Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

ik ben echt een leek op het gebied van brandstof cellen. zijn brandstofcellen per defenitsie bedoelt om waterstof op te wekken of zijn hier ook verschillende varianten in?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

kijk wel uit met productie van waterstof vooral met de goede netvoeding die wij hier tot onze beschikking hebben. even in slaapvallen en het kan katastrofaal aflopen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Slooij »

nouja als alle veiligheid in acht word genomen dan is na de productie het comprimeren nodig om waterstof tot een vlieistof te maken. ik hoor graag inbreng over mijn bericht! ik vind een axiaal compressor wel een mooie uitvinding van de heer en of mevrouw die op wiki staat hier de volgende link. :arrow:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Axiale_compressor
ik geloof wel in dit principe.
ik ben een beetje jaloers op de omhrijving in werkelijkheid zoals zij hebben omschreven 😄 dat zou betekkenen zonder drukvat direct een druk boven de 8bar. of ik begrijp verkeerd wat hier omschreven word😔
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

Leesvoer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vloeibare_waterstof
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie

Hele korte samenvatting: het kan, maar rendement is nogal teleurstellend.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Geloof mij, dit zou zomaar eens de toekomst kunnen worden:

Waterstof wordt niet vloeibaar gemaakt, maar gecomprimeerd tot bijv 200/500/1000 bar, en in vaten opgeslagen. (In je auto)
Met de enorme druk, kun je een compressormotor aandrijven, die elektriciteit opwekt.

Nadat er stroom is opgewekt, wordt de drukloze waterstof, in een brandstofcel verder omgezet in elektriciteit.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Als diepvriezer, koelkast of airco zal het heus wel werken = gecomprimeerd gas laten expanderen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Krelis »

Ik ben er weer schreef: 20 jan 2022, 16:01 Hoi allemaal,

Ik ben van plan om van het gas af én van het elektrisch af te gaan. Dus onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
Op het internet heb ik diverse mogelijkheden bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Warm water opslag met zonnecollectoren lijkt me wel wat, maar hoe sla ik de energie opgewekt in de zomer op voor de winter?
Daarnaast zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit voor de verlichting en het elektrisch koken.
Maar wat doe ik met de teveel opgewekte elektriciteit, als de salderingsregeling straks is afgeschaft en je waarschijnlijk voor terug levering zult moeten betalen! Bovendien wil ik ook wel van het elektriciteitsnet af.

W±ie heeft hiervoor een oplossing?
Je begint met geen internet en een schuurtje met 6 pvpanelen. ‘Walk the walk’.

Tegelijk met covid jokkebroksterftecijfers ook effe wat cijfers die mogelijk ook anders zijn te interpreteren: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/07 ... an-in-1950
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Inderdaad net als de Coronaklets nietszeggende cijfers. Stijging van energieverbruik is inclusief verdubbeling bevolking, verviervoudiging arbeidsproductiviteit, inclusief electrificatie van de samenleving etc etc. Bla bla bla. Was weer even leuk , cijfertjes googlen.

Beter 6 paneeltjes op de schuur inderdaad en de kabel naar de straat doorknippen. Wel eerst even de cijfers tot je nemen. Je eigen cijfers , niet de nationale nietszeggende.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

:lol:

Hoor ik een whappie...?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Ramon schreef: 28 jan 2022, 21:51 :lol:

Hoor ik een whappie...?
Haha, nee, zo zou ik me niet willen noemen. Een maatje van me is dat wel. Gewoon cijfertjes kijken. Als die meer kloppen dan zijn we echt weer terug in1940.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Los willen zijn van de energiebedrijven vind ik persoonlijk een redelijk belachelijk en eenzijdig streven.

Ons elektriciteitsnet is het meest performante en het beste van de wereld. In Europa hangt alles aan elkaar van het zuiden van Portugal tot het noorden van Noorwegen.
600GW aan opwekkers en verbruikers gesynchroniseerd op 50Hz.

En dan ga jij zeggen: ik kan het beter?

Als individu/gezin is het vele malen efficiënter om je te richten op het streven naar minder gesmos met energie. Daar moet je op focussen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

En dan ga jij zeggen: ik kan het beter?
Dat is inderdaad onmogelijk, mijn drijfveer is mijn eigen broek ophoude. Ons net is inderdaad het beste ter wereld, nul downtime. Verder beter wat rustiger aan te doen met energie. Linksom of rechtsom kom je toch daar uit, inderdaad.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Pietje »

Woz schreef: 29 jan 2022, 12:07 En dan ga jij zeggen: ik kan het beter?
Ik kan dat niet beter. Maar ik wil er niet teveel van afhankelijk zijn. Precies een jaar geleden is bijna het hele Europese netwerk in elkaar gedonderd, en dat is niet zomaar weer aan de praat. Dan heb je het echt over twee weken afgeschakeld zijn als je pech hebt.

Koop inderdaad een paar extra panelen, maar zorg dat je een omvormer hebt die het ook doet als er geen netspanning is. Dus een autonoom systeem of hybride. Je zou raar staan te kijken als er een storing komt en je panelen doen het opeens niet meer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Dan gaan we toch gewoon 2 weken kamperen in de dichtstbijzijnde expo-hal of turnzaal of zo.

In de winter dan toch. In de zomer gewoon thuis kamperen en voedselpakketje ophalen bij de gaarkeuken van het leger.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Pietje schreef: 31 jan 2022, 17:08
Woz schreef: 29 jan 2022, 12:07 En dan ga jij zeggen: ik kan het beter?
Ik kan dat niet beter. Maar ik wil er niet teveel van afhankelijk zijn. Precies een jaar geleden is bijna het hele Europese netwerk in elkaar gedonderd, en dat is niet zomaar weer aan de praat. Dan heb je het echt over twee weken afgeschakeld zijn als je pech hebt.

Koop inderdaad een paar extra panelen, maar zorg dat je een omvormer hebt die het ook doet als er geen netspanning is. Dus een autonoom systeem of hybride. Je zou raar staan te kijken als er een storing komt en je panelen doen het opeens niet meer...
Voor iedereen is de situatie verschillend, maar pv is aardig verslavend. De kans is dus groot dat er verschillende sets op je dak komen naarmate de tijd verstrijkt. Als nu een omvormer in staat is off grid te werken dan volgt de rest vanzelf. Mocht je het belangrijk vinden alles in de lucht te houden als het net plat ligt is dus een enkele hybride omvormer voldoende en hoeft niet elke omvormer zo te zijn. Maakt qua prijs nogal een verschil namelijk.
Plaats reactie