Hygieneboiler als buffer CV en warmtebuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lecram
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2022, 13:48

Hygieneboiler als buffer CV en warmtebuffer

Bericht door Lecram »

Ik heb onlangs mijn CV installatie uitgerust met dynamische thermostaatkranen en Tado zoneregeling. Nu is er regelmatig een zeer geringe warmtevraag met een klein debiet, zodat mijn CV ketel de warmte niet kwijt kan en gaat pendelen. Dat gebeurt als er maar op één of een paar (kleinere) kamers warmtevraag is. Ik heb het vermogen al op z'n laagst gezet en de maximale aanvoertemperatuur het hoogst, maar het schiet naar de 90 graden en gaat dan weer pendelen. Ik heb een Alpha2 dynamische pomp in mijn CV gebouwd, zodat de waterdruk gelijk blijft, onafhankelijk van de vraag. Bij geringe vraag neemt het debiet wel (sterk) af.

Nu wil ik een 300 liter hygieneboiler plaatsen zodat de CV zijn warmte kwijt kan. De CV installatie krijgt een eigen (dynamische) pomp voor de radiatoren. Ik denk dat ik de standaard pomp weer in de CV ketel kan plaatsen omdat de druk in het primaire circuit gelijk kan blijven.
Indien de warmtevraag groot is, zal er vanuit de CV ketel meer water door de radiatoren gaan, en minder door het vat. In theorie kan het zelfs zo zijn dat er meer debietvraag is dan de CV ketel levert. Er wordt dan vanuit het vat ook geleverd aan de radiatoren (ik acht die kans klein). Bij geringe warmtevraag zal er relatief veel water vanuit de CV door het vat gaan. De ketel blijft draaien totdat het retourwater een bepaalde temperatuur heeft bereikt en totdat er geen warmtevraag meer is. De ketel schakelt dan uit en de radiatoren krijgen hun warmte vanuit het opgewarmde buffervat (als er uiteraard een warmtevraag is).
In principe schakelt de CV ketel parallel met de secundaire pomp (dus via de Tado thermostaat). Bij geen warmtevraag zal de CV ketel sowieso dan uitschakelen, omdat het geen zin heeft om extra CV warmte in het vat te pompen.
De overtollig geproduceerde warmte die in het vat is opgeslagen wordt gebruikt om het tapwater voor te verwarmen. Zo blijft er niet onnodig lang warmte in het buffervat opgeslagen.

Met het oog op de toekomst wil ik een 300 liter hygieneboiler, om de volgende reden: Ik wil uitbreiden met een hybride warmtepomp en zonnepanelen. De warmtepomp zal indien mogelijk voor de hoofdverwarming zorgen. De CV ketel spring bij bij extreme koude. Het vat is dan gelijk ook buffervat zodat de warmtepomp niet gaat pendelen.
Daarnaast wil ik de warmtepomp gebruiken als het salderen afneemt, zodat ik overproductie van stroom bij zonnige dagen kan gebruiken om met de warmtepomp het buffervat op te warmen voor tapwatergebruik. Eventueel kan ik dat uitbreiden met een extra verwarmingselement als het buffervat de maximumtemperatuur heeft bereikt van de warmtepomp, zodat ik het water verder kan doorverwarmen met de overproductie van de zonnepanelen.
Het voorverwarmde water stroomt door de CV ketel die dan bij een te lage watertemperatuur alleen hoeft bij te verwarmen, of niet als de watertemperatuur te hoog is. Om te voorkomen dat het tapwater te heet wordt bij veel zonnestroom, kan ik een mengventiel plaatsen.

Ik heb hiervoor een schema gemaakt. Ik heb weinig ervaring met deze materie, maar me behoorlijk verdiept in deze. Gaat dit werken, of zie ik wat over het hoofd? (het schema is wellicht niet compleet, schakeling voor warmtepomp zit er nog niet in)
schema buffervat 1600.jpg
Lecram
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2022, 13:48

Re: Hygieneboiler als buffer CV en warmtebuffer

Bericht door Lecram »

Heeft niemand een idee?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hygieneboiler als buffer CV en warmtebuffer

Bericht door Ruuben »

Iets bondiger je vraag wellicht
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hygieneboiler als buffer CV en warmtebuffer

Bericht door LeaD »

Lecram schreef: 17 jan 2022, 14:27 Ik heb het vermogen al op z'n laagst gezet en de maximale aanvoertemperatuur het hoogst, maar het schiet naar de 90 graden en gaat dan weer pendelen.
Lijkt mij de logica zelve, en zo gaat het verhaal maar door ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie