Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 03 feb 2022, 16:26 Om u een idee te geven om een circultiepomp te ontluchten en of los te maken, zie youtube filmpje .
https://www.youtube.com/watch?v=FnNkrOK55JE
Dank! Ik zou dit willen proberen, alleen heeft mijn pomp niet zo’n schroef volgens mij. Ik kan het in mijn geval niet zo heel goed zien, maar dit is gewoon een metalen ding die ik niet open kan draaien. (Iemand een idee hoe ik dat zou moeten doen?)
JantjeV8 schreef: 03 feb 2022, 16:53 Dus kapot. Dat ding hoort bij afkoeling geheel uit zichzelf terug te komen, zonder extra (veer)druk.
Ah kijk, wat een geweldig forum is dit toch. Ik ga deze nogmaals testen ter controle en mocht ik nogmaals tot dezelfde conclusie komen dan ga ik eens een nieuwe bestellen.


Iedereen alvast bedankt voor de hulp! Volgens mij kom ik steeds dichterbij een oplossing
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Los van de houtkachel, is de rookpluim van de gas-cv niet extreem wit ( heel veel waterdamp ) ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Zojuist de thermostaat nog een keer getest, en zelfde resultaat. In heet water zet hij direct uit, in koud water gaat hij niet terug. Ik ga een nieuwe bestellen en dan opnieuw proberen.
LeaD schreef: 03 feb 2022, 18:10 Los van de houtkachel, is de rookpluim van de gas-cv niet extreem wit ( heel veel waterdamp ) ?
Euh, ik probeer me even te bedenken waarom je dit vraagt; zie je iets op een foto wat daar aanleiding toe geeft? De cv ketel verwarmt water tot plm 35 graden ofzo; dat doet ie heeeel rustig. Je kunt nauwelijks merken dat hij aan staat als hij verwarmt. Bij warm water vraag gaat hij wél vol aan en is een duidelijke pluim te zien. Is dat relevant voor mijn probleem denk je?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 03 feb 2022, 16:53
ESL schreef: 03 feb 2022, 14:15 Om terug te gaan naar oorspronkelijke positie is wel druk nodig; dat gebeurt niet uit zichzelf.
Dus kapot. Dat ding hoort bij afkoeling geheel uit zichzelf terug te komen, zonder extra (veer)druk.
Dat zou ook mijn eerste gedachte zijn.
Maar klopt theoretisch niet. Als hij wel uitzet, maar niet krimpt, zou hij moeten koelen, en blijven lekken...

Zoals bij mij pas geleden ook het geval was...

Hij koelt dan juist TE goed. Hij koelt al voordat hij op temp is, blijft lekken.

ESL,
Kun je niet het mechanisme proberen te bewegen waar het patroon voor zorgt? Ik denk dat dat dan vast zit. Dat zou beter verklaarbaar zijn.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

DE logica die ik er van begrijp is dat dit ventiel normaal gesproken dicht gedrukt zit door de veer die in het ventiel zit en wellicht ook de waterdruk. Als de temperatuur oploopt zet deze thermostaat uit, waardoor de klep open gedrukt wordt en dus kouder water toelaat vanuit het buffervat.
Juist, dat klopt.

Als het patroon nog wel uitzet, zou hij dus moeten koelen.
Probeer ook even of hij dan niet indrukbaar is, als hij heet is.

Mijn ervaring met kapotte thermostaten, is dat ze dan niet meer goed sluiten, en dus te goed koelen. Maar misschien verbaas ik mezelf nog. Probeer echt even het mechanisme gangbaar te maken. Er kan ook zomaar veel troep daar zitten.

Ik beweifel of hrt patroon kapot is
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 03 feb 2022, 19:00 Euh, ik probeer me even te bedenken waarom je dit vraagt; zie je iets op een foto wat daar aanleiding toe geeft? De cv ketel verwarmt water tot plm 35 graden ofzo; dat doet ie heeeel rustig. Je kunt nauwelijks merken dat hij aan staat als hij verwarmt. Bij warm water vraag gaat hij wél vol aan en is een duidelijke pluim te zien. Is dat relevant voor mijn probleem denk je?
Het zou kunnen verklaren hebben waarom de inhoud van de driewegklep zwart is, maar is in uw geval geen probleem .
Er staat ook een waterverzachter, er zal dus ook geen kalk in het systeem terecht zijn gekomen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Zit er in het witte doosje naast de pomp een pompschakelaar of wordt er een aanlegthermostaat gebruikt ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 03 feb 2022, 20:41 Zit er in het witte doosje naast de pomp een pompschakelaar of wordt er een aanlegthermostaat gebruikt ?
Er wordt een aanlegthermostaat gebruikt! Deze staat ingesteld op zo’n 50 graden zag ik vanmiddag.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ondanks dat ik het eens ben met de twijfels over de thermostaat, ga ik het toch maar even proberen. Kost de wereld niet, en dan weet ik het zeker. Ik zou ook zeggen dat hij dan continu zou moeten gaan koelen.

Trouwens; er zitten voor zover ik dat kan zien in dit mixventiel verder geen bewegende delen. De thermostaat zélf is het enige bewegende deel. Ik kan morgen wel even kijken of ik een plaatje kan plaatsen van hoe dat ventiel werkt, ik kwam hem vandaag ergens tegen.

Iemand nog een idee hoe ik die schroef van deze pomp af krijg? Ga ik dat ook nog even proberen. Google geeft nog geen resultaat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Ondanks dat ik het eens ben met de twijfels over de thermostaat, ga ik het toch maar even proberen. 
Groot gelijk.
Trouwens; er zitten voor zover ik dat kan zien in dit mixventiel verder geen bewegende delen. De thermostaat zélf is het enige bewegende deel.
Dat is zeer zeker niet. Grote kans, dat het dus vast zit. Het beweegt geen meter, maar zou toch een klep circa 5mm op en neer moeten bewegen. Incl rubber ringen, dus kan stroef gaan.
Screenshot_20220203-194635_Office.jpg
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 03 feb 2022, 21:59
LeaD schreef: 03 feb 2022, 20:41 Zit er in het witte doosje naast de pomp een pompschakelaar of wordt er een aanlegthermostaat gebruikt ?
Er wordt een aanlegthermostaat gebruikt! Deze staat ingesteld op zo’n 50 graden zag ik vanmiddag.
Doet het probleem zich voor sinds het begin van dit stookseizoen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 04 feb 2022, 03:53 Doet het probleem zich voor sinds het begin van dit stookseizoen ?
Ik probeer me even terug te halen wanneer dit begonnen is, maar ik denk het eigenlijk wel ja! Het is me eigenlijk pas écht opgevallen na een paar keer stoken, maar het zou best kunnen dat het ventiel gedurende de zomer wat vast is gaan zitten, en vervolgens tijdens stookseizoen problemen gaat geven.

Ik ga later vandaag nog even proberen of ik middels wat WD40 ofzo beweging kan krijgen in dat ventiel. Ik heb dat nu met de hand geprobeerd maar ik voel echt geen onderdeel waar iets van beweging in te krijgen is. Nou moet je dat wel met iets van een schroevendraaier ofzo doen, want met de vinger kom je er niet in. Ik kan denk ik wel de conclusie trekken dat dat binnenwerk vast zit.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220204-153302_Gallery.jpg
Als je je mixventiel open hebt, draai dan bovenstaande omcircelde kraan eens open. Er zou GEEN water uit het ventiel moeten lekken. Steek een schroevendraaier in het midden omhoog, en er zou water uit moeten lopen/spuiten.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Zojuist even geprobeerd; als ik de afsluiter van de aanvoer vanaf buffervat open draai (de afsluiter die je omcirkeld hebt) komt er direct water uit. Bij de andere afsluiter van het circulatie circuit hetzelfde; er komt direct water uit. Het ventiel is overigens wél gangbaar! Ik heb een slotbout gepakt (mooie bolle kop, dus makkelijk drukken) en deze er in gedrukt. Ventiel gaat makkelijk op en neer.

Als ik tijdens die test met afsluiter open het ventiel herhaaldelijk indruk heb ik eigenlijk niet het idee dat er iets verandert in water flow.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Draai de bolkraan die aanvankelijk half open stond volledig dicht, dan moet het water de lange omloop naar de buffer nemen . Als er geen warm water doorstroomt zit de pomp vast of is de kachel verstopt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie