke andere leverancier geeft aan geen service te willen doen aan kachels die hij niet zelf geïnstalleerd heeft. :roll:

Ik heb de installateur ondertussen gelukkig toch zover dat hij binnen een paar weken langs komt en dan gaan we het zien. Hopelijk functioneert het systeem dan weer goed.

Bedankt voor alle suggesties. Ik zie zelf eigenlijk vooral twee belangrijke opties;

- Blokkade in de leiding. (Het is heel voor de hand liggend, maar ik heb het hele systeem langs gelopen en zelfs in de kruipruimte gekeken maar er is niets bijzonders te zien.. )
- Lucht in het systeem. Ik vind dit nog steeds het meest waarschijnlijk, eigenlijk. Het zou verklaren waarom de pomp relatief veel geluid maakt. Echter; de pomp zit duidelijker lager dan de ontluchter op de kachel zelf. Dus ik begrijp eigenlijk niet waarom die pomp dan lucht zou gaan happen. Zélfs als die kachel aan de bovenzijde een luchtbel zou hebben (zeg een kwart vol met lucht ofzo?) dan zou er alsnog gewoon volledig water in de pomp moeten staan. De ontluchter zit aan de linkerzijde van de kachel, die zit niet op de koelspiraal ofzo, dus op zich is dat wel een juiste plek. Dat is echter niet het hoogste punt van het hele systeem; ik zou bijna denken zet er nog maar een bij aan de rechter zijde van de kachel op ingaande leiding vlak naast de drukbeveiliging die daar al zit. Dat is dan overigens nog steeds niet het hoogste punt van de warmtewisselaar; om dat te bewerkstelligen zou er een ontluchter helemáál bovenop de kachel moeten zitten, maar daar is geen aansluiting voor. Ik vraag me dus bijna af of je die warmtewisselaar überhaupt wel écht helemaal zonder lucht kunt krijgen. Maar goed, het hééft ook goed gewerkt, dus ik die situatie weer terug krijg dan is het prima.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Bijgaand nog even foto's met informatie van het buffervat en het geplaatste buffervat. Ik zie daar niet per se iets bijzonders aan geloof ik, maar ik hoor het graag.
Bijlagen
IMG_6445.jpeg
IMG_6444.JPEG
IMG_6443.JPEG
IMG_6444.JPEG
IMG_6445.jpeg
IMG_6444.JPEG
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 20 feb 2022, 13:48 ESL zal hoogst waarschijnlijk niet meer antwoorden, doet dit op andere fora ook niet . :lol:
Geen idee waar je hiermee nou precies op doelt?
Plaats reactie