Watertemperatuur warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Misenja
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022, 09:54

Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door Misenja »

Hallo,

Ik wil graag de cv temperatuur van mijn warmtepomp verhogen, ik krijg mijn bovenverdieping niet warm.

Wat is de situatie, ik had een CV-ketel met op de verdeler van de vloerverwarming een thermostaatkraan en een eigen pomp waarmee de temperatuur omlaag gezet kon worden terwijl de bovenverdieping voor de radiatoren warmer water had.

Afgelopen zomer een warmtepomp laten instaleren en er moest een nieuwe verdeler komen voor de vloerverwarming, echter hier zit geen thermostaatkraan op en ook geen eigen pomp meer.

Wat er wel op zit is een thermometer op de aanvoer en retour waarbij de temperaturen op de aanvoer net boven de 20 graden is en de retour net aan 15 graden is.

Hiermee ga ik mijn huis natuurlijk niet warm krijgen, de kids zitten op hun slaapkamer huiswerk te maken met elektrische kacheltjes naast hun.
Vraag: hoe ga ik het watertemperatuur van mijn warmtepomp verhogen?

Of is misschien de druk te laag waardoor het water niet snel genoeg wordt rond gepompt, waardoor het sneller afkoelt?

Gegevens van het systeem:
Warmtepomp is een Techneco Loria Duo 6008
Ik heb op alle slaapkamers LTV radiatoren van het merk Jaga strada met HRE 92 radiatorknop
Het geheel wordt aangestuurd door het Evo home systeem van Honeywell
De verdeler wordt aangestuurd door een HCE80 met MT4 motortjes

Ik heb het idee dat het systeem niet loopt zo als het hoort, wie kan mij verder helpen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door kockie »

Misenja schreef: 21 jan 2022, 10:28 Ik heb het idee dat het systeem niet loopt zo als het hoort, wie kan mij verder helpen?
Wat zegt je installateur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door jgroot »

Goede vraag kockie :)

Maar wordt het beneden wel warm? Ik neem aan dat je aanvoertemperatuur daar toch ook wel wat hoger is dan 20 graden? Dus met welke temperatuur verlaat het je warmtepomp?
Misenja
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022, 09:54

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door Misenja »

Hoi Kockie,

Mijn installateur zegt dat de pomp op de juiste instelling staat, dat het aan de woning ligt en verder weinig voor mij kan doen
Misenja
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022, 09:54

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door Misenja »

Ik heb geen idee wat de temperatuur is wanneer het de pomp verlaat, ik kan het niet zien.
ik heb ook geen idee hoe het bedieningsscherm werkt.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door jgroot »

Dat is een handige installateur. Hij heeft dit toch geadviseerd en vervolgens gemonteerd? Lijkt mij dat hun het dan ook op mogen lossen.

Als je niet weet hoe het werkt zou ik er maar afblijven.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door LeaD »

Al eens de energiemeter van de woning gemonitord . Groot verbruik en weinig warmte kan op een defect wijzen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Misenja
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022, 09:54

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door Misenja »

jgroot schreef: 21 jan 2022, 19:51 Goede vraag kockie :)

Maar wordt het beneden wel warm? Ik neem aan dat je aanvoertemperatuur daar toch ook wel wat hoger is dan 20 graden? Dus met welke temperatuur verlaat het je warmtepomp?

Ik heb op internet een boekwerk gevonden over de warmtepomp, nu wat instellingen veranderd en de aanvoer temperatuur is nu 40 graden.

Ik heb het idee dat het beter werkt nu.

Hou jullie op de hoogte
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door 1980 »

Mooi dat het lijkt te helpen!

Vind het wel jammer dat de installateur niet weet hoe het werkt,
En mag je het zelf uitzoeken
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door koevlaas »

Misenja schreef: 22 jan 2022, 17:03
jgroot schreef: 21 jan 2022, 19:51 Goede vraag kockie :)

Maar wordt het beneden wel warm? Ik neem aan dat je aanvoertemperatuur daar toch ook wel wat hoger is dan 20 graden? Dus met welke temperatuur verlaat het je warmtepomp?

Ik heb op internet een boekwerk gevonden over de warmtepomp, nu wat instellingen veranderd en de aanvoer temperatuur is nu 40 graden.

Ik heb het idee dat het beter werkt nu.

Hou jullie op de hoogte
Ver3voudigd het stroomverbruik van de warmtepomp wel.
Misenja
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022, 09:54

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door Misenja »

De warmtepomp draait nu een kleine week op een hogere temperatuur en het is in huis een stuk warmer, ook boven.

Wat mij ook is opgevallen, is dat de warmtepomp een stuk constanter loopt en niet steeds max aan en dan weer uit.

Kort om, ik heb het idee dat het geholpen heeft, bedankt allemaal :D
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Watertemperatuur warmtepomp

Bericht door 1980 »

Bedankt voor de terugkoppeling
Graag horen we/ik over een tijdje hoe het je dan bevalt
Plaats reactie