Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mario123
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:17

Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door mario123 »

Hallo, ik ben Mario en nieuw op dit Forum. Ik ben nu al enige tijd aan het rondneuzen en wat een mooi forum is dit!

Ik ben al veel wijzer geworden sinds ik hier rondkijk maar heb behoefte aan advies.

In ons kleine woonhuis (houten skeletbouw, matig geïsoleerd, dubbelglas, ca 250 m3), heb ik een houtkachel met een aansluiting op de CV. De kachel is een Palazzetti met een de zijkanten en bovenzijde een dunne laag speksteen (circa 2,5 cm dik). Als iemand trouwens toevallig een handleiding van zo’n kachel heeft houd ik me aanbevolen! Op een doordeweekse dag stook ik 1 maal daags circa 10 kilo hout en de woning warmt op van circa 12 naar zo’n 23 C. Daar doe ik dan ongeveer 1,5 uur over. Zijn we de hele dag thuis dan doe ik een tweede stook aan het begin van de avond. De temperatuur van het uitlaatgas, gemeten in de rookgasafvoer vlak boven de kachel, bereikt kortstondig een temperatuur van max 325 C. Aan het eind van de schoorsteen (circa 5 m geïsoleerde pijp) is het gas nog circa 80 C.
Op zich ben ik daar heel tevreden mee. Het vervelende is alleen dat de volgende morgen alles weer is afgekoeld tot zo’n 14 C (buitentemperatuur circa vriespunt). Nu zoek ik naar een manier om de warmte op te slaan zodat de afkoeling van de woonkamer waar de kachel staat, als de kachel dooft, niet zo snel gaat. Na het lezen van de vele informatie hier kwam ik op meerdere mogelijkheden. Het maken van een Mass Heater lijkt voor mij de beste oplossing.
Mijn vraag, hoe kan ik de Mass Heater het beste voeden? Ik denk nu aan een ‘Bell’ (ik noem hem hierna maar even Bellbox) op de kachel: een vierkante metalen box die ik op de afvoer van de kachel (die zit aan de bovenzijde) zet. Aan de onderzijde van die Bellbox maak ik de afvoer voor de verbrandingsgassen en leid die door een massa klei, of zwaar steen. Daarna gaan de verbrandingsgassen weer naar de schoorsteen.

Vraag 1 is dan: Kan zoiets werken? De oppervlakte van de Bellbox zou ik circa 50 x 60 cm maken, de hoogte circa 50 cm. Ik zou de uitlaat van de kachel circa 30 cm de Bellbox in laten steken. De bovenkant van de Bellbox komt dan zo’n 20 cm boven de uitgang van de kachel. Ik zou graag jullie mening hierover horen!

Dan: in ons vakantiehuis in Frankrijk (karakteristiek huis met muren van 50 cm, oppervlak 7 x 7, stenen vloer, balken verdiepingsvloer met daarboven een slaapkamer met schuin geïsoleerd dak. In de kamer zit een grote schouw met schoorsteen met daarachter een nog intacte broodoven (in feite een brok graniet vn 300 x 200 x 250 cm met daarin de oven van circa 150 x 150 x 75 cm)). In de schouw (dus bijna tegen de muur van de oven) staat een houtkachel. Er kunnen stukken hout in van 60 cm, de afvoerpijp is direct aangesloten op de grote stenen schoorsteen.
Bij aankomst in de winter duurt het circa twee dagen om de kamer op temperatuur te krijgen. Ik stook dan de hele dag en verbruik dan naar schatting zo’n 80 tot 100 kilo hout per etmaal. Na een paar dagen is de binnentemperatuur ruim 20 C en koelt in de nacht af naar zo’n 16 C. De buitentemperatuur is dan circa 0 C. Je voelt in de ochtend de schouw (waar de broodoven inzit) en de vloer rondom de kachel nog steeds warmte uitstralen. Een uurtje of twee stoken en de temperatuur in de kamer is weer rond de 20 C. Maar ik moet dan wel de hele dag blijven stoken, circa 60 kilo hout per dag.
Op zich dus best comfortabel genoeg voor ons, ware het niet dat ik de hele dag hout blijf aanvoeren en het houtverbruik dus best hoog is. Na het rondneuzen op dit Forum werd ik (natuurlijk) enthousiast over een Batch Rocket, liefst mét Mass Heater. Maar ja, ik wil wel graag de originele staat van de schouw met vloer en oven in stand houden. Is een dergelijk systeem überhaupt wel handig in deze situatie.

Dus vraag 2: heeft iemand ideeën ter inspiratie om op een stijlvolle manier het houtgebruik in dit huis te kunnen verminderen?

Ik zie uit naar jullie reactie!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door pelletpower »

Welkom, ik vrees dat een bell zo een twee drie niet gaat werken. Een rocket haalt zijn trek vooral uit de riser. Daardoor kunnen de rookgassen zo extreem gekoeld worden zonder ventilator te gebruiken. Of dit een corecte denkwijze is, laat ik graag aan de experts over.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door LeaD »

Als de temperatuur zakt tot onder de 15°C zit u tot tegen het douwpunt . Dat is een isolatieprobleem . Een extra bell om 's nachts de temperatuur hoger te houden vraagt ook extra hout .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door benthuis »

Nog een keer in andere woorden

Zoals de Schornsteinmeister hier zei:
"Je kunt de energie maar 1 keer gebruiken..."
(Hij zei natuurlijk iets anders;-)
Als je huis teveel afkoelt niet je of meer energie toevoegen of minder kwijtraken om het comfort te verhogen. Anders wordt het goochelen!

Niet fijn om te beseffen lijkt me.. maar het is wat het is
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
mario123
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:17

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door mario123 »

Dank zover :-). Ik kwam, al verder lezend, dat mijn idee sowieso niet haalbaar is. Te lage temperaturen waardoor ik wrsl te veel neerslag (creosoot) in mijn 'bellbox' zou krijgen. Isolatie van mijn huis is iets waar ik nog wel wat aan kan verbeteren.....maar iets meer warmte opslaan van de warmte die ik tijdens de eerste stook produceer blijft me bezighouden. De warmte die de warmtewisselaar tijdens de stook levert opslaan in een vat met paraffine of zo....
mario123
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:17

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door mario123 »

En voor Frankrijk: de schouw is in feite een Mass Heater. Die moet ik snel zien te laden mbv een 'klassieke' Batch Box met drumvat ofzo. Snel veel warmte genereren en de Stove dicht tegen de schouwmuur plaatsen. Weinig uitstoot, veel stralingswarmte naar de kamer én schouw. Minder houtverbruik.....
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door dormos »

Waarom niet een buffervat opnemen in de CV installatie? Eventueel de kachel isoleren zodat er minder warmte naar de woonruimte gaat en dan kun je de nacht door op je buffer.
mario123
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:17

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door mario123 »

Ja, inderdaad. Tot die conclusie kom ik ook. Eerst de isolatie van mijn huis optimaliseren. En hoe ziet zo'n systeem er dan uit? 'Gewoon' een buffervat in het CV systeem opnemen en dan de CV aan, waarbij het CV water dus voorverwarmd is? Of een vat met bijv parafinne/of een blok leem en dat verwarmen met een warmtewisselaar. En dan vervolgens de warmte oogsten als stralingswarmte......?
Dubrat
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2021, 21:19

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door Dubrat »

Hallo Mario,
Het is ook altijd aan te raden om bij je houtkachel een luchtaanvoer te maken, zodat je hem stookt met buitenlucht, en niet met warme binnenlucht.
Ron
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bell op bestaande kachel en minder hout stoken in Frankrijk

Bericht door LeaD »

En dan goed ventileren . Voor de energiebalans blijft het hetzelfde, koude aangevoerde buitenlucht wordt ook voorverwarmd voor deze aan het verbrandingsproces wordt aangeboden en neemt dus ook een gedeelte van de uitgestraalde energie van de kachel op .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie